Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

HLE29 : lampen boven deuren.

Gestart door eve, 24 oktober 2021, 08:43:57 AM

Metpetergaathetbeter

#15
bij diesels die in dienst kwamen tot ergens 64-65 stonden die lichten en zaten er een dodemansknop in (alsook de elektr.los's 22,23, ...stonden lichten en die knop.....geen pedaal......

later werden bij onderhoud werd een pedaal ingebouwd en verdwenen (het gebruik van) die lichten.

Bij motorstellen  (43,44)en andere stonden die lichten niet meer,daar zal onmiddelijk die pedaal ingebouwd geweest zijn.

VBS

Hle reeks 16 gebouwd in 1966 hadden ook de lichten ,
ook de motorstellen AM 50 / 53 hadden ook de lichten....
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

Metpetergaathetbeter

dus waarschijnlijk gingen ze iets langer mee dan het geheugen rijk is

Metpetergaathetbeter

Citaat van: VBS op 27 oktober 2021, 11:45:34 AM
Hle reeks 16 gebouwd in 1966 hadden ook de lichten ,
ook de motorstellen AM 50 / 53 hadden ook de lichten....
zullen getekend en ontworpen zijn een aantal jaren eerder en werden toen nog volgens de toen geldende voorschriften gebouwd. Zoals vroeger een aanbesteding gemaakt werd, afgesloten en eens het er was soms ontoeriekend of net veel te veel. Bekijk de vele scholen die hier en daar veel te groot zijn voor het aantal leerlingen (op het platteland) en scholen dan die weer te klein zijn om dezelfde redenen. Zoals het nieuwe seinhuis in Gent-Zeehaven gebouwd en nu reserve(om nog niet te zeggen overbodig) omdat hetzelfde mogelijk is vanuit Gent-St-Pieters.

steamer

Hallo allemaal,

Bij een zoektocht op internet kwam ik toevallig in deze topic terecht. Tijdens de restauratie van de 5183 (TSP) hebben we destijds de tractielampen terug ingebouwd. We hebben toen uiteraard het gebruik en het nut van de tractielampen uitgezocht. Omdat ik zie dat er wat onduidelijkheid is over het gebruik van deze lampen, heb ik me hier maar even lid gemaakt.

Bij stoomlocomotieven werkte de treinbestuurder uiteraard samen met een stoker op een stoomlocomotief. Die stoker fungeerde o.a. als dodeman, moest de machinist iets overkomen. Deze witte lampen werden ingevoerd toen treinbestuurders plots alleen op diesel- en elektrische locomotieven zaten. Zoals reeds eerder in dit topic werd vermeld, werden deze lampen ingeschakeld door de rijrichting van de locomotief te kiezen met de keerkruk (dus in vooruit of achteruit, daarbij moest de locomotief nog niet effectief tractie geven). De lampen werden dus tegelijk met de dodemansinstallatie actief. Tijdens het rijden konden seingevers en dergelijke langs de baan zien of de keerkruk ingeschakeld stond en de dodeman dus actief was. Voormalige stoommachinisten hadden die nieuwe gewoonte immers niet...
Als de kruk niet in de rijstand stond en de lampen niet brandden, werden de seingevers en co geacht om dat door te geven. De treinbestuurder in kwestie kreeg dan een boete want dat leverde een potentieel gevaarlijke situatie op (geen actieve dodeman tijdens het rijden). Het ging om een overgangsmaatregel in die zin dat de treinbestuurders dit gebruik gewoon moesten worden na jaren dienst te hebben gedaan op stoomlocomotieven. De tractielampen verdwenen dan ook langzaamaan vanaf de jaren '70. Ikzelf heb ver in de jaren '90 nog "klassiekskes" (ook rode exemplaren) gefotografeerd waarop de lenzen zaten. Ik vermoed dat de lampen zelf niet meer functioneerden, maar goed, de lenzen waren dus nog wel aanwezig.

Men heeft mij ooit gezegd dat enkel de achterste twee lampen brandden (dus de lampen die zich in een bepaalde rijrichting het verst van de actieve stuurpost bevonden), maar daar heb ik nooit bewijzen van gevonden. Het citaat uit de jaren '50 in een van de bovenstaande berichten lijkt dat ook tegen te spreken. Op de 5183 is het zo voorzien dat alle 4 de lampen tegelijk aan- en uit gaan met het in/uitschakelen van de keerkruk.

Tot slot: ik hoorde toen ook de naam "tractielampen", maar de term "waakzaamheidslampen" (zoals in een eerdere post gesuggereerd) zou op zich logischer klinken.

Met vriendelijke groeten,
Dave

loco

Dave, hartelijk dank voor deze heldere en duidelijke uitleg en welkom op het forum. Ik hoop dat met jouw uitleg alle mythes over deze 'waakzaamheidslampen' tot het verleden behoren. Bedankt voor je opzoekwerk.

Toch heb ik nog enkele vragen.
Uit wat bestond de indertijd de dodemansinstallatie? En hoe functioneerde het. Was het toen reeds een voetpedaal die regelmatig moest ingedrukt worden.
Kan een trein rijden zonder dat de keerkruk in een bepaalde stand staat?
Welke kleur hadden de lampen?
Bleven deze waakzaamheidslampen tijdens een rit branden, of was het beperkt in gebruik, bvb alleen op een emplacement.

eve

Citaat van: loco op 17 november 2021, 08:13:45 AM

Kan een trein rijden zonder dat de keerkruk in een bepaalde stand staat?

De "keerkruk" heeft de standen "vooruit", "nul" en "achteruit".
Uit de gevonden teksten is gebleken dat er machinisten waren die het aandurfden de keerkruk op "nul" te zetten terwijl de trein reed : de trein gewoon laten bollen...
De "waakzaamheidslampen" doofden dan. Een seinpost die dat bemerkte, gaf een melding en de desbetreffende machinist, werd beboet.


Citaat van: loco op 17 november 2021, 08:13:45 AM

Bleven deze waakzaamheidslampen tijdens een rit branden, of was het beperkt in gebruik, bvb alleen op een emplacement.

Uit de teksten blijkt dat die lampen brandden zolang de keerkruk in "vooruit" of "achteruit" stond.

Als ik alles goed gelezen en vertaald heb...

Mvg, Erik.

Havoc

Wat ik het meest opvallende vind is:
CiteerHet ging om een overgangsmaatregel in die zin dat de treinbestuurders dit gebruik gewoon moesten worden na jaren dienst te hebben gedaan op stoomlocomotieven. De tractielampen verdwenen dan ook langzaamaan vanaf de jaren '70.
Dat is 20 jaar "overgangsregel".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

#23
eerst was het een "knop" later was het de pedaal die ingebouwd werd .

Het gebruik van die lichten verdween bij de invoering van de dodemanspedaal die ingedrukt diende te worden bij een geluidsignaal in de loc.

De pedaal zal dan bij een van de volgende/het volgende groot onderhoud ingebouwd zijn vandaar de lange overgangsperiode,doordat bv sommige loc's net zo'n onderhoud achter de rug hadden bij de invoering?

Herwig

#24
Waren die   'paraatheids'-lampen ( ? ) typisch en uitsluitend NMBS?
NS, SNCF, CFL, DB? Hadden die vergelijkbare lichten, misschien op een andere plek van de loc? Zo ja, hoe was hun benaming dan ? 


   

Metpetergaathetbeter

onze schoolmeester is examen aan het afpakken schijnbaar ? ;D ;) In Duitsland zijn het de "Verdammt, die Lichter sind wieder an" ;D ;)

steamer

@loco: graag gedaan  :) Misschien is wat duiding rond enkele vragen/opmerkingen nog zinvol?

Citaat van: loco op 17 november 2021, 08:13:45 AM
Welke kleur hadden de lampen?

Wit. Op de bovenste foto van onderstaande reportage zie je ze duidelijk branden. Aan de andere foto's in de reportage ga je ook merken dat je ze overdag niet echt opvielen, tenzij men er écht op zou letten:
https://www.spoorwegnostalgie.be/Europa/Proefrit%20op%20de%20Bocqspoorweg/proefrit%20op%20de%20Bocqspoorweg.htm

Citaat van: loco op 17 november 2021, 08:13:45 AM
Bleven deze waakzaamheidslampen tijdens een rit branden, of was het beperkt in gebruik, bvb alleen op een emplacement.

Ze bleven branden gedurende de hele tijd dat de keerkruk in de rijstand stond (dus gedurende de volledige rit als de treinbestuurder zich aan de regels hield).

Citaat van: Havoc op 17 november 2021, 08:40:14 AM
Dat is 20 jaar "overgangsregel".

Klopt, maar de ontstoming ging maar heel geleidelijk aan. Er waren dus telkens weer andere treinbestuurders die moesten wennen aan de nieuwe manier van rijden.

Citaat van: Herwig op 17 november 2021, 10:44:40 AM
Waren die   'paraatheids'-lampen ( ? ) typisch en uitsluitend NMBS ?

De CFL 1600'en en 1800'en hadden dit ook, maar dat is ook niet onlogisch gezien hun link met de reeksen 55 en 52. Geen idee of er soortgelijke systemen waren in andere landen, ik kan me alleszins geen andere voorbeelden voor de geest halen.