MSM 217

Gestart door doomslu, 20 september 2021, 20:19:26 PM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Vandaag ontvangen uit de handen van mijn postbode, waarvoor dank.
Een nummer om van te likkebaarden want spek voor mijn bek.

Het artikel over Martilly zal daar niet vreemd aan zijn. Een prachtige baanbeschrijving aangevuld met veel weetjes van het grote voorbeeld. De zelfgebouwde huisjes zijn prachtig. Alleen jammer dat er niet meer beschreven werd hoe de huisjes gebouwd werden. Voer voor een volgend artikel zou ik zeggen.

Als fan van Jacques Le Plat werd ik alweer verwend met een bijdrage van zijn hand. Al moet ik bekennen dat ik na het lezen van het artikel sommige passages niet begreep. Naar mijn mening is er teveel info in het artikel verwerkt waardoor het niet voldoende diepgaand uitgewerkt kon worden.
Waar ben ik niet mee, hier bijvoorbeeld.
P47 foto5 Met een sponsje tamponneer ik nu wazige witte wolkjes in de grijze weg.... bijgaande foto maakt mij niet duidelijk hoe dat in zijn werkt gaat. Wat gebruikt Jacques om te tamponneren. Is zie een penseel. Hoe gaat dat dan?
P48 De beschrijving van de boordmuurtjes. Na 3 keer lezen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk ging. De fotos tonen zoveel dat je niet weet wat je ziet.
Met de beschrijving van zijn rivier ben ik mee. Maar ook hier zou het een meerwaarde zijn als de foto's meer ingezoomd zijn op de kern van de zaak.
Of ben ik te kritisch doordat ik alle dagen youtube tutorials zit te bekijken en daardoor een beetje verwend ben geworden? :-\

Metpetergaathetbeter

wie nog in wou schrijven voor de 5504 is eraan voor de moeite want die moest schijnbaar voor 31/10/2020 besteld geweest zijn of toch volgens het art. die 5504 aanbeveelt( trouwens de echte ondertss nog ergens gezien ? of staat die waar het laatst afgesteld werd ?

Opnieuw enkele interessante art. om aan het bouwen te gaan, torpedowagon  besproken en het nooit vervelende zwembad ;D van Seraing.

Verder een interessant art. roco 26101 en CFL motorwagen

Groeten Peter ;)

svvander

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 september 2021, 20:32:55 PM
wie nog in wou schrijven voor de 5504 is eraan voor de moeite want die moest schijnbaar voor 31/10/2020 besteld geweest zijn of toch volgens het art. die 5504 aanbeveelt( trouwens de echte ondertss nog ergens gezien ? of staat die waar het laatst afgesteld werd ?
Groeten Peter ;)

Peter, zet uw klok (of agenda) een goed... het is nog maar 30/09... ge dus nog een maand he als het 31/10 is.  ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

jij zit blijkbaar een jaar achter eens goed lezen 31/10/2020 ik leef al bijna een 9 maanden(ne zwangerschap) in 2021, U blijkbaar niet ?

Herwig

#5
   aan Peter VG,

   P47 foto 5  :   in zijn linkerhand heeft Jacques een klein sponsje waarmee hij tamponneert ....
                        met het borsteltje in zijn rechterhand brengt hij verf aan op het sponsje ....

   P48 foto 6  :   uit recup-karton snijdt hij de gewenste vorm van de toekomstige muurtjes uit.   Deze kartonnen  'patronen'   ( een  '(knip)patroon'  zoals
                        bij snit & naad ....) gebruikt hij dan als vorm om vervolgens de Heki-platen uit te snijden.
   
   

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Herwig op 30 september 2021, 21:38:15 PM
  P47 foto 5  :   in zijn linkerhand heeft Jacques een klein sponsje waarmee hij tamponneert .... met het borsteltje brengt hij verf aan op het sponsje ....
   
in de veronderstelling dat die man linkshandig is  :-\ o ja hij kan verpakken naar de andere hand

Herwig

#7
 
Goeie vraag,  is Jacques  links- of rechtshandig ?      Misschien is deze krak gewoon  ...ambidexter ?
Maar 'k veronderstel dat het hanteren van zo'n klein sponsje best te doen is met de mindere fijnmotoriek van de linkerhand,
voor een rechtshandige wel te verstaan ....   ;) ::)

P47 foto 4:     hij hanteert de verfrol met de linkerhand, en houdt tegelijkertijd het verfborsteltje min-of-meer vast met de rechterhand .

P47 foto 2:     is hij aan het schuren met de ... linkerhand .

P49 foto 15:   hier wordt er  'geplamuurd'  met de rechterhand ,  voilà ...

Nu zou het nog kunnen dat de foto's in spiegelbeeld staan, maar de Simca's en Citroens rijden keurig rechts, wat zo hoort in Frankrijk ...

Tot zover een beperkte studie van de handigheden van Jacques,   wordt vervolgd    ;)

Michael

Ook hier in Swifterbant weer ontvangen fijn leesvoer voor de komende dagen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Arnaudmarklin

Ik heb een vraag over Martilly.
Was er geen artikel over de bouw van een huis in een vorig nummer van MSM?
Mvg,
Arnaud

HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

Jurgen

Die van mij was weer eens dubbel geplooid in de brievenbus. Niet de eerste keer dat dit gebeurd.

Probleem in die situatie is dat het magazine dan gewoon muurvast zit en alleen nog verder beschadigd wordt door het er weer uit te halen.

Afin, mailtje naar MSM en zij hebben de melding doorgegeven aan De Post. Een nieuw exemplaar komt mijn richting uit.

En dan heb je een brievenbus zoals die voorgeschreven wordt door De Post...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

tja ik denk alvast te weten hoe dat kan gebeuren, bij ons in de buurt komt men op de oprit gereden en stopt men een post vanuit de wagen zo in de brievenbus en met tijdschriften is het nogal gevaarlijk dat ze die plooien voor hun gemak ! Misschien is dat niet overal zo maar het is alvast een vaststelling, bij mij durft het ook gebeuren hoewel de reglementaire afmetingen kwa hoogte en breedte bij mij merkelijk groter zijn ! Tuurlijk als in een appartement woont zal het dan weer een andere redenen hebben !

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 oktober 2021, 13:02:59 PM
tja ik denk alvast te weten hoe dat kan gebeuren, bij ons in de buurt komt men op de oprit gereden en stopt men een post vanuit de wagen zo in de brievenbus en met tijdschriften is het nogal gevaarlijk dat ze die plooien voor hun gemak ! Misschien is dat niet overal zo maar het is alvast een vaststelling, bij mij durft het ook gebeuren hoewel de reglementaire afmetingen kwa hoogte en breedte bij mij merkelijk groter zijn ! Tuurlijk als in een appartement woont zal het dan weer een andere redenen hebben !

Ik woon gelijkvloers, maar ze stappen wel uit voor zover ik het al gezien heb.

Ach ja, het nieuwe magazine is vandaag ongeschonden aangekomen.

Zoals Viviane aangeeft stuur ik er volgende keer een foto van mee hoe het magazine in de bus steekt en hoe het beschadigd is. Toen ik mijn mail verzonden had, heb ik me die bedenking ook al gemaakt, maar de mail was al verzonden.

Natuurlijk hoop ik dat er gewoon geen volgende keer komt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jappy

Mooi nummer weer. Martilly is een mooie baan, ook ik ben wel geïnteresseerd in hoe hij die gebouwen heeft gemaakt.

Over gebouwen gesproken, het artikel van Hotel Terminus is helemaal m'n ding. Kalenderkarton, profieltjes, lekker artisanaal knutselen... Prachtartikel.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn