Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 218 30 oktober 2021

Gestart door Michael, 15 oktober 2021, 18:50:49 PM

Michael

30 oktober kunnen we MSM218 verwachten het ziet er alweer een interessant nummer uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

Ik denk het ook Michaël , maar er staat wel een drukfout op de cover , Sint-Gillis-Waas Anno 1984 , dat moet 1948 zijn. ;)

doomslu

Citaat van: ERVIN op 15 oktober 2021, 19:09:40 PM
Ik denk het ook Michaël , maar er staat wel een drukfout op de cover , Sint-Gillis-Waas Anno 1984 , dat moet 1948 zijn. ;)
Toch iemand die het gezien heeft!

Wees gerust, ik heb de eerste draft van de cover gebruikt voor de nieuwsbrief  :-[. De echte zal correct zijn.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

MSM218 viel vandaag bij mij thuis op de mat. Lekker leesvoer voor het weekend.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 15 oktober 2021, 20:06:50 PM
Toch iemand die het gezien heeft!
tja ik zag vorig nr wel dat de inschr!ijfdatutum 5508 al een jaar verstreken was en ik kreeg niet dezelfde reactie ;)

Metpetergaathetbeter

#6
wat eve al langer verdiende de erkenning om steeds met oplossingen komen waar anderen dat niet doen !


Om een knuppel in het hoenderenkot te gooien, iets waar al veel modelspoorders "heimelijk" naar uitkijken (en al misschien  langs pm te kennen gaven)  een oplossing voor de 22,23.25 en 25.5's  voor een blijvende oplossing en misschien daarachter voor die diesel ?

Johnnytrein

Het weer mooie interessante nummer 218 is vrijdag hier aangekomen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

DasBert33

Het artikel over de LED ombouw van de Marklin rijtuigen doet me jammer genoeg een beetje pijn aan de ogen als gediplomeerd electronicus.

Diodes in parallel schakelen (zonder weerstand) is geen goed idee! Voor sommige LEDs zal het resultaat misschien OK genoeg zijn, maar met andere types ga je ondervinden dat de lichtsterkte niet gelijkmatig zal zijn. Als de spanning waarop de diodes in geleiding gaan niet exact dezelfde is gaat 1 diode sneller in geleiding gaan en dus meer stroom geleiden = meer licht produceren. Het kan zelfs zo zijn dat sommige parallelle LEDs helemaal niet aangaan (vooral als je verschillende types gebruikt). Eigenlijk reken je in zo'n parallele schakeling op het 'parasitaire' resistieve gedrag van de diode om het geheel te doen werken. Nogmaals, dat is geen goed idee. Overigens, op school ben je gebuisd als je met zulke schemas afkomt!

Beter zou zijn om de diodes in serie te schakelen, met telkens een weerstand. Dus 1 kring voor wit/geel (3 diodes + 1 weerstand), en 1 kring voor rood (2 diodes + 1 weerstand). In dit geval moet de spanning hoger zijn voor alles werkt, maar bij de constante spanning van ongeveer 18V bij digitaal gebruik is dat geen probleem. En als je toch per se diodes parallel wil schakelen (zodat ze sneller 'aan' gaan voor analoog gebruik), zet dan telkens een weerstand in elke parallelle kring.

Tot slot. Wie gebruikt in deze tijden nu nog gele LEDs (als het niet is om Nederlandse frontseinen te maken)? Warmwitte LEDs geven toch een veel beter resultaat? Het is zelfs mogelijk om de originele Marklin PCBs te hergebruiken en er 0603 SMD LEDs op te solderen.

Bert
 

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 oktober 2021, 21:01:19 PM
wat eve al langer verdiende de erkenning om steeds met oplossingen komen waar anderen dat niet doen !


Om een knuppel in het hoenderenkot te gooien, iets waar al veel modelspoorders "heimelijk" naar uitkijken (en al misschien  langs pm te kennen gaven)  een oplossing voor de 22,23.25 en 25.5's  voor een blijvende oplossing en misschien daarachter voor die diesel ?

Bedankt voor de bloemen.

Over welke machines (merk en fabricage-nummer) en welke problemen heb je het ?
Best een nieuw draadje maken...

Mvg, Erik.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

just4fun

In het artikel over Sint-Gillis-Waas wordt een verwijzing gemaakt naar een filmpje op YouTube.
Kan hiervan in de toekomst een QR-code meegegeven worden?
Lijkt me eens zo handig voor de smartphone- en tabletgebruiker.
Groet,
Paul

stoomlokje

dan ook maar ineens het website adres voor diegene die die moderne rommel niet hebben. ;D

doomslu

Citaat van: stoomlokje op 06 november 2021, 22:28:53 PM
dan ook maar ineens het website adres voor diegene die die moderne rommel niet hebben. ;D
Die link staat er.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Andress24

Dit weekend mijn exemplaar in de bus gekregen, in het Frans deze keer. Ook eens interessant  8)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper