Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vlinderboompjes.

Gestart door Pierre, 30 september 2021, 10:42:42 AM

Pierre

Een week of drie geleden liep ik door de tuin en zag dat de vlinderstruik al helemaal uitgebloeid is en wat me opviel was dat de uitgebloeide bloemen voor mij nog best van pas zouden kunnen komen. Het leken al wel kleine boompjes.



Voor mijn baantje heb ik nog een aantal boompjes nodig. Mooie boompjes zijn best aan de prijs en die goedkope boompjes uit China zijn echt niet mooi. Ik ben dus maar eens aan het knippen gegaan en heb een aantal bloemen van de struik geknipt om wat mee te proberen. Ik heb ze eerst drie weken laten drogen op de tuintafel en ze daarna meegenomen naar binnen. De mooiste uitgezocht en op mijn werktafel gemikt.



Sommige hebben een steeltje wat mooi op dikte is maar er zijn ook (zeker de helft) die een heel dun zielig steeltje hebben. Ik gebruik een steeltje van een wattenstaafje dat ik in drie stukken knip. Deze stukjes kan ik mooi over de dunne steeltjes heen schuiven en zet ze vast met een drupje secondelijm.



Daarna behandel ik de steeltjes met een beetje schorspasta ....



.... en schilder ze grijs/bruin.



Dan als laatste spuit ik ze in met haarlak en bestrooi ze met verschillende kleuren. Dit herhaal ik nog een keer en dan zijn het toch heel redelijke boompjes geworden.



Het smaakt naar meer en ik zal er van de week nog maar eens een zooitje bloemen afknippen om boompjes van te maken. Ga ik ook eens kijken of ik nog wat grotere bomen kan maken door wat bloemen samen te bundelen of zo.

Later meer geklooi met groen ... ;).
Groet Pierre.


Alan On Track

Interessante techniek. Er staan hier ook vlinderstruiken in de tuin, ik ga het ook eens proberen.
Modelbouw is een kunst

Frank_N

Ziet er goed uit, Pierre ;)
Wat ik me afvraag is of het "loof" er op een gegeven moment niet gewoon afvalt, door uitdroging?
Groet van Frank

raf

echt groen zou ik ook eventjes in de micro golf oven steken om ongewenste bezoekers een klein beetje dood te maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Zeker voldoende spuitlijm gebruiken. Blaadjes komen met de tijd los! (Heb ooit ook zulke vlinderboompjes gemaakt en na een half jaar was het herfst :-) )

Klaas Zondervan

Automatische seizoenswissel op de modelspoorbaan. In het echt is het ook na een half jaar herfst.

Jappy

Leuk low-cost alternatief voor zeeschuim, dat wel. Is er nog een alternatief voor spuitlijm en haarlak voor het loof te fixeren? Ik heb slechte ervaringen met spuitlijm, uit die bus komen altijd dikke klodders en slierten in plaats van een fijne nevel wat ook niet praktisch is, laat staan mooi.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

ik zou zeggen in verdunde houtlijm dopen en laten drogen. Eventueel herhalen. (dan de tweede keer wel vlot dopen anders spoelt de eerste laag dr weer af)  :P
maarre, tis niet dat ik t geprobeerd heb ofzo. Oh, tweede keer misschien met een beetje verdunde houtlijm in de airbrush.

Dirky

Citaat van: Jappy op 01 oktober 2021, 07:46:38 AM
Leuk low-cost alternatief voor zeeschuim, dat wel. Is er nog een alternatief voor spuitlijm en haarlak voor het loof te fixeren? Ik heb slechte ervaringen met spuitlijm, uit die bus komen altijd dikke klodders en slierten in plaats van een fijne nevel wat ook niet praktisch is, laat staan mooi.

Voor zulke jobkes gebruik ik de (minder goede) spuitlijm van den "action". Zeer goed schudden. Zorgen dat het ventiel proper is (aceton om te reinigen). Zo weinig mogelijk "pulserend" spuiten. Zo vormen er heel weinig draden. Als er dan toch draden beginnen te vormen, vodje met aceton over de spuitkop...

Klaas Zondervan

Ik heb wel eens gewerkt met haarlak. Je moet dan de allergoedkoopste nemen van de HEMA bijvoorbeeld. De duurdere merken drogen veel te snel.
Het idee van Floris om verdunde houtlijm te spuiten, daar heb ik ook aan zitten denken. Maar dan zou ik het niet in de airbrush doen maar in een plantenspuit. Minder rampzalig als die verstopt raakt. En om verstopping te voorkomen even met schoon water doorspuiten.

59erke

Voor La Gleize zijn alle bomen gemaakt van zeeschuim en de uitgebloeide bloem van de hortensia. En steeds weer werd gebruik gemaakt van Pattex Lijmspray (de blauwe versie) in eerste instantie voor  het bevestigen van de vlokken of dergelijke en in laatste instantie werd het afgewerkte boompje nog eens ingespoten met goedkope haarlak (wel super strong).

Met de pattex nooit last gehad van draden., wel de blauwe versie de gele is niet aan te raden omwille van draden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

zelf ook zeeschuim en deze gedompeld in verdunde witte hout lijm  met dreft
wel eerst de stammen wit geschilderd met zwarte streepjes om ze op een berke boom te laten gelijken
na de vlokken alles laten drogen en daarna haarlak er overheen zoals reeds geschreven extra strong

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.