Auteur Topic: Olaerts Type 29 H0  (gelezen 1243 keer)

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 1.964
    • Le Bassin blog
  • Voornaam: Floris
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2021, 09:59:32 am »
Veel 2 rail merken bouwen een degelijke 2 rail loc en willen cashen bij 3 rail rijders en zeggen.  We duwen er gewoon een sleper onder.
nouja, "cashen", als je rijk wilt worden met stoomlocmodellen voor kleine landjes als belgië en nederland, succes... En ondertussen zitten tweerailers met modellen met smallere frames dan nodig en veelteveel doorkijk rondom loopwielen.

Offline RobVille

  • Forumlid
  • Berichten: 135
  • My Dark Side
  • Voornaam: Rob
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2021, 11:05:24 am »
Zelf koop ik geen andere modellen dan Märklin / HAG voor mijn 3R modelbaan. Mijn filosofie is dat een 3R model zonder enige aanpassingen moet kunnen rijden. In het verleden andere modellen (Roco, ACME, Brawa) gekocht maar korte tijd daarna weer verkocht. Draaistellen werden opgetild op de k-wissel, sneeuwschuivers klapten tegen de hoge puko's van de wissels, ontsporingen door verkeerd geplaatste slepers.

Een ander punt waar ik nu tegenop loop, is de Code van de rails. Mijn 3R modelbaan is gebaseerd op rails met Code 75. Ik moet toegeven dat de modellen van Märklin op rails met Code 75 van na 1990 hierop feilloos rijden ;) De modellen van de andere fabrikanten zijn gebaseerd, denk ik, op code 100, en ratelen over de rails. Dit jaar de Roco "Holland Piercer SBB" retour winkel. Maar goed, dit is weer een andere discussie.

Zelf denk ik dat de andere fabrikanten te snel modellen in de 3R markt zetten voor hun omzet. In de luchtvaartindustrie is er ook een bekende fabrikant ....

Groetjes,
Rob
Mag het een onsje minder zijn ....

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 13.872
  • Voornaam: Peter
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2021, 15:22:47 pm »
die fabrikanten maken dan ook treinen voor op 3R-te rijden vandaar die soms te grote flenzen (voor de wissels)

Ooit kwam hier eentje boos zijn omdat zijn Mehano-treinstel niet over die ijzeren wissels ging met die vuurtorens op. Had eigenlijk niks te maken met dat stel maar alles met zijn wissels maar ja iedereen filosofeert niet volgens dezelfde filosofie ! ;)
MSM ab.nr  3002 (maart) abonnee van “OP DE BAAN”(lidnr.2954)1417
Ik had graag gehad dat U las wat ik WEL schreef - U hoeft helemaal niet te lezen wat ik NIET schreef, het bespaart U heel veel moeite !  www.amsac.be

Offline nmbssncb

  • Forumlid
  • Berichten: 321
  • Voornaam: Willy
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2021, 17:11:36 pm »
De flenshoogte is m.i. voldoende en verschilt niet van de flenshoogte van de (voor)loopwieltjes bij Olaerts type 12 die geen problemen heeft met een "verkeerde" wisselstand.

Maar type 12 heeft 4 (voor)loopwieltjes op het wielstel, en dus zwaarder, en is bovendien verend waarbij de wieltjes naar beneden gedrukt worden.
Het wielstel met de slechts (voor)loopwieltjes bij type 29 is veel lichter en NIET verend, en worden de wieltjes dus Niet naar beneden gedrukt.  Dat is m.i. een omissie.

Ik vergelijk type 29 met de BR85 van Märklin (37095) die ook slechts 2 (voor)loopwieltjes heeft en probleemloos wisseltongen open drukt.  Maar bij de BR85 wordt ook het wielstel met de (voor)loopwieltjes d.m.v. van een messing "bladveertje" op de rails gedrukt, en dat is het verschil.  De flenshoogte bij de BR85 is vrijwel hetzelfde als bij type 29.


Willy

P.S.  Waarom hebben sommige stoomlocomotieven (in het echt dan) die "loopwielen" vooraan en soms ook onder de cabine?
nmbs < Willy > sncb
===============

Offline erik de noorman

  • Forumlid
  • Berichten: 2.104
  • Voornaam: erik
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2021, 18:22:57 pm »
Wat ik niet goed begrijp waarom je wissels wil open rijden. Een eventuele oplossing is de loopwielen een klein beetje (0.5 tot 1 mm) naar binnen schuiven zodat de afstand tussen de wielen verkleint. Doe ik ook meestal met DCC wielen (vooral Piko en Roco) van wagons.

Erik.


Offline oli 11/01

  • Forumlid
  • Berichten: 115
  • Voornaam: Olivier
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2021, 18:28:37 pm »
Hallo

Ik heb er 2 van die 29 Olaerts, in 3R, zonder probleem maar met C Rails. Ik hoor op verschillende fora dat er wel een probleem bestaat met K Rails wissels.
Vanbiervliet met zijn 91 heeft wel geschreven dat de 3R alleen op C Rails kon rijden. Olaerts had het ook moeten zeggen.
Bij mij rijden ze beiden probleemloos. ;) ;)

Offline rgp

  • Forumlid
  • Berichten: 1.767
  • Voornaam: Roland
Re: Olaerts Type 29 H0
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2021, 20:00:16 pm »
Hallo,

Eigenlijk is dit in en intriest dat sommige "professionele?" producenten er niet inslagen de NEM toe te passen en/of een locomotief af te leveren dat gebruikt kan worden op de in omloop zijnde railsystemen.

Roland