Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Alberke

Voor wie geen Engels verstaat: hij zegt dar ALLE modeltrein fabrieken in deze ene stad verzameld zijn, ze zijn relatief duur omdat er bijna geen werknemers meer te vinden zijn. Hij gaat 500km verder inland een geschikte plaats zoeken om een eigen fabriek op te richten.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Citaat van: Alberke op 27 maart 2022, 11:46:08 AM
Het zijn toonkastmodellen die toevallig ook rijden.  ;D
Maar het kan ook anders, kijk maar eens naar (bijvoorbeeld) het Canadese Rapido Trains.
Tot in het absurde gedetailleerd, en ze rijden geweldig.
Natuurlijk is de Noord-Amerikaanse niet te vergelijken met de onze, en in hun filmpjes tonen ze hoe ter plaatse kwaliteitscontrole uitvoeren.
Maar nogmaals, voor de Chinezen(?) is een paar honderd stuks een lachertje. Als de prijs moet gedrukt worden is het normaal dat er compromissen gemaakt worden.
En nogmaals, wees dankbaar dat er zo'n handelaars bestaan anders hadden we niks.

over rapido las ik ook al wel t een en ander aan geklaag over te kwetsbaar spul etc... beetje hetzelfde als hier. Beetje t punt dat "modelspoor" niet 1 hobby is.

Citaat van: Rangeerduivel op 27 maart 2022, 12:04:29 PM
Citaat van: Floris op 27 maart 2022, 11:16:17 AM
Wil je een loc die tegen het messing kleinseriespul aan hangt koop je zo'n olaerts-ding, maar daar moet je dan wel een deel van t gedonder van messing kleinserie bij nemen (relatief hoge prijs door lage productieaantallen en technisch niet uitgevoerd als onverwoestbaar speelgoed)

@ Floris,
een waarheid als een koe, als de tenderwieltjes ooit vlot komen te draaien valt hij best mee hoor en ik denk dat de oorzaak (zoals Jos Break opmerkte) hoofdzakelijk in de aspotten te zoeken is, links en rechts staan niet mooi tegenover elkaar uitgelijnd, en ik vermoed dat het nu net niet het geschikte materiaal is om aan te wringen...

@ Alberke,
Ik vermoed dat de Canadezen hun gerief niet in China laten vervaardigen, en dat zou veel verklaren,alhoewel, kijk maar naar bvb LSModels,
Maar ik denk dat de oorzaak bij die imitatie messing loc's zoals Floris ze noemt, hoofdzakelijk in net die besparende factor te zoeken is...maw, het onderste uit de kan willen halen!

;)


Je zei zelf dat na het verbuigen van de stroomafnemers de wielen het slechter deden, dus snap niet helemaal hoe je daaruit kan concluderen dat t aan de lagers ligt, want dan zou t geen verschil moeten maken. Maar goed, wil die loc zelf weleens zien en eens kijken wat t probleem nou echt is want met dat gereutel in dit draadje komen we nooit verder, das wel duidelijk. Heb nog steeds niet gehoord of de loc nou de tender optilt of niet.

Citaat van: rgp op 27 maart 2022, 11:55:40 AM
Floris,

Wordt je betaald door olaerts om zo n dwaze dingen te plaatsen ?

Marklinrijders hebben het geluk dat wissels kunnen opengereden worden, dat maakt deel uit van hun baanconcept (uitrijwissels van schaduwstations kunnen dus handwissels zijn.

Als je de PRETENTIE hebt om een model voor 3rail uit te brengen, zorg er dan voor dat het geschikt is voor hun gebruik.

Je vergelijking over auto s houdt daarom ook geen steek.

Het echte probleem is dat men veel geld wil verdienen en weinig investeren.

Nog een vb: een 140C van de SNCF aan 600 euro en goed rijdend en een type 29 aan 5000 euro, beide in schaal 0.

Wanneer komen er hier in Belgiƫ serieuze fabrikanten ?

Roland
wissels openrijden is gewoon lomp, dat t met marklin-speelgoed lukt is leuk, met de trix-express-treintjes die ik hier heb lukt dat ook, das namelijk ook leuk speelgoed. Maar dat is dus weer zo'n puntje met verschillende hobby's die allemaal onder de noemer modelspoor vallen, krijg je de hik van een model dat ontspoort als je wissels gaat openrijden dan koop je t niet... Kan hier ook wel alinea's vol loeien over wat marklin-coilwagens die ik ooit eens gekocht heb en waar werkelijk geen bal van klopt, maar als speelgoed is t prachtig met huifjes die open kunnen en echt metalen coils erin enzo. Wordt alleen wel verkocht als zogenaamd "mooi model" en sorry, maar dat is het niet, dus die troep ligt hier in de kast voor n hoop geld. Ach ja.
Zo kunnen we hier allebei eindeloos gelijk lopen hebben, maar mn punt blijft dat niemand die zn loc aan de gang wil helpen daarmee geholpen is. Stuur zo'n verhaal in de mail naar olaerts ofzo, misschien lezen ze m voor op youtube net als rapido.
Ben trouwens wel serieus benieuwd naar die 140C van 600 piek waar je t over hebt.
Verder word ik inderdaad dik betaald door de kinderetende modelspoormaffia.  8) ;D

Rangeerduivel

#122
Citaat van: Floris op 27 maart 2022, 17:04:00 PM
Maar goed, wil die loc zelf weleens zien en eens kijken wat t probleem nou echt is want met dat gereutel in dit draadje komen we nooit verder, das wel duidelijk. Heb nog steeds niet gehoord of de loc nou de tender optilt of niet.

Citaat van: rgp op 27 maart 2022, 11:55:40 AM
Floris,

Wordt je betaald door olaerts om zo n dwaze dingen te plaatsen ?
.
Verder word ik inderdaad dik betaald door de kinderetende modelspoormaffia.  8) ;D

Geduld is een schone deugd Floris, eens komt de dag wellicht,

En dat tweede, als dat zo is wordt het je wel gegund hoor!  ;D

En uiteindelijk, de slepende tenderwielen:
kombinatie van verschillende factoren,
1) Niet in dezelfde richting wijzende -lees op de as wringende- aspotten(zie duiding door Jos 'Break')

2) te lichte tender, in gewicht, niet in kleur ;D
Ik heb de verbinding tussen loc en tender reeds een beetje bijgeplooid, maar moet nog steeds hard op de tender duwen om de wielen te doen draaien.
3) misschien wel oplichting (niet financieel ;D) door de loc
4) te hard drukkende stroomafnemers
De kombinatie, en vooral het ter zelfder tijd oplossen van deze problemen maakt het moeilijker...

;)

rgp

Floris,

Voor die 140C: kijk gewoon onder "Chrezo" en 140C.

Ik heb het hier wel gehad met die omhooggevallen fabrikanten en handelaars.

Roland

Floris

"omhooggevallen"
schitterend.

die chrezo-loc is wel n mooi ding, ben wel benieuwd hoe ze die laten maken voor zo weinig en in hoeverre ze daarmee wegkomen. Waar heb je de prijzen vandaan dat ie 600 zou gaan kosten? kom hier 900 tegen: https://www.spurnull-magazin.de/neuheiten/lokomotiven/franzoesischer-dampfer-140-c-von-chrezo/ (wat trouwens nog steeds weinig is, ook voor grootserie plastic. Kleinserie messing is altijd duurder, want zoals gezegd kleinserie dus ontwikkelkosten (die weliswaar lager zijn dan bij grootserie) gespreid over minder te verkopen locs en er zitten per loc meer uren in de productie.)

nmbssncb

"...wissels open rijden is gewoon lomp..." (Floris)

Maar het gebeurt natuurlijk wel eens.  Trouwens type 12 van Olaerts heeft totaal geen problemen met het open rijden van wisseltongen.  Bij vrijwel alle locomotieven worden de draaistellen met de voorloopwielen m.b.v. een veer o.i.d. naar beneden gedrukt om ontspren te voorkomen.

"...Stuur zo'n verhaal in de mail naar olaerts ofzo..." (Floris)

Heb ik allang gedaan en ondertussen heb ik van Olaerts nieuwe onderdelen ontvangen.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Floris

och kijkaan, t werkt dus ook nog!  :P

janieburton

Is het niet mogelijk om de stroomafname te verbeteren met een veertje over de as te schuiven en dit aan te sluiten, doordat het veertje vrij "hangt" op de as is er weinig of geen wrijving, de andere stroomafnemers moeten een zekere druk "uitoefenen" op de wielen om een goed contact te maken.

Zoals er ergens is geschreven als de aspotten niet loodrecht over elkaar staan zal het veertje ook niet helpen.   
 

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 10 april 2022, 23:38:12 PM
Is het niet mogelijk om de stroomafname te verbeteren met een veertje over de as te schuiven en dit aan te sluiten, doordat het veertje vrij "hangt" op de as is er weinig of geen wrijving, de andere stroomafnemers moeten een zekere druk "uitoefenen" op de wielen om een goed contact te maken.

Zoals er ergens is geschreven als de aspotten niet loodrecht over elkaar staan zal het veertje ook niet helpen.

Dat zou geen slecht idee zijn, ware er niet al ergens geschreven dat beide wielen, dus links en rechts geisoleerd op de as zitten, dus een draadje aan die as zou weinig baten...we zijn verplicht stroom te nemen op de wielen zelf.

;)

Belgaboy

Ik heb dit hele discour met veel belangstelling gevolgd en hetgeen ik niet begrijp is waarom fabrikanten een model op de markt brengen dat niet eerst uitvoerig getest is op mankementen. We spreken hier niet over een standaard model maar toch over een State of the art model met dito prijs?
Als je dan toch een Lada als voorbeeld wil nemen dan weet je dat je voor die prijs geen kwaliteit kan hebben, kwaliteit die je van de Ferrari uit het voor beeld van Floris wel mag verwachten.
Als daar dan nog bovenop komt dat eventuele mankementen die gemeld worden, worden afgedaan als 'niet ons probleem'  dan is het hek helemaal van de dam.
Ondanks alle verdienstelijk pogingen om zelf het probleem op te lossen blijf ik vinden dat dit niet ons probleem mag zijn.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Metpetergaathetbeter

tja, toch beweren sommigen dat er zou een eind/kwaliteitscontrole zou zijn

Floris

Citaat van: Belgaboy op 13 april 2022, 23:34:44 PM
Ik heb dit hele discour met veel belangstelling gevolgd en hetgeen ik niet begrijp is waarom fabrikanten een model op de markt brengen dat niet eerst uitvoerig getest is op mankementen. We spreken hier niet over een standaard model maar toch over een State of the art model met dito prijs?
Als je dan toch een Lada als voorbeeld wil nemen dan weet je dat je voor die prijs geen kwaliteit kan hebben, kwaliteit die je van de Ferrari uit het voor beeld van Floris wel mag verwachten.
Je gaat nogal aan mn punt voorbij. Heb je al eens iemand horen zeggen dat ie een ferrari kocht omdat ze zo lekker betrouwbaar zijn? exclusiviteit heeft zn prijs en das niet alleen de aanschaf...

Metpetergaathetbeter

anderzijds tot nader order staat bij de meesten hier geen al dan niet kapotte Ferrari in de garage/voor de deur(misschien een koersfiets  ;) )....daarentegen die die modellen  van modeltreinen zijn al wat meer welverspreid ?

Floris

nou, hoeveel auto's maakt ferrari van een bepaald type? kan best weleens meer zijn dan er olaerts type 29's gemaakt zijn, want dat zullen echt geen woeste aantallen zijn, ik gok iets van 1500 hooguit?

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 14 april 2022, 11:30:29 AM
Je gaat nogal aan mn punt voorbij. Heb je al eens iemand horen zeggen dat ie een ferrari kocht omdat ze zo lekker betrouwbaar zijn? exclusiviteit heeft zn prijs en das niet alleen de aanschaf...

Om net even off topic te blijven, de reputatie van Ferrari is enkel en alleen te danken aan de goed presterende, snelle motor en daar houdt het op hoor jongens, neem dat van mij aan.
Kwaliteit/prijsverhouding zal een Lada wel even goed zijn...
wat van de modeltreinen van sommige kleinseriefabrikantren niet altijd kan gezegd worden!

;)