Auteur Topic: Ombouw van lokomotieven en wagons  (gelezen 408 keer)

Offline C.B.

  • Forumlid
  • Berichten: 908
  • Voornaam: Claudio
Ombouw van lokomotieven en wagons
« Gepost op: 07 oktober 2021, 22:51:51 pm »
Naar aanleiding van de bezetmelding op een wagen in een andere topic, en ook de foto's van de SBB Ae 6/6 elders hier , wil ik graag mijn ervaringen over brengen naar jullie toe.

Als eerste laat ik wat foto's zien van de eerste ombouw van de Ae 410 492  - 1 van SBB Cargo.
De volgende Ae 6/6 staat in de wachtrij om ook op deze manier te updaten. (hier volgt wel een gedetailleerd verslag van) , er staan nadien nog 2 andere Ae 6/6's te wachten.  ;D

Het gaat gewoon om de lampjes eruit , LED's erin en langs achterzijde het sluitlicht van de lok rechts laten wisselen tussen rood en wit of uit , en dit dank het printplaatje van Erik.





 




Offline ronny-vdv

  • Forumlid
  • Berichten: 1.242
  • Voornaam: Ronny
Re: Ombouw van lokomotieven en wagons
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2021, 17:41:38 pm »
Ben benieuwd  ;)
Mvg,

ronny-vdv

Offline C.B.

  • Forumlid
  • Berichten: 908
  • Voornaam: Claudio
Re: Ombouw van lokomotieven en wagons
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2021, 15:29:16 pm »
Roco Ae 6/6 11458 artikel 43697.

Ongetwijfeld zullen er andere en betere ombouwtips zijn om een Ae 6/6 te “Restylen” tot de norm van vandaag.
Hier gaat het gewoon om de lampjes te vervangen door LED’s met een eenvoudige 8 polige decoder aansluiting.
Dus hier geen plux22 met alle lichtwissels die er nodig zijn voor Zwitserland.
Ik heb gekozen voor 3x wit vooraan en 1x rood of wit schakelbaar of uit achteraan.
Vermits de lok toch gaat dienen als opdruklok of als 2e lok is deze lichtwissel voldoende.

Als eerste wordt de behuizing eraf genomen , je ziet ook het nieuw printplaatje samen met een ESU 5 lokpilot decoder.





Dan wordt de onderkant eerst genomen : dit wil zeggen alle contacten en wieltjes reinigen met wasbenzine bijvoorbeeld.
Zorg dan ook dat de wieltjes met antislipringen langs de binnenkant van het draaistel zitten en niet aan de buitenkant. (bezetmelding)



De oude printplaat wordt verwijderd , dus alle aansluitdraadjes los solderen.
Dan bepaal je wat cabine I of II is naargelang de normale rijrichting. (zie 1 en 2 op het chassis) (kant 1 is dus de normale rijrichting links ; + rail boven)
Dan worden de aansluitingen gemaakt aan de motorpinnen. De rode en zwarte draad in dit geval wordt vast gesoldeerd op beide motorpinnen.



Dan maak ik uit plasticcard een nieuwe bodemplaat ter vervanging van de originele printplaat.



Dan wordt alles verwijderd aan de onderkant van het dak. (Dus de koperen draad voor bovenleiding alsook de lichtgeleiders.)
Alle bevestigingsplaatjes aan de onderkant van het dak moeten weg gefreesd worden.
Ook de stuurpostcabine wordt aangepakt , een deftige machinist erin , wat attributen erbij en klaar.
Ook de rolgordijntjes worden in dit stadium geplaatst. Dit is gewoon grijs papier op maat gesneden en gelijmd aan het dak.
Ook zie je beide LED’s liggen , die gaan dienen voor de 3 punt verlichting aan de voorkant.



Dan worden de lichtgeleiders waar de 3 punt verlichting komt (3x wit voorkant) , ingekort (zie eerste foto)
De beide lampjes worden vervolgens geplaatst met vloeibare lijm aan de onderkant van het dak. (zie eerste foto)
Dan wordt alles afgeplakt waar licht kan doorkomen. (zie foto 2 en 3) Ook komt een zwarte strook van papier tegen het dak. Je ziet dit stukje liggen op foto 3.
De lichtgeleider voor de achterste koplamp rechtsonder , wordt bijna tot op het einde ingekort , ook is er geen verbinding meer met de overige dezelfde lichtgeleider , en die trouwens moet dienen om de stuurpost op zijn plaats te houden. Deze geleider wordt volledig zwart gemaakt.
De gebruikte Led hier is een duo Led (rood / warm wit) die wordt vastgelijmd (vloeibare lijm) aan de lichtgeleider zelf. (zie onderste 4e foto)





Dan kan alles aangesloten worden naar het printplaatje en alles op het ombouwplaatje bevestigen.

 

Dan wordt de decoder volledig ingesteld met volgende waardes (Vmax = ongeveer 100 km/u)
CV 2 = 3
CV 5 = 150
CV 6 = 50
Ook de aansturing van achterste duo LED wordt gewijzigd , deze moet gedimd worden vanwege de lichtsterkte.
De rest van de CV waarden worden ingesteld in functie van het programma iTrain alsook de snelheidsmetingen.



Van deze ombouw beschrijving bestaat ook een PDF file voor de geïnteresseerden.  :)