Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische modellen op eenJapanse baan

Gestart door rixke rail, 25 oktober 2021, 22:48:15 PM

rixke rail

Ik vond DIT vandaag op IemandsTube ...  :D
Modelspoorse N groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loco

Ik veronderstel dat dit HO-modellen zijn van LS Models (Ik kan het niet zo goed zien bij de rijtuigen).
Op het eerste zicht vreemd dat iemand in Japan NMBS modellen op zijn baan heeft rijden. Maar je moet weten dat er een duidelijke band is tussen LS Models en Japan. De eerste fabriek waar LS Models produceerde (het failliete Modern Gala) had immers zijn roots in japan. En dat zijn een aantal Japanners nooit vergeten. Bij elke productie van LS Models zijn er steeds enkele exemplaren bestemd voor Japan. LS Models gebruikt(e) ook steeds Japanse motoren die ze speciaal laten overkomen naar de montageafdeling van de vroegere en huidige producenten. Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit van de motoren, maar ook met de vroegere band met Japan. Dit verhaal komt niet uit mijn duim, maar heb ik rechtstreeks vernomen van D Piron.

Alan On Track

Het zijn weldegelijk N-stelletjes.

Een tijdje geleden was er iemand op dit forum die al eens een filmpje had gepost hoe het klassiekje in N handgemaakt werd. Misschien een Japanner die met een uitgeweken Belg samenwerkt, of op een andere manier een band heeft met ons land?
Modelbouw is een kunst

Jappy

Als ik het tweetje zo zie rijden vermoed ik eerder een productie van AGP3D toen deze nog op Shapeways te bestellen waren.

Citaat van: Alan On Track op 26 oktober 2021, 10:51:30 AM
Een tijdje geleden was er iemand op dit forum die al eens een filmpje had gepost hoe het klassiekje in N handgemaakt werd.

Dat heb ik gemist! Heb je daar nog een linkje van ergens?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn


Michiel

#5
Ik ken de filmpjes van deze Japanner al een paar jaar, en was ook verwonderd. Tot een jaar of 2-3 geleden stonden er op Shapeways de kappen van vele Belgische schaal-N modellen, maar toen werd plots alles weggehaald (geen idee wie of wat er echter zat, maar de periode komt overeen met het overlijden van een zekere "Guy": schaal N amateur en ontwerper). Nu staat op Shapeways bijna niets meer voor schaal N. De kap van dit klassiekje stamt vermoedelijk uit die tijd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dat gaat AGP3D zijn geweest Michiel, hun creaties stonden tot een aantal jaar geleden op Shapeways. Daar heb ik nog mijn K-rijtuigen gekocht. Echter nu is alles van hen verwijderd en zijn ze enkel terug te vinden via het Belgische N-forum als ik het goed begrijp.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

chef garde

Zelfbouw misschien??  Raampjes kloppen niet.  Wel best knap!

Alan On Track

Ik heb het bouwfilmpje teruggevonden, het gaat duidelijk om de zelfde baan:

https://www.youtube.com/watch?v=ekUx3PuCM80

De AM is effectief met de hand uitgesneden en gemaakt, geen 3D-print

Op zijn kanaal laat hij ook zien hoe hij het station van Verviers heeft nagebouwd in N.
Modelbouw is een kunst

Michiel

Dat bouwfilmpje had ik nog niet gezien. Inderdaad scratchbouw. Fantastisch gedaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Het zijn inderdaad N-modellen op een baan van een Japanner.
Het filmpje van de (bouw van) het klassieke stelletje heeft Alan al gevonden. Aardig stukje knutselwerk met een mooi resultaat.

Maar Peter heeft ook een beetje gelijk als hij aan LS Models dacht bij het zien van de rijtuigen: die Belgische K4-rijtuigen zijn inderdaad van LS Models. Ooit uitgebracht in een set van 4 in beperkte oplage. Nu dus zeer gezocht en duur!

AGP3D is een Belgisch initiatief. Zoals Michiel al aangaf was inderdaad Guy de 'G' uit AGP. Hun modellen verdeelden ze via Shapeways. Ze zijn ermee gestopt omdat ze te veel problemen hadden met het laten printen bij Shapeways (Ontwerpen geraakt niet door de controle van Shapeways, en het was niet goedkoop).
Eén van de drie mannen achter AGP heeft dan zelf een 3D-printer gekocht om de modellen te maken, maar sindsdien is het redelijk stil. Enkel een 13 staat nu op het programma.
Mooi initiatief, maar ik vind hun kappen te basic qua vormen.