Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Floris

dat zal het waarschijnlijk zijn, aangenomen dat de loc-tender-koppeling de tender niet optilt, want volgens mij heb ik nog niet gehoord of de tender op t spoor blijft als je de loc achter iets optilt. kan zijn dat ik erover gelezen heb.
De goede balans vinden tussen betrouwbaar contact maken en toch niet teveel druk, ja, dat is gewoon even klooien. Meteen het ding ongeduldig aan de kant gooien gaat dan niet helpen, zo maak ik ook mn hoogovens niet.
Overigens heb je als de stroomafnemers nog steeds tegen de binnenkant van de wielen lopen geen enkele "faling" opgelost, de boel zit dan nog exact zoals eerst, enige verschil is dat je nu minder goed bij de stroomafnemers kunt om ze af te stellen. Hoe je eventueel wat zou kunnen winnen is de stroomafnemers bovenop de wielen te laten lopen, zodat ze de wielen van een beetje vering voorzien. Of dat in de praktijk echt beter werkt is nog te bezien, das lastig te beoordelen als ik niet zelf die loc in mn vingers heb en een beetje kan voelen hoeveel veerdruk je hebt, hoe stug eea loopt etc.


krispy

Heb de lok niet in bezit , maar als ik alles heb doorgelezen denk ik dat het probleem bij ontwerp ligt , ipv de stompe assen in in een gaatje , had men voor opgehangen assen moeten gaan die niet worden tegengehouden in de bougie gaatjes , dan kon de as een beetje op en neer veren
zoals men in het algemeen bij loks doet ,ok kost weer meer maar op die prijzen zou dit niet mogen uitmaken.hetzelfde voor de wieltjes vooraan , daar zou een veertje moeten opgebouwd zitten dat deze tegen de rails aandrukt , niet gewoon los laat dobberen.

toch spijtig dat onze twee belgische fabrikanten ( die nog hun nek uitsteken ) domme fouten over het hoofd zien waardoor er toch dikwijls veel negatieve commentaren onstaan over het hoofd zien ( of om prijsreden  niet verder ontwikkelen om maximale winsten te halen )

Alles is achteraf wel op te lossen maar ge moet er dikwijls wel veel tijd insteken met uittesten verschillende van methodes met als gevolg garantie vervallen op volledig toestel .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Alberke

Roco heeft dat indertijd opgelost door een spiraalveertje midden onder de as te plaatsen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

rgp

Krispy

"toch spijtig dat onze twee belgische fabrikanten ( die nog hun nek uitsteken ) domme fouten over het hoofd zien waardoor er toch dikwijls veel negatieve commentaren onstaan over het hoofd zien ( of om prijsreden  niet verder ontwikkelen om maximale winsten te halen )" De nagel op de kop, zeker het laatste.

Alles is achteraf wel op te lossen maar ge moet er dikwijls wel veel tijd insteken met uittesten verschillende van methodes met als gevolg garantie vervallen op volledig toestel .  Nu moet de KLANT de klodden van de fabrikant oplossen. Zouden jullie dat ook doen als je een nieuwe wagen kopen ? Of zou het merk/garagist eerder een terugroepactie doen ?

Roland

Metpetergaathetbeter

heeft Luc Peugeot niet dezelfde loc waarom stel je hem niet de vraag ? Die heeft dan ongetwijfeld met soortlijke problemen te kampen gehad

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 maart 2022, 09:51:26 AM
heeft Luc Peugeot niet dezelfde loc waarom stel je hem niet de vraag ? Die heeft dan ongetwijfeld met soortlijke problemen te kampen gehad

Ik weet niet of hij dezelfde heeft al dan niet, maar dat geeft geen garantie aan het feit dat die van hem mankementen vertoont, er zijn er gelukkig genoeg die perfect werkend uit de winkel komen,
die van mij jammer genoeg niet... :(

;)

Floris

Citaat van: krispy op 23 maart 2022, 08:46:53 AM
Heb de lok niet in bezit , maar als ik alles heb doorgelezen denk ik dat het probleem bij ontwerp ligt , ipv de stompe assen in in een gaatje , had men voor opgehangen assen moeten gaan die niet worden tegengehouden in de bougie gaatjes , dan kon de as een beetje op en neer veren

stompe assen in een gaatje willen prima draaien als de boel goed in elkaar zit, tis niks anders dan een as met binnenliggende lagers. Tis gewoon een kwestie van de juiste druk van de stroomafnemers. Rudy zn verhaal dat t eerst 1 4 assen was die bleef hangen en nadat ie eraan had zitten buigen 3 uit 4 assen zegt dat genoeg, toch?

nmbssncb

Citaat van: krispy op 23 maart 2022, 08:46:53 AM
Heb de lok niet in bezit , maar als ik alles heb doorgelezen denk ik dat het probleem bij ontwerp ligt , ipv de stompe assen in in een gaatje , had men voor opgehangen assen moeten gaan die niet worden tegengehouden in de bougie gaatjes , dan kon de as een beetje op en neer veren
zoals men in het algemeen bij loks doet ,ok kost weer meer maar op die prijzen zou dit niet mogen uitmaken.hetzelfde voor de wieltjes vooraan , daar zou een veertje moeten opgebouwd zitten dat deze tegen de rails aandrukt , niet gewoon los laat dobberen.

toch spijtig dat onze twee Belgische fabrikanten ( die nog hun nek uitsteken ) domme fouten over het hoofd zien waardoor er toch dikwijls veel negatieve commentaren ontstaan over het hoofd zien ( of om prijsreden  niet verder ontwikkelen om maximale winsten te halen )

Alles is achteraf wel op te lossen maar ge moet er dikwijls wel veel tijd insteken met uittesten verschillende van methodes met als gevolg garantie vervallen op volledig toestel .

Of we hier onderscheid moeten maken tussen de 2- en 3-rail versie, valt te bezien.
De 3-rail uitvoering (waarmee ik dit draadje begon) heeft geen stroomafname op de tenderwielen, in tegenstelling tot de 2-rail uitvoering
Maar de draaistellen en ophanging van de wielassen is identiek voor beide uitvoeringen.

Dus ook ik vermoed, zoals Krispy hierboven verwoord, dat het probleem vooral zit in de constructie van de draaistellen, i.e. 2 losse ophangingen, en de stompe assen.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Metpetergaathetbeter

ik zou hem eens aanschrijven/mailen, een nee heb je en misschien met een beetje geluk een ja kun je dan krijgen ......

Ik meen mij te herinneren dat hij ook bezig geweest is om alles wat beter te laten rijden .....maar ik zou mij kunnen vergissen.......

Van die 29 zijn 2 verschillende reeksen geweest( dacht ik)  en dat hij van beide reeksen er één heeft gekocht (een duurdere eerste reeks en een iets goedkopere tweede reeks ?)

Alberke

Ik heb die loc niet dus ik kan er niet over oordelen, maar is die tender wel zwaar genoeg?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Het probleem wordt (van mijn kant tenminste) voor 1 week "on hold" gezet, ik vertrek vanavond naar Belgie

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 maart 2022, 11:07:01 AM
ik zou mij kunnen vergissen.......

Dat lijkt mij onmogelijk Peter, jij toch niet zeker! ::) ::) ;D

Citaat van: Alberke op 23 maart 2022, 11:40:51 AM
Ik heb die loc niet dus ik kan er niet over oordelen, maar is die tender wel zwaar genoeg?

Ik heb al vermeld dat er reeds lood in gepropt is, maar nog eens, nee Hugo, bijlange niet!
Maar de tender van de 64.056 van Os.car is even licht, en die doet het voortreffelijk.
Maar die heeft dan ook puntige/conische assen...

;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 23 maart 2022, 12:04:34 PM
Het probleem wordt (van mijn kant tenminste) voor 1 week "on hold" gezet, ik vertrek vanavond naar Belgie

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 maart 2022, 11:07:01 AM
ik zou mij kunnen vergissen.......

Dat lijkt mij onmogelijk Peter, jij toch niet zeker! ::) ::) ;D

Citaat van: Alberke op 23 maart 2022, 11:40:51 AM
Ik heb die loc niet dus ik kan er niet over oordelen, maar is die tender wel zwaar genoeg?

Ik heb al vermeld dat er reeds lood in gepropt is, maar nog eens, nee Hugo, bijlange niet!
Maar de tender van de 64.056 van Os.car is even licht, en die doet het voortreffelijk.
Maar die heeft dan ook puntige/conische assen...

;)
Dan zou ik mijn suggestie eens proberen van spiraalveertjes onder de assen te steken. Als je er niet zo direct kan aan geraken (Chinees?), ze zitten in batterijhouders.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

ik zou zeggen toch maar eens proberen.....

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Citaat van: Rangeerduivel op 23 maart 2022, 12:04:34 PM
Het probleem wordt (van mijn kant tenminste) voor 1 week "on hold" gezet, ik vertrek vanavond naar Belgie

mocht je t stuur iets scheef houden en ten noorden van belgie uitkomen wil ik best ff naar je loc kijken, maar of dat in je planning past...