Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 23 maart 2022, 15:26:57 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 23 maart 2022, 12:04:34 PM
Het probleem wordt (van mijn kant tenminste) voor 1 week "on hold" gezet, ik vertrek vanavond naar Belgie
mocht je t stuur iets scheef houden en ten noorden van belgie uitkomen wil ik best ff naar je loc kijken, maar of dat in je planning past...

O daarvoor is mijn planning te strak hoor Floris, wij zijn zaterdagochtend terug hier in Italie...
Maar alvast bedankt voor het aanbod, ik hou het alvast in gedachten voor een volgende bezoek aan Belgie/Nederland.
Als het ondertussen niet opgelost raakt uiteraard!

;)

Floris


janieburton

#107
Heel veel respect en bewondering voor de modelspoorders die dit allemaal verwezenlijken of willen verwezenlijken om een slecht rijdend model te laten rijden.

Wat mij ook opvalt is dat bij sommige forumleden de modellen wel degelijk rijden en bij anderen niet.

Ik heb hier prijzen gelezen van meer dan 600E tot over de 800E voor een model met alle toeters en bellen, zodus zijn modeltreinen geen speelgoed meer maar een echt LUXE product.

Ik geef RGP groot gelijk.

Citaat van: rgp op 23 maart 2022, 09:45:51 AM
Krispy

"toch spijtig dat onze twee belgische fabrikanten ( die nog hun nek uitsteken ) domme fouten over het hoofd zien waardoor er toch dikwijls veel negatieve commentaren onstaan over het hoofd zien ( of om prijsreden  niet verder ontwikkelen om maximale winsten te halen )" De nagel op de kop, zeker het laatste.

Alles is achteraf wel op te lossen maar ge moet er dikwijls wel veel tijd insteken met uittesten verschillende van methodes met als gevolg garantie vervallen op volledig toestel .  Nu moet de KLANT de klodden van de fabrikant oplossen. Zouden jullie dat ook doen als je een nieuwe wagen kopen ? Of zou het merk/garagist eerder een terugroepactie doen ?

Roland

Onze modeltreinen zijn een LUXE product en men mag toch van een luxe product verwachten dat het werkt in dit geval dat het "normaal" rijdt.

Als ik een horloge van Balmain (een LUXE product) koop dan verwacht ik dat dat ook werkt en dat ik ook niet de kast moet open maken en sommige onderdelen moet vervangen of aanpassen zodat ik een werkend horloge heb.

https://www.juwelenkimberly.be/horloges/pierre-balmain/madrigal-chrono-gent

Ik neem het voorbeeld van een horloge, ik denk dat ieder forumlid hier op dit forum als die een horloge koopt en het zou niet naar behoren werken, en dat mag zelfs een horloge zijn van 150€ of minder zijn, dat men "stante pede" bij de verkoper of grootwarenhuis zal staan om dat horloge in te ruilen of om zijn geld terug te vragen of te eisen dat men het repareert.

Waarom gaat men niet terug naar de verkoper/fabrikant met zijn model loc?
 

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 26 maart 2022, 19:31:06 PM
Waarom gaat men niet terug naar de verkoper/fabrikant met zijn model loc?

Awel Janie,
U hebt over heel de lijn gelijk, neem dat van mij aan,
Maar als jouw reactie niet uit het wilde weg geschoten is zal je wel weten dat dit al eerder besproken is en in mijn geval, ik woon niet (meer) bij hun deur, dus opsturen is de boodschap.
maar dan moet jij ginder eens een gekochte loc naartoe zenden, als je hem binnen het jaar terug hebt heb je veel geluk, en als hij dan effectief hersteld is heb je nog méér geluk!

;)

Floris

Citaat van: janieburton op 26 maart 2022, 19:31:06 PM
Heel veel respect en bewondering voor de modelspoorders die dit allemaal verwezenlijken of willen verwezenlijken om een slecht rijdend model te laten rijden.

Wat mij ook opvalt is dat bij sommige forumleden de modellen wel degelijk rijden en bij anderen niet.

Ik heb hier prijzen gelezen van meer dan 600E tot over de 800E voor een model met alle toeters en bellen, zodus zijn modeltreinen geen speelgoed meer maar een echt LUXE product.

Ik geef RGP groot gelijk.

Citaat van: rgp op 23 maart 2022, 09:45:51 AM
Krispy

"toch spijtig dat onze twee belgische fabrikanten ( die nog hun nek uitsteken ) domme fouten over het hoofd zien waardoor er toch dikwijls veel negatieve commentaren onstaan over het hoofd zien ( of om prijsreden  niet verder ontwikkelen om maximale winsten te halen )" De nagel op de kop, zeker het laatste.

Alles is achteraf wel op te lossen maar ge moet er dikwijls wel veel tijd insteken met uittesten verschillende van methodes met als gevolg garantie vervallen op volledig toestel .  Nu moet de KLANT de klodden van de fabrikant oplossen. Zouden jullie dat ook doen als je een nieuwe wagen kopen ? Of zou het merk/garagist eerder een terugroepactie doen ?

Roland

Onze modeltreinen zijn een LUXE product en men mag toch van een luxe product verwachten dat het werkt in dit geval dat het "normaal" rijdt.

Als ik een horloge van Balmain (een LUXE product) koop dan verwacht ik dat dat ook werkt en dat ik ook niet de kast moet open maken en sommige onderdelen moet vervangen of aanpassen zodat ik een werkend horloge heb.

https://www.juwelenkimberly.be/horloges/pierre-balmain/madrigal-chrono-gent

Ik neem het voorbeeld van een horloge, ik denk dat ieder forumlid hier op dit forum als die een horloge koopt en het zou niet naar behoren werken, en dat mag zelfs een horloge zijn van 150€ of minder zijn, dat men "stante pede" bij de verkoper of grootwarenhuis zal staan om dat horloge in te ruilen of om zijn geld terug te vragen of te eisen dat men het repareert.

Waarom gaat men niet terug naar de verkoper/fabrikant met zijn model loc?

ik denk dat de loc hier wel spontaan beter van zal gaan rijden. ::)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 26 maart 2022, 23:15:10 PM
ik denk dat de loc hier wel spontaan beter van zal gaan rijden. ::)
anderzijds omdraaien zou je ook kunnen doen, NOG slechter kunnen sommigen ook niet rijden .....

janieburton

#111
Citaat van: Rangeerduivel op 26 maart 2022, 20:09:28 PM
Citaat van: janieburton op 26 maart 2022, 19:31:06 PM
Waarom gaat men niet terug naar de verkoper/fabrikant met zijn model loc?

Awel Janie,
U hebt over heel de lijn gelijk, neem dat van mij aan,
Maar als jouw reactie niet uit het wilde weg geschoten is zal je wel weten dat dit al eerder besproken is en in mijn geval, ik woon niet (meer) bij hun deur, dus opsturen is de boodschap.
maar dan moet jij ginder eens een gekochte loc naartoe zenden, als je hem binnen het jaar terug hebt heb je veel geluk, en als hij dan effectief hersteld is heb je nog méér geluk!

;)

Rudy,

Ik weet dat je in het noorden van Italië woont(in een andere posting heb je de naam van je dorpje genoemd) en ik begrijp dat het voor jouw onmogelijk is om eventjes naar België te komen en dat je er zelf een oplossing wilt voor vinden.

Maar kan je je eventuele familie of vrienden die hier nog in België wonen niet in schakelen?

Citaat van: Floris op 26 maart 2022, 23:15:10 PM

ik denk dat de loc hier wel spontaan beter van zal gaan rijden. ::)

Floris, dat is een zuurstok opmerking, ik weet dat ook dat de loc hierdoor niet spontaan zal gaan rijden of er beter van zal gaan rijden maar het punt is dat als men een LUXE product koopt, of het een horloge is of een modeltrein dan moet het werken/rijden.

Ik heb heel veel respect en bewondering voor jullie die een" kreupele loc" willen laten rijden met oplossing die misschien geniaal zijn.

In het geval van Rudy kan ik begrijpen dat hij zomaar niet naar België kan komen daar hij in Italië woont.

Nogmaals ik heb respect voor jullie en Rudy

 

Floris

Tja. Luxeproduct. Rij eens een tijdje met een ferrari over russische wegen, probeer t ook eens met een lada, dat die lada's daar nog steeds rijden vertelt je precies waar t om gaat. De hier beschreven problemen zijn volgens mij dingen als ontsporende locs door de loc door een verkeerd staand wissel te prakken, waar ik persoonlijk toch wel jeuk van krijg, en wat te strak afgestelde stroomafnemertjes. Vind ik persoonlijk geen dingen om wakker van te liggen, want das wel te fixen, tis geen zinkpest ofzo.
Deze locs zijn gemaakt om het uiterlijk te hebben van een messing kleinseriemodel (tis in veel details ook messing) voor ongeveer de helft van t geld en wat beter te rijden op normale banen dan veel messingspul (meestal hebben die een minimum boogstraal van een meter. zo'n luxeproduct vraagt nou eenmaal een oordeelkundige behandeling.)
Wil je spul dat altijd rijdt, koop dan gewoon oud marklinspul waar uiterlijk ondergeschikt is aan functie en ga daar lekker mee rondrazen. Wil je een loc die tegen het messing kleinseriespul aan hangt koop je zo'n olaerts-ding, maar daar moet je dan wel een deel van t gedonder van messing kleinserie bij nemen (relatief hoge prijs door lage productieaantallen en technisch niet uitgevoerd als onverwoestbaar speelgoed)

Alberke

Het zijn toonkastmodellen die toevallig ook rijden.  ;D
Maar het kan ook anders, kijk maar eens naar (bijvoorbeeld) het Canadese Rapido Trains.
Tot in het absurde gedetailleerd, en ze rijden geweldig.
Natuurlijk is de Noord-Amerikaanse niet te vergelijken met de onze, en in hun filmpjes tonen ze hoe ter plaatse kwaliteitscontrole uitvoeren.
Maar nogmaals, voor de Chinezen(?) is een paar honderd stuks een lachertje. Als de prijs moet gedrukt worden is het normaal dat er compromissen gemaakt worden.
En nogmaals, wees dankbaar dat er zo'n handelaars bestaan anders hadden we niks.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Heb met de modellen die ik ooit had van Olaerts (luxe produkten?) nooit een probleem gehad. Zelfs niet met mijn type 12. Ik denk (kan verkeerd zijn) dat veel afhankelijk is van welke rails, wissels en bochten en hoe zorgvuldig die gelegd zijn. Deze regel geldt natuurlijk ook voor andere merken.
Maar uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. Een voorbeeld: mijn Brawa E 95 elok ontspoorde om de haverklap. Teruggestuurd en er bleek een braampje aan een van de ophanging van een loopassen. Na herstelling reed het model eveneens perfekt.
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Floris,

Wordt je betaald door olaerts om zo n dwaze dingen te plaatsen ?

Marklinrijders hebben het geluk dat wissels kunnen opengereden worden, dat maakt deel uit van hun baanconcept (uitrijwissels van schaduwstations kunnen dus handwissels zijn.

Als je de PRETENTIE hebt om een model voor 3rail uit te brengen, zorg er dan voor dat het geschikt is voor hun gebruik.

Je vergelijking over auto s houdt daarom ook geen steek.

Het echte probleem is dat men veel geld wil verdienen en weinig investeren.

Nog een vb: een 140C van de SNCF aan 600 euro en goed rijdend en een type 29 aan 5000 euro, beide in schaal 0.

Wanneer komen er hier in België serieuze fabrikanten ?

Roland

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 27 maart 2022, 11:16:17 AM
Wil je een loc die tegen het messing kleinseriespul aan hangt koop je zo'n olaerts-ding, maar daar moet je dan wel een deel van t gedonder van messing kleinserie bij nemen (relatief hoge prijs door lage productieaantallen en technisch niet uitgevoerd als onverwoestbaar speelgoed)

@ Floris,
een waarheid als een koe, als de tenderwieltjes ooit vlot komen te draaien valt hij best mee hoor en ik denk dat de oorzaak (zoals Jos Break opmerkte) hoofdzakelijk in de aspotten te zoeken is, links en rechts staan niet mooi tegenover elkaar uitgelijnd, en ik vermoed dat het nu net niet het geschikte materiaal is om aan te wringen...

@ Alberke,
Ik vermoed dat de Canadezen hun gerief niet in China laten vervaardigen, en dat zou veel verklaren,alhoewel, kijk maar naar bvb LSModels,
Maar ik denk dat de oorzaak bij die imitatie messing loc's zoals Floris ze noemt, hoofdzakelijk in net die besparende factor te zoeken is...maw, het onderste uit de kan willen halen!

;)


Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 27 maart 2022, 12:04:29 PM

@ Alberke,
Ik vermoed dat de Canadezen hun gerief niet in China laten vervaardigen, en dat zou veel verklaren,alhoewel, kijk maar naar bvb LSModels,
Maar ik denk dat de oorzaak bij die imitatie messing loc's zoals Floris ze noemt, hoofdzakelijk in net die besparende factor te zoeken is...maw, het onderste uit de kan willen halen!

;)
Oh jawel, kijk maar op hun website
https://www.youtube.com/watch?v=u0DYxnNL28Q
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

https://www.youtube.com/watch?v=u0DYxnNL28Q

Intressant filmpje, jammer van die twee onnozele "pseudo-presentatoren", die maken dat je het filmpje niet helemaal uitkijkt.
Ach ja, was het 'treintjesspelen' niet iets voor kinderen of wat zei men daar ook weer van...? ::) :-\

;)

Alberke

Die zotte figuur is wel den baas!  ;)
Het volgende filmpje is misschien beter.
https://www.youtube.com/watch?v=4uTSdY4dGGY
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D