XPS lijmen?

Gestart door Havoc, 23 september 2021, 17:25:51 PM

Havoc

Ik versta er geen bal van. Ik heb hier mijn ondergrond van XPS. Twee platen XPS op elkaar gelijmd met TEC7. Enig probleem, eigenlijk lijmt dat niet, je kan dat zo van elkaar halen. Precies een laag kauwgom die tussen de 2 platen ligt. Niet echt sterk maar goed genoeg voor dit.

Nu wil ik de kurk erop lijmen en omdat die TEC7 zo'n dik spul is dacht ik speciale lijm te gebruiken. In dit geval UHU POR. Staat op de tube:
"für Hartschaume (XPS/EPS) wie Styropor, Depron u.v.a." Ideaal dus?

Ja.... wie dat gelooft is dus dik gezien. De XPS is volledig opgelost en de kurk valt er gewoon af. Ik kan de hele ondergrond opnieuw doen.

Wat is een dunne lijm die XPS echt lijmt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

59erke

Bij de bouw van mijn module destijds heb ik de kurk op de XPS gelijmd met kurklijm en dit hangt er tot op de dag van vandaag nog steeds op.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

erik de noorman

Ik gebruik montagekit of houtlijm werkt perfect.

Erik.

Dirky

ik gebruik volgende producten:

- gewone houtlijm (lange droogtijd omdat XPS geen vocht op neemt)
- UHU POR blauwe tube voor expanded polystyreen.
- PU houtlijm (snel en heel sterk)
- dubbelzijdig klevende folie als de oppervlaktes goed aansluiten
- TEC7 en soortgelijken
- 2K lijmen


Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 23 september 2021, 19:28:30 PM
i- gewone houtlijm (lange droogtijd omdat XPS geen vocht op neemt)
Je kunt dit versnellen door beide delen in te smeren met houtlijm en dan een kwartier open laten liggen. Pas daarna de delen op elkaar leggen.

Ik heb ook met succes acrylaatkit gebruikt.

Havoc

Citaat van: Dirky op 23 september 2021, 19:28:30 PM
ik gebruik volgende producten:

- gewone houtlijm (lange droogtijd omdat XPS geen vocht op neemt)
- UHU POR blauwe tube voor expanded polystyreen.
- PU houtlijm (snel en heel sterk)
- dubbelzijdig klevende folie als de oppervlaktes goed aansluiten
- TEC7 en soortgelijken
- 2K lijmen

Soms begrijp ik niet waarom ik iets typ. Ik schrijf letterijlk dat UHU POR de XPS oplost en niet lijmt en dat TEC7 enkel zoals kauwgom de boel wat tegen elkaar houdt. En hop... dat is de oplossing... Jonges toch, lees eens voor je antwoordt...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

RUNE

Ik lijm alles met houtlijm (papier, karton, kurk, plasticard enfin noem maar, op zelfs metaal) en dan nog met die goeiekope van den Hubo.  Zit na droging stevig vast.

Dirky

Citaat van: Havoc op 23 september 2021, 22:06:16 PM
Citaat van: Dirky op 23 september 2021, 19:28:30 PM
ik gebruik volgende producten:

- gewone houtlijm (lange droogtijd omdat XPS geen vocht op neemt)
- UHU POR blauwe tube voor expanded polystyreen.
- PU houtlijm (snel en heel sterk)
- dubbelzijdig klevende folie als de oppervlaktes goed aansluiten
- TEC7 en soortgelijken
- 2K lijmen

Soms begrijp ik niet waarom ik iets typ. Ik schrijf letterijlk dat UHU POR de XPS oplost en niet lijmt en dat TEC7 enkel zoals kauwgom de boel wat tegen elkaar houdt. En hop... dat is de oplossing... Jonges toch, lees eens voor je antwoordt...

Lees dan ook nekeer dat ik schrijf dat ik de UHU POR voor expanded polystyreen gebruik (blauwe tube)! NIET de gewone in de groene tube!
En als uwe TEC7 als een kauwgom is, heb je die misschien al te lang... Bij mij kleeft die PERFECT!

En bij deze moogt ge gerust zijn dat ik NOOIT nog een antwoord zal geven op je vragen! Bye Bye Johan!

BC911

Hier ook goede ervaringen met de BLAUWE variant van UHU POR zoals Dirk aangaf  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Peter

Voor mij de beste lijm die ik gebruik is de Ruderer L530TF
Heb deze lijm leren kennen bij de bouw van de bouwset (in tandartsgips) van het seinhuis Werdohl van het merk Vampisol
Een uitstekende bouwset trouwens

PA050026 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Ik gebruik gewone houtlijm, 1 nadeel je moet een 48 uur geduld hebben voordat alle lijm goed droog is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154