Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

lakdraad ontmantelen

Gestart door Dirk, 24 september 2021, 13:12:53 PM

Dirk

Allen,
Ik ben bezig met terugmelding te maken op mijn wagons, ik doe dat met smd weerstandjes die ik verbind met enerzijds de as en anderzijds het wiel. ik kleef de weerstand op de isolatie van het wiel. Nu soldeer ik lakdraad aan de weerstand en die draad kleef ik met silverlak aan het metaal, maar ik krijg moeilijk de isolatie van de draad. Hoe lukt dat gemakkelijk, ik doe het nu met de soldeerbout en wat tin, maar soms lukt het en soms niet. Wie heeft een tip.

mvg
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Alberke

ik heb daar een speciaal "krabberke" voor; maar daar zijt gij vet mee he! :D
Doorverwarmen met de bout en een druppel soldeer.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Beetje afhankelijk van de dikte van de lakdraad. Voor dunne draad <0.5mm doe ik zoals Hugo: dikke druppel soldeer aan de bout (en zo het als maar kan) en dan draad er langzaam doorsteken. Regelmatig nieuwe druppel soldeer voor flux te hebben of de draad in van die "honing"flux doppen. Dikkere draad eerst met schuurpapier 360-600 eerst eens overgaan. Hele dikke draad (1.5-2mm) met een exacto afkrabben en afschuren.

Er was (is?) ook een product waar je die draad kan indoppen. Stinkt als de pest maar geen idee of dat nog te krijgen is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 24 september 2021, 14:13:00 PM

Er was (is?) ook een product waar je die draad kan indoppen. Stinkt als de pest maar geen idee of dat nog te krijgen is.
Naar het schijnt een "Aspirineke", heeft een ouwe rot van den Belgacom me eens wijs gemaakt, op eigen risico toepassen, ik neem geen verantwoording  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

in Ho twee rail doe ik het anders als het draai stellen aan gaat
je neemt een 4K7 weerstand
je draaid een as om zodat je aan beide kanten een isolatie hebt
dan plooi je de draad van de weerstand rond de twee assen en voila detectie
niets solderen niets van lack draad
en het gaat jaren mee voor de draad van de weerstand is door geschuurt
bij dubbel assers ja dan word het inderdaad weerstands lak of een smd weerstand

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

even in de vlam van een aansteker houden tot hij wat zwart ziet en je het zwart vervolgens er af haalt. Wel niet te lang want bij zeer dunne draad breekt uw draadje af.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirk

OK, thnx, zo doe ik het ook, mzzr spms heb ik de indruk dat het niet gelukt id, die smd dingen zijn ook zo fucking klein, en solderen met de loep is niet simpel, mijn boutpunt is dan net een olifantenpoot die een vlieje moet aanraken ;-) Maar oefening baart kunst zeker?
@Alberke, wat bedoel je met  "een apirineke" ?
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Havoc

Welke dikte van draad gebruik je eigenlijk? Als je het veilig in de vlam van een aansteker kan houden dan zal het niet zo dun zijn. Misschien beter overstappen op wire-wrap draad? Die kan je strippen met een tool.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

t ene lakdraad is t andere niet, lak eraf met een druppel soldeer gaat wel goed bij normaal lakdraad maar merkte dat wat lakdraad dat ik van de spoel van een overleden motortje haalde een stuk hardnekkiger was. Op zich niet gek voor in een motortje trouwens, want maakt zo'n motortje wat overbelastingsbestendiger.

Havoc

Moet het eigenlijk wel lakdraad zijn? Met de originele post nog eens te lezen lijkt het me dat dit even goed kan met niet geïsoleerde draad. En gezien de stroom die daar door moet dat geen dikke draad zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

C.B.

Dirk , waarom de lakdraad? Die heb je normaal toch niet nodig voor dit...
Ik doe de bezetmelding van mijn goederenwagens op ongeveer dezelfde manier , maar ik gebruik gewoon enkel zilverlak om de verbinding te maken tussen wiel en SMD weerstand , en aan de andere kant tussen SMD weerstand en (wiel) as.
Groetjes.
Claudio.

Dirk

ik heb nu geprobeerd om gewoon adertjes van een koperdraadje te gebruiken, en dat lukt voor mijn doel perfect, en geen probleem met het solderen. die lakdraad heb ik ooit bij Ali gekocht, verschillende kleuren op spoeltjes, die komt nog wel eens van pas.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Citaat van: C.B. op 25 september 2021, 11:36:50 AM
Dirk , waarom de lakdraad? Die heb je normaal toch niet nodig voor dit...
Ik doe de bezetmelding van mijn goederenwagens op ongeveer dezelfde manier , maar ik gebruik gewoon enkel zilverlak om de verbinding te maken tussen wiel en SMD weerstand , en aan de andere kant tussen SMD weerstand en (wiel) as.

dat heb ik eerst ook geprobeerd, maar het lukte me niet om zulke kleine verbindingen te maken met die zilverlak, dan had ik een overbrugging en dus geen weerstand meer.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

C.B.

Dirk , ik gebruik zilverlak van Busch (artikel 5900) , en met een fijn penseeltje maak ik de verbinding. (Uiteraard goed zorgen dat je de weerstand niet volledig mee verbindt.)
Ik had hier eens een foto van geplaatst , maar vermits Proximus de gratis webruimte heeft geschrapt , is die foto ook verdwenen natuurlijk. ;D
Ik laat het wel even opnieuw zien bij een volgende gelegenheid. ;)
Groetjes.
Claudio.