Graffiti

Gestart door Havoc, 08 oktober 2021, 12:58:41 PM

Bundesbahnfreak

Hallo, steeds kakken op de NMBS is in de mode en wordt vanuit sommige politieke hoek nog gewaardeerd ook.  Voor de vele spoorwegmedewerkers is dit vaak een slag in hun gezicht.   Als je niet beter weet kan je je beter eens informeren over de organisatie  die erachter zit.  Het materieel waar ik voor verantwoordelijk ben rijdt op maandbasis ongeveer  25000 km.  Dit is 7 dagen op 7 met s nachts uitwijkingen in bundels waar dan de wc-tanks  geledigd worden, water gezet en het materieel  gereinigd. Dit gebeurt overwegend door privé firma's.  Onze technici doen dan kleine herstellingen  en onderhoud, dit alles in exploitatie. Als je denkt dat deze treinen tijdens het uitwijken  in de bundels stilstan ben je eraan voor de moeite, er wordt eveneens veel gerangeerd.  Als je de moeite  zou doen om onze dienstregeling eens te bekijken zou je zien dat dit bijna een doorlopende lijn is. Alles is nipt getimed voor onderhoud, herstellingen, maandelijkse schouwingen en reiniging.  Als daar nog eens verwijdering van graffiti  bij komt hebben we organisatorisch  een probleem dat zoals Ronald reeds aanhaalt  niet opgelost  is met effe door de car wash te rijden.  Vooraleer nog eens op ons te kakken, het is niet onze schuld dat onze treinen  met graffiti besmeurd zijn, laat de daders eens opdraaien voor hun kunsten zowel het verwijderen als het betalen voor de buitendienst stelling van die trein, maar ja met zoal Ronald ook aanhaalt.......  Sorry van de toon maar het moest even ervan af.  Grtn

Rangeerduivel

Citaat van: Bundesbahnfreak op 10 oktober 2021, 22:35:29 PM
Hallo, steeds kakken op de NMBS is in de mode en wordt vanuit sommige politieke hoek nog gewaardeerd ook.  Voor de vele spoorwegmedewerkers is dit vaak een slag in hun gezicht.   Als je niet beter weet kan je je beter eens informeren over de organisatie  die erachter zit.  Het materieel waar ik voor verantwoordelijk ben rijdt op maandbasis ongeveer  25000 km.  Dit is 7 dagen op 7 met s nachts uitwijkingen in bundels waar dan de wc-tanks  geledigd worden, water gezet en het materieel  gereinigd. Dit gebeurt overwegend door privé firma's.  Onze technici doen dan kleine herstellingen  en onderhoud, dit alles in exploitatie. Als je denkt dat deze treinen tijdens het uitwijken  in de bundels stilstan ben je eraan voor de moeite, er wordt eveneens veel gerangeerd.  Als je de moeite  zou doen om onze dienstregeling eens te bekijken zou je zien dat dit bijna een doorlopende lijn is. Alles is nipt getimed voor onderhoud, herstellingen, maandelijkse schouwingen en reiniging.  Als daar nog eens verwijdering van graffiti  bij komt hebben we organisatorisch  een probleem dat zoals Ronald reeds aanhaalt  niet opgelost  is met effe door de car wash te rijden.  Vooraleer nog eens op ons te kakken, het is niet onze schuld dat onze treinen  met graffiti besmeurd zijn, laat de daders eens opdraaien voor hun kunsten zowel het verwijderen als het betalen voor de buitendienst stelling van die trein, maar ja met zoal Ronald ook aanhaalt.......  Sorry van de toon maar het moest even ervan af.  Grtn

Daar is niets dan waarheid aan Rudy, vele mensen vergeten dat het rollend materieel stukken van mensen kost en (ongelooflijk maar waar), ook zijn geld moet opbrengen en voor het grootste deel terugverdienen, en dat kan niet terwijl het stilstaat.
Voetballen van achter den draad, dat kunnen velen, tot die draad wordt weggenomen...!
Ik ben van mening dat die graffiti spuiters, op heterdaad zouden kunnen worden betrapt, moest de wil er maar zijn, maar men is (van hogerhand) daar veel te laks over. ::)

;)

Boemeltrein

Begrijp echt niet wat er leuk aan is om een trein te besmeuren met verf. Als straf zouden de daders het zelf moeten verwijderen, weten ze ineens wat een tijdrovende rotklus het is.

Dirky

Zolang de post "graffiti opruimen" minder kost dan een post "omheiningen zetten en controle-personeel betalen", zal er niets gebeuren.
Straffen als ze betrapt worden, akkoord. Een betere oplossing ware een oplossing te vinden om die "gasten" met iets zinniger bezig te houden...

Op een modelSPOORforum wordt er steeds keihard uitgehaald naar graffitispuiters als ze iets SPOORgerelateerd besmeuren. Maar iedereen weet best dat dit probleem maar een speldekopje is in een gigantische hooiberg. Graffiti spuiten, koper stelen, bomen doorzagen, wolven vergiftigen, rondhangen met een luchtpistool, winkelstraten aan diggelen slaan,... (en zo zijn er honderden/duizenden dingen op te noemen) zou echt moeten bestraft worden, maar... En als ge 't mij vraagt, een oplossing komt er gewoon NOOIT.

En veel van die dingen zijn gewoon de "bellekes-trek" van in onze kinderjaren. Hadden we toen graffiti verf gehad, zou ik er ook wellicht aan gezondigd hebben...

Alberke

Och, het is tenslotte verf, het is goed tegen de roest! ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

  'k zag uw geëerde naam verschijnen Dirk(y),  en 'k dacht die gaat het uitgebreid hebben over z'n antieke Märklin SBB AE 6/6 ( = eigenlijk onderwerp van
  dit  'draadje'
)     of  nog straffer, hij heeft er,  tussen de minestrone en de kroketjes door, even zelf éne gebouwd in schaal 0 of 1 . . . ;) 

Dirky

Citaat van: Herwig op 11 oktober 2021, 10:48:48 AM
  'k zag uw geëerde naam verschijnen Dirk(y),  en 'k dacht die gaat het uitgebreid hebben over z'n antieke Märklin SBB AE 6/6 ( = eigenlijk onderwerp van
  dit  'draadje'
)     of  nog straffer, hij heeft er,  tussen de minestrone en de kroketjes door, even zelf éne gebouwd in schaal 0 of 1 . . . ;)

Oh ja, 't is maandagmorgen en heb eigenlijk mijn mening geventileerd zonder te kijken naar de titel van het draadje. Maar hierbij mijn verontschuldigingen voor het spuiten van graffiti op het draadje over een trouwens zeeer mooie loc! :-)

...en nu weer een weekje werken en/of genieten van een pak niet-spoor gerelateerde dingen :-)

doomslu

Is het wenselijk dat ik het hoofdstuk 'graffiti' opsplits?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

#23
Citaat van: Bundesbahnfreak op 10 oktober 2021, 22:35:29 PM
Hallo, steeds kakken op de NMBS is in de mode en wordt vanuit sommige politieke hoek nog gewaardeerd ook.  Voor de vele spoorwegmedewerkers is dit vaak een slag in hun gezicht.

De NMBS krijgt soms veel str**** over zich heen en dat dat een slag in het gezicht is voor veel spoorwegmedewerkers kan ik begrijpen.
Maar .... hoe komt het dat de Zwitserse spoorwegen stipter rijden dan de NMBS? hoe komt het dat de spoorwegen aansluiten op het vertrek van de bussen in Zwitserland? hoe komt het dat de stations properder zijn in Zwitserland? hoe komt het dat de binnenkant van de treinen in Zwitserland properder zijn?
Alles zal in Zwitserland niet beter zijn maar wat ik van de spoorwegen zie als ik daar komt dan is het wel een verschil met de NMBS.

Citaat van: Bundesbahnfreak op 10 oktober 2021, 22:35:29 PM
Dit is 7 dagen op 7 met s nachts uitwijkingen in bundels waar dan de wc-tanks  geledigd worden, water gezet en het materieel  gereinigd. Dit gebeurt overwegend door privé firma's. 

Waarom worden de treinen allen maar s'nachts gereinigd? Waarom worden de wc-tanks niet geledigd en het water voor de wastafel bijgevuld na bijvoorbeeld 6 x een traject?
Neem zeer regelmatig de trein naar Antwerpen en ik moet vaststellen dat sommige rijtuigen redelijk tot goed proper zijn en andere ronduit vuil zijn( ik heb het over de binnenkant van de rijtuigen). Kan er op het eindpunt geen reiniging gebeuren of mogen die privé firma's de treinen niet reinigen in de stations?

Is het omdat privé firma's goedkoper zijn, omdat die meestal met goedkopere werknemers werken om de treinen te reinigen dan NMBS medewerkers dat de NMBS voor privé firma's kiest,.
Ik veronderstel dat als de NMBS medewerkers dit zouden doen dat door hun beroepsfierheid van die NMBS medewerkers dit stukken beter zou worden gedaan.

Terug naar het draadje


 

Dirky

Citaat van: doomslu op 11 oktober 2021, 11:40:38 AM
Is het wenselijk dat ik het hoofdstuk 'graffiti' opsplits?

ja, dan ziet men niet meer dat ik hier ook in de fout ben gegaan door in te pikken op de afwijking :-)  Thx...

Bundesbahnfreak

Citaat van: Dirky op 11 oktober 2021, 12:02:45 PM
Citaat van: doomslu op 11 oktober 2021, 11:40:38 AM
Is het wenselijk dat ik het hoofdstuk 'graffiti' opsplits?

ja, dan ziet men niet meer dat ik hier ook in de fout ben gegaan door in te pikken op de afwijking :-)  Thx...

Voor mij goed, is mijn schuld dat het onderwerp wat uit de bocht vloog

rgp

Janie,

Antwoord op uw eerste deel: omdat ge in Zwitserland MOOGT tegen de lamp lopen en het daar ook nog eens PIJN doet.  In België mag dat niet, opgelegd door de politiek).

Roland

Peter

Ook in Duitsland/ Om te beginnen een boete met voeten op de zetels, 500,00 euro als je in het rijtuigen bevuilingen (viltstif tekeningen en tekst enz.
Aan de buitenzijde draait de schuldige op voor ALLE kosten , met een minimum van 3000,00 euro. Hierbij komen desnaads ook nog eens de kosten van het herschilderen/herspuiten van lok of rijtuig.
Zelf gezien: een reizigster met schoenen op de zetel werd treintiket afgenomen door een kontroleur en werd het volgende station (Garmisch) van de trein gehaald door spoorwegpolitie om....de boete te betalen.
Zouden ze hier ook beter doen
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Citaat van: janieburton op 11 oktober 2021, 11:46:40 AM
Citaat van: Bundesbahnfreak op 10 oktober 2021, 22:35:29 PM
Hallo, steeds kakken op de NMBS is in de mode en wordt vanuit sommige politieke hoek nog gewaardeerd ook.  Voor de vele spoorwegmedewerkers is dit vaak een slag in hun gezicht.

De NMBS krijgt soms veel str**** over zich heen en dat dat een slag in het gezicht is voor veel spoorwegmedewerkers kan ik begrijpen.
Maar .... hoe komt het dat de Zwitserse spoorwegen stipter rijden dan de NMBS? hoe komt het dat de spoorwegen aansluiten op het vertrek van de bussen in Zwitserland? hoe komt het dat de stations properder zijn in Zwitserland? hoe komt het dat de binnenkant van de treinen in Zwitserland properder zijn?
Alles zal in Zwitserland niet beter zijn maar wat ik van de spoorwegen zie als ik daar komt dan is het wel een verschil met de NMBS.



Citaat van: Bundesbahnfreak op 10 oktober 2021, 22:35:29 PM
Dit is 7 dagen op 7 met s nachts uitwijkingen in bundels waar dan de wc-tanks  geledigd worden, water gezet en het materieel  gereinigd. Dit gebeurt overwegend door privé firma's. 

Waarom worden de treinen allen maar s'nachts gereinigd? Waarom worden de wc-tanks niet geledigd en het water voor de wastafel bijgevuld na bijvoorbeeld 6 x een traject?
Neem zeer regelmatig de trein naar Antwerpen en ik moet vaststellen dat sommige rijtuigen redelijk tot goed proper zijn en andere ronduit vuil zijn( ik heb het over de binnenkant van de rijtuigen). Kan er op het eindpunt geen reiniging gebeuren of mogen die privé firma's de treinen niet reinigen in de stations?

Is het omdat privé firma's goedkoper zijn, omdat die meestal met goedkopere werknemers werken om de treinen te reinigen dan NMBS medewerkers dat de NMBS voor privé firma's kiest,.
Ik veronderstel dat als de NMBS medewerkers dit zouden doen dat door hun beroepsfierheid van die NMBS medewerkers dit stukken beter zou worden gedaan.

Terug naar het draadje

Dag Janie,

Waarom een privéfirma, weet ik niet.

Wat het ledigen van de tanks betreft, dit wordt aan een speciale installatie gedaan en is voorzien in de beurtregeling.  Waarom niet in de stations => krappe beurtregeling, geen tijd, risico op vertragingen enz....

rgp

Rudy,

Uitleggen heeft weinig zin 😡

Roland