Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Floris

Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 20:41:45 PM
Het lijkt  of de bovenste (op de foto) draden geen contact meer maken.
Inderdaad zeer amateuristisch gedaan!
En wat een rare bochten maken die draden.
Je zou zoals ik zei een bladveer onder de assen kunnen steken , die ze naar beneden drukt?
Zijn die wielen langs beide kanten geïsoleerd?
als profi kan ik je zeggen dat ik nog veel ergere stroomafnemers gemaakt hebt, dus ik weet niet precies wat ge hier als amateurke zeggen wilt?  8)
Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 21:11:01 PM
"Het is in elk geval iets raars, zowel linker als rechter draad zijn op hetzelfde centrale plaatje "gestrijkijzerd"!"
het is een geïsoleerd plaatje en de draden zijn er opgeplakt met epoxy (waarschijnlijk)
gewoon een printplaatje dat zwart is gespoten zodat t niet teveel opvalt door de printplaatkleur, iets dat je bij roco ofzo niet gauw ziet, daar zit altijd allerlei glimmend koper zichtbaar in draaistellen, maar das wel professioneel.

Break302

[/url]Inked51939060562_1ef74caf18_o_LI by Jos Gillard, on Flickr[/img]

Als je de aspotten bekijkt met de rode pijlen aangeduid zie je dat die niet mooi in lijn staan !
als je nu de blauw omcirkelde schroefjes iets lost kan je de zijkanten van de draaistellen wat bewegen tot de wielen soepeler draaien.
Als dit onvoldoende is kan je de openingen voor de assen wat groter ruimen.
Dit probleem komt doordat de assen langwerpige lager koppen hebben en niet puntige waarmee je dat probleem zo snel niet hebt !

Jos

Rangeerduivel

Citaat van: Break302 op 15 maart 2022, 23:11:44 PM


Als je de aspotten bekijkt met de rode pijlen aangeduid zie je dat die niet mooi in lijn staan !
als je nu de blauw omcirkelde schroefjes iets lost kan je de zijkanten van de draaistellen wat bewegen tot de wielen soepeler draaien.
Als dit onvoldoende is kan je de openingen voor de assen wat groter ruimen.
Dit probleem komt doordat de assen langwerpige lager koppen hebben en niet puntige waarmee je dat probleem zo snel niet hebt !

Jos

Dit is een volle waarheid Jos, al bestaat het gevaar dat, wanneer je de onderste as op foto juist uitlijnt, het probleem zich verplaatst naar de tweede as op foto.
In de reeds door Floris aangebrachte oplossing om de schroefjes in de blauwe cirkels te lossen en los te laten zie ik weinig heil, dit gaat zich wreken op lange termijn.
ruimen van de asgaten lijkt mij de beste oplossing maar is en blijft een risicovolle bedoening dacht ik
aan te raden zou zijn dit alvast manueel te doen.
dat het geheel een bedenkelijke constructie is daar zijn we het blijkbaar allemaal over eens!

;)


Floris

hoe gaat het flexibel houden van draaistellen zich wreken? je zou voor de grap eens moeten kijken hoe die draaistellen in t echt in elkaar zitten. Hint: "three piece bogies"

Alberke

Citaat van: Floris op 15 maart 2022, 21:59:32 PM
Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 20:41:45 PM
Het lijkt  of de bovenste (op de foto) draden geen contact meer maken.
Inderdaad zeer amateuristisch gedaan!
En wat een rare bochten maken die draden.
Je zou zoals ik zei een bladveer onder de assen kunnen steken , die ze naar beneden drukt?
Zijn die wielen langs beide kanten geïsoleerd?
als profi kan ik je zeggen dat ik nog veel ergere stroomafnemers gemaakt hebt, dus ik weet niet precies wat ge hier als amateurke zeggen wilt?  8)
Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 21:11:01 PM
"Het is in elk geval iets raars, zowel linker als rechter draad zijn op hetzelfde centrale plaatje "gestrijkijzerd"!"
het is een geïsoleerd plaatje en de draden zijn er opgeplakt met epoxy (waarschijnlijk)
gewoon een printplaatje dat zwart is gespoten zodat t niet teveel opvalt door de printplaatkleur, iets dat je bij roco ofzo niet gauw ziet, daar zit altijd allerlei glimmend koper zichtbaar in draaistellen, maar das wel professioneel.
Wie is hier het amateurke beste prof?
Wat het plaatje betreft heb je waarschijnlijk gelijk, een printplaatje dat zwart geschilderd is , dat verklaart ook de rare solderingen, maar dat kon ik van hier niet zien, een profi merkt dat natuurlijk meteen op.
Enfin, als dat jou norm is van professioneel, dan moet in noteren dat ik nooit iets van u zou overnemen , beste profi
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris


Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 16 maart 2022, 08:04:05 AM
hoe gaat het flexibel houden van draaistellen zich wreken?

Gaten uitslijten door wrijving misschien...

;)

Floris

zolang je niet miniatur wunderland-kilometers maakt met dat ding verwacht ik daar geen grote problemen, zeker als er een beetje olie op zit... Maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens, kijk of het verschil maakt.

Rangeerduivel

#83
Citaat van: Floris op 16 maart 2022, 08:04:05 AM
hoe gaat het flexibel houden van draaistellen zich wreken? je zou voor de grap eens moeten kijken hoe die draaistellen in t echt in elkaar zitten. Hint: "three piece bogies"

Allée, 't één plezier is 't ander waard,
Ik zal nu op mijn beurt voor U deze link plaatsen... kan maar leerrijk voor de anderen ook zijn!

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrIS.gFvzFihzUATRhHDwx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzMEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1647456133/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.drehgestelle.de%2f6%2ftpb_funkt.html/RK=2/RS=L0fn3pborro.0Ymysr05kwZ4P08-

;)

Alberke

Maar hoe ver staat het intussen?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 17 maart 2022, 10:37:15 AM
Maar hoe ver staat het intussen?

Sedert dinsdagavond niet meer op de hobbyzolder geweest.
Er zijn hier ook nog andere dingen buiten modeltrein,
Elke dag een stevige wandeling met de honden, koken, winkelen, Netflix enz...
en vooral een stevige hap in mijn tijspenderen, deze laptop hier! ;D

;)

Alberke

Ja maar, eerst de mensen opjagen en dan niks meer aan doen! Ge zijt al een echte Italiaan aan't worden zenne!  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 17 maart 2022, 15:55:25 PM
Ge zijt al een echte Italiaan aan't worden zenne!  ;)

Lo spero e ci provo lo stesso! ;D

;)

Rangeerduivel

#88
Citaat van: Alberke op 17 maart 2022, 15:55:25 PM
Ja maar, eerst de mensen opjagen en dan niks meer aan doen! Ge zijt al een echte Italiaan aan't worden zenne!  ;)

Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 21:14:23 PM
en als de wielen enkelzijdig geïsoleerd zijn kan je de veren op de as laten drukken

Citaat van: Floris op 15 maart 2022, 21:56:31 PM
Maar zoals ik al zei, je kan ze eventueel als vering gebruiken als je ze zachtjes op de bovenkant van t wiel laat drukken, maar dan moet je ze compleet anders buigen. Ik zou dat wel aandurven maar of jullie daar trek in hebben moet je zelf weten. Als het voorste draaistel het probleem is en de stroomafnemers daar de wielen uberhaupt niet raken zit het probleem in elk geval duidelijk niet in de stroomafnemers.


Gisteravond nog een poging gedaan om andermans' (lees locontwikkelaars') falingen op te lossen.

Ik heb de stroomafnemers langs boven de assen geleid, zodat die langs de bovenkant van de wielflens slepen/stroom afnemen.
ze liggen nu op 10voor12 en op 2u tegen de binnenkant vqn hun respectievelijke flenzen

1ste bedrijf, wanneer je de draden/stroomafnemers probeert bij te plooien zeggen die klik en je kan opnieuw beginnen solderen.

2de bedrijf, waar er vroeger 1 as sleepte en er 3draaiden, slepen er nu 3 en draait er 1! ::) >:(

Epiloog: Het scharminkel staat op kant en het zal nog geruime tijd duren eer ik de kracht vind om hem onder handen te nemen, en het zal nog langer duren eer ik nog iets van dat merk koop!

Voor eventueel grijnzende geintresseerden die overlopen van leedvermaak: Beide wielen (L&R) zitten geisoleerd op de as)

;)


Alberke

Dan is de druk van de veren misschien te hoog
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D