Aanpassing verlichting Van Biervliet Budget-Line reeks 62

Gestart door Elgar, 10 oktober 2021, 20:00:26 PM

Elgar

Bij inschakeling van de verlichting van een Van Biervliet Budget-Line 62 branden standaard de frontlichten en de rode achterlichten altijd samen.
De locomotieven zijn tegenwoordig uitgerust met een LokPilot 5 of LokSound 5 decoder van ESU die heel wat meer functionaliteiten te bieden heeft dan waarvan wordt gebruik gemaakt.

Door het onderbreken van banen en bijkomend solderen van draadjes op de printplaat en decoder heb ik de mijne aangepast zodat de de twee frontlichten aan beide kanten apart aanstuurbaar zijn en de rode sluitlichten ook op aparte uitgangen aangesloten.

Origineel had ik een model met LokPilot decoder aangekocht, maar heb finaal voor een neutrale Loksound gekozen. De luidspreker is standaard in het basismodel al aanwezig.

Standaard worden voor de verlichting volgende uitgangen gebruikt:
- Licht vorne: front- en sluitlichten (wit/rood tesamen) rijrichting 1
- Licht hinten: front- en sluitlichten (wit/rood tesamen) rijrichting 2
- AUX1: cabineverlichting voor en achter

Na aanpassing gebruik ik volgende uitgangen:
- Licht vorne: 1 lamp frontverlichting rijrichting 1 (niet aangepast)
- Licht hinten: 1 lamp frontverlichting rijrichting 2 (niet aangepast)
- AUX1: 2de lamp frontverlichting rijrichting 1
- AUX2: 2de lamp frontverlichting rijrichting 2
- AUX3: sluitverlichting rijrichting 2
- AUX4: sluitverlichting rijrichting 1
- AUX5: cabineverlichting voor en achter

Door de lampen van de frontlichten op aparte uitgangen te zetten, kan het knipperend noodsein getoond worden. De cabineverlichting heb ik niet opgesplitst, hiervoor dient er een extra contact gemaakt te worden tussen chassis en kap van de loc. Persoonlijk hecht ik ook niet zoveel belang aan cabineverlichting.
De reden dat de cabineverlichting, origineel aangesloten op AUX1, naar AUX5 wordt verhuisd is omdat aan uitgangen Licht vorne/hinten, AUX1 en AUX2 twee verschillende uitgangsconfiguraties kunnen geprogrammeerd worden. Vaste verlichting voor gewoon bedrijf en knipperende verlichting voor het noodsein.

Onderbreken banen op de printplaten:
6279_001

6279_002

6279_003

Voor het onderbreken van de banen maak ik gebruik van een boor van 2mm, had eerst geprobeerd met een breekmes, maar vond ik niet zo handig.
Bij het printplaatje van de verlichting werd een extra kabel gesoldeerd voor aansluiting aan AUX1 of AUX2.

Bij het uitnemen van het printplaatje van de verlichting dient men zeer voorzichtig te zijn dat de SMD-leds niet afbreken. Bij mij was één witte led afgebroken die ik nog heb kunnen recupereren en 2 rode :( . Van die laatste heb ik er nieuwe moeten aankopen en het is zeer moeilijk om deze piepkleine componenten vast te solderen. Kwestie van niet te snel op te geven :).

Nieuwe aansluitingen:
6279_004

AUX1 kan aangesloten worden op de printplaat, aan de onderzijde werd deze baan onderbroken
AUX2 is verbonden aan de basis van de 21MTC stekker
AUX3 en AUX4 worden aan de 21MTC stekker aangeboden als logische uitgang. Ik heb deze uitgangen rechtstreeks aan de decoder zelf gesoldeerd, want hier worden AUX3 en AUX4 wel versterkt aangeboden (power).
AUX5 is niet beschikbaar aan de 21MTC stekker, dus deze is ook rechtstreeks aan de decoder verbonden.

Om de decoder toch 'uitneembaar' te maken heb ik in de lokale elektronicazaak de kleinst beschikbare stekker aangeschaft en de draadjes daar aan verbonden.

Resultaat:
6279_005
Gelieve op de foto te klikken om het filmpje te bekijken.

Vragen:
Weet iemand of de knipperfrequentie van het noodsein correct is? Ik herinner mij nog vaag een in nood verkerend Klassiekje met knipperende lichten op de brug over het kanaal in Mechelen, maar dat is al jaren geleden...
Wat is een handige methode om een contact te maken tussen chassis en kap van de lok?
Andere opmerkingen of suggesties?


darick69

nog een kleine extra toevoeging,    witte frontlichten kan je dimmen  en eventueel sterker laten branden dmv fuctietoets (Aux1 en lichtfunctie kun je op 2 manieren aansturen  f0(1) bv F0 (dimfunctie actief)  en f0(2) op F10 (sterkte bv95%)  ,     (dan is wel die noodknipperfunctie niet mogelijk denk ik)    heb dit toegepast op een 62  (ESU V4 en V5 decoders)