Modelspoor, Algemeen en H0 > Testervaringen rollend materieel

Olaerts Type 29 H0

(1/36) > >>

nmbssncb:
Ik heb Olaerts Type 29 in 3-rail uitvoering.
Wat mij pas nu opviel is dat de 2 voorloop wieltjes niet voorzien zijn van een veertje die de wieltjes op de rails drukt (meestal is dat wel zo).  Is dit model standaard zo geleverd?

Wanneer de locomotief voorwaarts door de afbuigende stand van C-rail wissel 24611 rijdt wanneer de wisseltongen op rechtdoor staan, dan worden de wieltjes opgetild en vallen niet terug met als gevolg kortsluiting of vastlopen:

Optillen wieltjes

Vastlopen

Kortsluiting

Een ander probleem is de te laag hangende NEM schacht aan de tender waardoor het beweegbare deel van de Roco Universeelkoppeling de (verhoogde) puntcontacten van wissels raakt, kortsluiting geeft en de locomotief blokkeert tijdens het achteruitrijden:

Correcte stand

Te lage stand

Dat laatste probleem heb ik al aangekaart bij Olaerts en het voorstel is om de locomotief op te sturen.

Willy

nmbssncb:
Heeft iemand dit model (2- of 3-rail) en, zo ja, zit er een veer(plaatje) dat de "voorloop" wieltjes op de rails drukt?

Willy

Herwig:

Heb dit filmpje pas nu gezien....

citaat:  '....Wanneer de locomotief voorwaarts door de afbuigende stand van C-rail wissel 24611 rijdt wanneer de wisseltongen op rechtdoor staan, dan worden de wieltjes opgetild en vallen niet terug met als gevolg kortsluiting of vastlopen ...'

Zou de oplossing kunnen zijn:   de wissel in de correcte stand zetten ?    Want wissels  'open rijden'  is toch niet echt logisch noch gebruikelijk .
Met Peco-wissels, bijvoorbeeld, probeer je dit gewoon niet, bewust.         Of zie ik het verkeerd misschien ?   

gekendevent:
is een gekend probleem bij de olaerts loks.Zelfs in de juiste stand lopen de loks er soms uit op k rails ook.Daarom dat ik ze allemaal verkocht heb.

nmbssncb:

--- Citaat van: gekendevent op 27 september 2021, 17:52:55 pm ---is een gekend probleem bij de olaerts loks.Zelfs in de juiste stand lopen de loks er soms uit op k rails ook.Daarom dat ik ze allemaal verkocht heb.

--- Einde van citaat ---

Wanneer de wisseltongen in de correcte stand staan, heb ik (nog?) geen problemen.
Het lijkt mij dat wanneer het een ontwerpprobleem is, de fabrikant dit dient op te lossen.  Het helpt natuurlijk niet wanneer men de locomotief verkoopt en het probleem doorgeeft aan de koper (is die op de hoogte gebracht?).
Ik heb het probleem inmiddels ook gemaild aan Olaerts inclusief de filmpjes.

Willy

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie