Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Aanpassing baanplan en meer

Gestart door Jean, 07 november 2006, 21:24:45 PM

Gerolf

#15
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Mijn (droevige)ervaring is dat op die plaats altijd na enige tijd een knik onstaat.
Beter(volgens mij)is zo een lange tafel als sandwich op te bouwen met planken van de halve dikte.
Dat lijkt me ook beter, maar misschien wil Jean zijn baan makkelijk demonteerbaar houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

#16
Als je plexiglas de folie er afhaalt zul je zien dat deze juist stof aantrekt. Plexiglas wordt dan juist statisch geladen.Ik weet niet of er middelen bestaan om dit tegen te gaan. Plexiglas heeft ook het nadeel dat, als het aan de zon wordt blootgesteld, geel wordt. Ik zie ook dat je gebruikt maakt van een elektrische verwarming. Plaats deze zeker niet in de buurt of gericht naar het plexiglas. Dat kans bestaat er in dat het vervormd.

Jean

#17
@ Wim & Gerolf
De constructie die je voorstelt, is inderdaad steviger, maar ik wil de baan idd. (enigszins) demonteerbaar houden.
De opbouwconstructie is verder niet erg zwaar. Verstevigingsbalken bij de overgangen (en elders) staan nog wel op de planning.
De keuze van soort verlichting heb ik nog even voor mij uit geschoven.


@ Leon
Wat het plexiglas betreft. Ik heb dit type glas ook gebruikt voor de afsluiting van het schaduwstation en een aantal eigen productie vitrines. Van het aantrekken van stof heb ik tot op heden weinig gemerkt, behalve dan het moment van verwijderen van de folie. Dan is het een kwestie van schoonmaken met een natte doek.
Vergelen doet het hier evenmin. Er komt zonlicht hier, maar de hoeveelheid is zeer beperkt. De eerst geproduceerde vitrine met plexiglas hangt er nu zo?n 5 jaar, zonder verschijnselen in die richting.
Dit zijn mijn (positieve) ervaringen met het plexiglas.


Wordt vervolgd.
Groet,
Jean

SuSke

#18
gewoon even een technische melding tussendoor
Het plexiglas dat verkocht wordt in de DHZ-zaken is eigenlijk acrylaatplaat die de vergelijking met gewoon klaar glas best kan doorstaan.
De andere variant is polycarbonaatplaat (gebruikt in de vroegere afdekkingen boven veranda's) en die verkleurt wel degelijk - de reden waarom die meestal ook opaal (melkkleurig) worden uitgevoerd - en is meestal ook als een meerlagige structuur (kanaalplaat) uitgevoerd en dus onbruikbaar in dit geval.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jean

#19
Het plexiglas dat ik hier heb, is afkomstig van Formido.
Op het stikkertje op de folie staat 'acryl'. Er zijn verder geen technische specificaties vermeld.


Groet,
Jean

poco loco

#20
citaat:
Geplaatst door ysbeer

jean

neem het voor wat jij het waard vind.
Ik zag dat jij op het houten frame de platen tegen elkaar aan legd en ze dan op het frame schroeft.
Mijn (droevige)ervaring is dat op die plaats altijd na enige tijd een knik onstaat.
Beter(volgens mij)is zo een lange tafel als sandwich op te bouwen met planken van de halve dikte.
D.w.z de koppeling van twee boven planken komt altijd in de middenvan de onderste plank,
Maar ik geef mijn mening meteen voor een betere (niet voor een andere)

wim ysbeer



Wim, dat is een z??r interessante tip.
E?n die enkel door slechte ervaringen van een rot in't vak kan komen [;)].
Vermits mijn baan zich vooral horizontaal zal uitstrekken zal ik hier rekening mee houden.
bedankt, luc.

Jean

#21

De meest recente vorderingen.

Nog een 3 stukken Russisch berken voor de achtergrond en dan is de railspiraal aan de beurt.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3055.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3048.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3064.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3065.jpg

Wellicht dat er over een maand of twee weer gereden kan worden.


Groet,
Jean




Gerolf

#22
Knap, Jean.
Ga je ter hoogte van dat plexi tussenschot je rails ook doorzagen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#23
Als er iemand een originaliteitsprijs zou winnen is het Jean wel, dit heb ik nog nooit gezien, een modelbaan achter plexiglas, is natuurlijk super proper!![;)]

dancer

#24
amai..wat een positieve evolutie....
Echt wel een goed idee..een modelbaan bouwen en eraan denken hoe die het best kan worden beschermd tegen het stof....
Je moet er wel best handig voor zijn..om dat op die manier te bouwen..ik zou het zeker niet kunnen... benieuwd naar de evolutie..

Jean

#25
Ik neem aan dat je de 3e en 4e foto bedoeld, Gerolf.
Rails heb ik niet gezaagd en ga ik ook niet zagen. Die zaagsnede zou meer dan 2mm dik moeten zijn (de dikte van het plexiglas) en dat is teveel om op een 'nette' manier te kunnen overbruggen door het materieel.

Het 'probleempje' is anders opgelost. Misschien dat het op de foto's niet helemaal goed zichtbaar is, maar ik heb het plexiglas aan de onderzijde voor een deel afgezaagd (foto 3) ongeveer 2cm over 20 cm lengte in de rechter hoek onderaan. Net voldoende om de onderkant van het plexiglas, zonder dat de rail wordt geraakt, over de rail te kunnen schuiven. Het niet afgezaagde deel blijft volledig steunen in de geleider. Nadat bij het dicht schuiven de rails zijn overbrugt, wordt het plexiglas 'opgevangen' door een verhoogd stukje houten geleiding. (foto 4) Bij de afwerking van de baan (in de verre toekomst) zal dat stukje hout netjes (zo veel mogelijk onzichtbaar) weggewerkt worden.

Indien het 'buitengebied' van de baan van bovenleiding wordt voorzien, zal in dit specifieke baandeel de rijdraad los ingezet worden. Bij het het afsluiten van de 'vitrinebaan' moet dit stukje rijdraad dan verwijderd worden. Dit ter voorkoming van het moeten uitzagen van een groot stuk plexiglas.

Ik hoop ik het een beetje helder beschreven heb...
Groet,
Jean


doomslu

#26
Voor mij is't in ieder geval duidelijk.
Een zeer origineel idee om een deel van je baan als vitrinekast te gebruiken. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#27
Ik had het over het transporteerbaar maken van je baandelen. Het is niet de bedoeling om je rails door te zagen om je plexi "door te laten", maar om je bakken uiteen te kunnen halen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

#28
Ik had al zo'n vaag vermoeden dat je iets anders bedoelde... [:)]

Als de baan getransporteerd moet worden, zal ie 'gewoon' helemaal losgeschroefd moeten worden. Behalve het kurk is niets gelijmd. Er is ook niet getimmerd, maar uitsluitend geschroefd.

De baan is niet opgebouwd uit modules, hoewel dat misschien wel zo lijkt op de foto's.
Overigens had modulebouw best wel gekund. Maar in geval van een eventuele verhuizing (of andere reden voor verplaatsing) zijn modules toch niet via het trapgat te verhuizen of ze moesten wel heel smal gehouden worden.    

Ik heb dus geen aanleiding gezien om rail door te zagen op 'bakgrenzen'.


Groet,
Jean




Gerolf

#29
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

De baan is niet opgebouwd uit modules, hoewel dat misschien wel zo lijkt op de foto's.
Mijn foute interpretatie, dus. Die was al ontstaan toen ik zag dat je de balkjes voor je achtergrond alleen aan je baan vastmaakte, en niet aan de zolderwand.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw