Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 18:53:32 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 16:58:00 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 15:26:40 PM
Maar vandaag nog komt er een foto aan...,beloofd!

Viola:
Hier komt wel een foto, maar als ik 'm op Flickr plaats krijg ik de kromme pijl "delen" niet, wat is er verkeerd?

;)

Is er nu echt niemand die kan/wil zeggen hoe ik die kromme pijl = delen tevoorschijn tover? ::)

;)
door op de foto te klikken
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 18:55:39 PM
door op de foto te klikken

Dan zoemt de foto in en bij de volgende klik zoemt hij weer uit...

;)

Floris


Floris

en dan kun je gewoon dit lijstje langsgaan:
- kun je de achterkant van de loc iets optillen (paar millimeter) voor de tender mee omhoog komt?
- hebben de draaistellen een beetje bewegingsvrijheid? ver draaien hoeft niet, maar een beetje kantelen is altijd goed
- draaien alle assen écht soepel (zonder stroomafnemers)
- kun je de stroomafnemers een beetje tunen zodat ze nog contact maken maar met zo min mogelijk wrijving


Rangeerduivel

Bij jou werkt het blijkbaar wel Floris.
Bedankt alvast

Ik moet eerlijk toegeven dat het er niet slechter op geworden is door de asuiteinden te smeren.
Ik ga zoals eerder gezegd de loc veeeeel laten rijden om deasputten 'te roderen',
maar doe gerust verder met tips geven, het kan andere gebruikers misschien wel baten...

;)

eve

51940023651_fb5274340d_k by rudy van wayenberge, on Flickr

Met het weinige dat ik er van ken, en ik ga me inhouden : dat is heel (HEEL) slecht...

Mvg, Erik.

Alberke

Het lijkt  of de bovenste (op de foto) draden geen contact meer maken.
Inderdaad zeer amateuristisch gedaan!
En wat een rare bochten maken die draden.
Je zou zoals ik zei een bladveer onder de assen kunnen steken , die ze naar beneden drukt?
Zijn die wielen langs beide kanten geïsoleerd?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#67
   
   Zo op het eerste gezicht raakt bij het voorste tenderdraaistel geen enkel draadje een wielflens (aan de binnenkant). Of hoeft dit niet, dan ?
   Maar 'k heb persoonlijk geen messing Olaerts-stomers om te vergelijken.

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 20:41:45 PM
Het lijkt  of de bovenste (op de foto) draden geen contact meer maken.
Inderdaad zeer amateuristisch gedaan!
En wat een rare bochten maken die draden.
Je zou zoals ik zei een bladveer onder de assen kunnen steken , die ze naar beneden drukt?

Tja, het benadert idd eerder de Jocadis/DJH - style van weleer die meestal resulteerde  in enkel vitrine modellen, deze hier dus ook!

Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 20:41:45 PM
Zijn die wielen langs beide kanten geïsoleerd?

Ik denk het wel maar moet effkes kijken,zal dat doen als ik nog ne keer boven ga, tenzij iemand anders eens kijkt...
Het is in elk geval iets raars, zowel linker als rechter draad zijn op hetzelfde centrale plaatje "gestrijkijzerd"! ;D

Citaat van: Herwig op 15 maart 2022, 20:50:24 PM
   
   Zo op het eerste gezicht raakt bij het voorste tenderdraaistel geen enkel draadje een wielflens (aan de binnenkant). Of hoeft dit niet, dan ?
   Maar 'k heb persoonlijk geen messing stomers om te vergelijken.

Ik durf er maar weinig aan wringen Herwig, het isn ook gesoldeerd met het strijkijzer... ::)
Maar is het een voor of een nadeel, wie weet, als er veel tegen de wielen sleept draaien ze weer niet meer, en qua stroomafname valt hij nu wel mee,
Ik denk dat ik op de gulden middenweg zit zoals hij nu is!

Btw Herwig, deze is geen messing-model.


;)

Alberke

Als je de draden zo kon buigen dat ze de bovenkant van het wiel raken dan is je probleem opgelost
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

"Het is in elk geval iets raars, zowel linker als rechter draad zijn op hetzelfde centrale plaatje "gestrijkijzerd"!"
het is een geïsoleerd plaatje en de draden zijn er opgeplakt met epoxy (waarschijnlijk)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

en als de wielen enkelzijdig geïsoleerd zijn kan je de veren op de as laten drukken
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

   't Ziet er al-bij-al onderaan (on)behoorlijk 'ambachtelijk' uit . Uit welke materie dan ook.  ( messing ;) )

Rangeerduivel

#73
Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 21:14:23 PM
en als de wielen enkelzijdig geïsoleerd zijn kan je de veren op de as laten drukken

Dat moet ik nog uitvlooien Hugo, de ware funktie van die draden, ik denk dat het stroomafnemers zijn, maar misschien hebben ze ook wel een verende funktie...
Feit is dat ze ter hoogte van de assen geverfd zijn, en enkel maar bloot koper/brons vertonen ter hoogte van de flenzen...
Maar dan zijn ze, zoals te zien op de foto, links en rechts op hetzelfde plaatje gesoldeerd...met ook stroomdraadjes aan datzelfde plaatje

Mysterieus!
nadere kontrole morgen zal het uitwijzen

;)

Floris

die draadjes zijn inderdaad de stroomafnemers, geen vering ofzo. Maar zoals ik al zei, je kan ze eventueel als vering gebruiken als je ze zachtjes op de bovenkant van t wiel laat drukken, maar dan moet je ze compleet anders buigen. Ik zou dat wel aandurven maar of jullie daar trek in hebben moet je zelf weten. Als het voorste draaistel het probleem is en de stroomafnemers daar de wielen uberhaupt niet raken zit het probleem in elk geval duidelijk niet in de stroomafnemers.