suggestie's welkom

Gestart door 5910, 25 september 2021, 15:14:00 PM

5910

Mijn kamer is 3,9m op2,3m.

Opzet - Treinen van min 2m lengte laten rijden, dus min 2,5 m spoorlengte tussen de wissels in station.
         - Klimspiraal loopt aan de buitenkant van de baan ,achter de achterwand,rode lijn. ( Volledige kamer rond.)
         - 3 niveau's   - niveau 0 = station.    - niveau -1 = schaduwstation ( -36cm)  - niveau -2 = keerlus ( - 72cm).
         - Enkelspoor.

Huidig spoorplan is gebaseerd op BOUDOIS - een stukje ardennen. MSM 201.

Suggestie's meer dan welkom.

raf

als je toch aan het klimmen bent waarom klim je dan niet naar een tweede verdieping ?
als je rechte muren hebt kun je twee banen boven elkaar leggen.
en past de verlichting van de onderste in het volgende verdiep

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Luc,
Het lijkt me een mooi eenvoudig plan voor iemand die graag treinen ziet voorbijkomen en een beetje rangeerwerk wil doen.
Ook een plan waar je je ding  in scenery kan kwijt raken. Dus zeker een baan met potentieel.

Maar even praktisch:

Ik neem aan dat de deur van de kamer naar buiten open gaat of een schuifdeur is, anders ga je daar al problemen hebben als er toevallig iemand binnen wil komen.

Als ik naar het plan kijk, vermoed ik dat je H0 gaat rijden. Welk merk en of het digitaal of automatisch wordt doet nu nog niets ter zake.

Je moet even overdenken hoe je aan het spoor achter de achtergrond kan geraken als zich daar iets voordoet. Je kan er niet aan langs de bovenzijde en het spoor is nog niet diep genoeg gezakt om er langs onder aan te komen. Pas na de eerste lus zal je ergens aan kunnen komen. Bij het schaduwstation moet je dan zelfs naar achter reiken in een spleet die 36cm hoog is spoor tot spoor, dus in werkelijkheid moet je daar dan nog de volledige ondersteunignsstructuur van je baan en eventuele wisselmotoren aftrekken. Zaken die je best ook goed beschermd in dit geval.

Je zou best ook even de keerlus intekenen want die wordt snel 1,00m tot 1,20m breed en heeft een ferme druppelvorm in layout (Het is niet zomaar een cirkeltje). Je moet zorgen dat je er niet op trapt als je ergens aan je baan bezig bent, dus de beste positie is vermoedelijk in tegenoverliggende hoek t.o.v. de deur.

Als je de baan op 1,30m hoogte stelt, dan zit je keerlus op 58cm bovenkant spoor of ongeveer 50cm boven de vloer aan de onderkant (spoor/bedding/steunplaat/versterking).
Je hebt dan 4+3=7 spoorlagen voor de deur / doorgang om van op de zichtbare baan naar de keerlus te rijden.
Dus als je niet telkens die verbindingen kan weghalen, wordt je een ferme limbo danser.

Dan even je baanplan. Je wil met lange treinen rijden met een respectabele lengte (2,00m). Dat lijkt me voor deze ruimt echt te lang. Je station ligt echt in de bocht gewrongen. Ik schat de straal van de binnenbocht op 55cm wat eigenlijk al korter is dan wat mooi wordt in een station (overhang in de bochten van rijtuigen). Bekijk ook even de ruimte die je nodig hebt om perrons te maken met een realistische breedte te maken, rekening houdend met die overhang. Best even de 'MOROP'-normen er op na slaan welke breedte je nodig hebt tussen sporen onderling en perrons anderzijds.
Die lange treinen moeten dan ook een plaats krijgen in het schaduwstation, dat dan ook in die zelfde bocht ligt. Hoeveel sporen ga je daar voorzien?

Laat eerst ook even zien hoe je de onderste lagen hebt uitgewerkt.

Om voorgaande problemen te vermijden zou ik opteren voor een schaduwstation waar je de locomotieven laat omlopen om ze terug aan de kop van de trein te zetten of gewoon met kortere treinen gaan rijden.
Ook zou ik met kortere treinen gaan rijden. Het gaat om een enkelsporige lijn, dus echt lange treinen met rijtuigen komen daar veel minder. Goederentreinen daarentegen kunnen wel die lengte hebben (en zelfs langer) omdat die niet in het station moeten stoppen. De goederentrein die wagons komt afzetten in het station daarentegen zal ook weer een kortere worden omdat je ander geen plaats hebt om te rangeren.

Bovenstaande opmerking zijn mijn zienswijze hoe een baan er zou moeten uitzien, en die hoeft zeker niet gelijk te liggen met jou zienswijze. Je doet dus met mijn commentaar wat je zelf wil. Je vroeg om raad en die krijg je, waarschijnlijk (hopelijk) ook nog van anderen  ;) ;)
Ik wens je in ieder geval succes met het verder uitbouwen van je baan.
Ik wou dat ik ook zo'n ruimte ter beschikking had.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

5910

Ik heb bewust niet te veel info willen geven , om jullie denkpiste niet te veel, te willen sturen.
Dus, Frans, we zitten op de juist golflengte zou ik zeggen.

Praktisch.

De deur gaat naar buiten open.
Het stuk spoorbaan dat in de deur en het raam valt, zou ik rijdend maken ,zodat dit steeds bij niet gebruik van de baan, opzij verreden kan worden.

Het ontwerp is inderdaad in HO. Gestuurd met ROCRAIL, via LOCONET en ARDUINO.

De bereikbaarheid van de eerste wending in de keerlus is inderdaad een probleem.
( waar ik al heel lang over nadenk, hoe dit op te lossen.)
Als ik de eerste wending van de keerlus VOOR de achterwand leg, weet ik niet hoe ik dit in het landschap moet verbergen.
Het plan is om een landelijk scenery te maken.
( Toch beginnen vanaf 7cm hoogte overkapping, langzaam naar beneden. Die dan ook weer afneembaar moet zijn.)
Daarom wou ik de achtergrond in niet te grote segmenten te maken , bevestigd met magneten, zodat deze simpel te verwijderen zijn bij eventuele storingen.
De overige wendingen kan ik bereiken, plaat ( 3mm, goed ondersteund.) ligt op een l- profiel van twee houten laten van 18mm op 40mm. Dus 36cm - 4cm geeft nog steeds een opening van 32cm. Wisselmotoren en bedrading passen binnen deze 4cm.
Ps: Ik heb het (geluk) om een groot postuur te hebben met een arm reikwijdte van ongeveer 75cm.

De bovenkant van het baanontwerp is een schuine dak wand, die eindigt op 30 cm van het vloeropp.
Waardoor het vloeroppervlakte verbreed met 70cm, dus 3m wordt. En ik meer ruimte krijg om een keerlus te plannen.
Huidig ontwerp keerlus, in twee richtingen.


Maar die heel slecht bereikbaar is. Wat voor mij momenteel de grootste zorg is in dit ontwerp.
Daarom bevalt mij, jou voorstel hierover, best positief. Het laten omlopen van de locomotieven.

De plaatsing van het station momenteel is inderdaad in een bocht gewrongen.
Opzet van het station is inderdaad, om lokale passagierstreinen te ontvangen. ( 4 rijtuigen + loc.)
En het passeren van goederentreinen. Waarvoor ik toch nog graag de mogelijkheid ( zou ) willen hebben het wisselen of inhalen van deze treinen in het station te kunnen doen. Twee sporen is dus al voldoende, met één perron aan de stationszijde.

Ik ga dit proberen deze week nog eens uit te tekenen en te posten.
(De straal van de huidige binnenbocht van het station is 70cm.)






Michiel

Mijn advies zou zijn om je desiderata te reduceren tot de essentie wat je zou willen. Een keerlus lijkt hooggegrepen, behalve als je naar een kleinere schaal zou gaan.

Ik zou eerder in de richting van een heen-en-weer baan denken, met een kopstationnetje en een schaduwkopstation, ten miste als je een relatief modern tijdperk nastreeft, pakweg >1970. (treinstellen, railbusjes, trek-duwstellen)

Een kopstation heeft veel sfeer, en impliceert interessant manoeuvreerwerk. Maar goed, het is jouw baan, jij beslist wat je leuk vindt.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: 5910 op 29 september 2021, 15:39:18 PM
...
Het stuk spoorbaan dat in de deur en het raam valt, zou ik rijdend maken ,zodat dit steeds bij niet gebruik van de baan, opzij verreden kan worden.
...

Daar ga je dan ook een probleem mee hebben want het zit volledig ingesloten op die plek. Je zit op beide kanten vast tegen 2 loodrecht op elkaar staande wanden of baanranden. Je zal het daar dan een stukje taps moeten maken (verbreden naar de binnenkant van de baan toe) om het "los" te krijgen.

Citeer
...
Als ik de eerste wending van de keerlus VOOR de achterwand leg, weet ik niet hoe ik dit in het landschap moet verbergen.
Het plan is om een landelijk scenery te maken.
( Toch beginnen vanaf 7cm hoogte overkapping, langzaam naar beneden. Die dan ook weer afneembaar moet zijn.)
Daarom wou ik de achtergrond in niet te grote segmenten te maken , bevestigd met magneten, zodat deze simpel te verwijderen zijn bij eventuele storingen.
...

Je zou een klein beetje reliëf in je baan kunnen leggen naar de achterkant toe. Je trein verdwijnt inderdaad eerst in een sleuf en plots moet hij onder een brug en weg is die trein op weg naar zijn schaduwstation.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

5910

Wat geeft dit ontwerp?


Wat het spoorplan betreft ,dit is al beter dan het eerste ontwerp, vindt ik persoonlijk.
Merci, Frans voor uw inbreng.
( Ik kan met het inrijgedeelte nog 15cm naar rechts, alvorens dit uit te rijden. Ik heb hier nog extra ruimte die niet op het ontwerp staat.)
Maar op welke manier ik de dalende sporen ga verbergen in een landelijke scenery, daar zit ik nog vast.

Iemand nog enkele suggesties ?