Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

nmbssncb

Ik heb Olaerts Type 29 in 3-rail uitvoering.
Wat mij pas nu opviel is dat de 2 voorloop wieltjes niet voorzien zijn van een veertje die de wieltjes op de rails drukt (meestal is dat wel zo).  Is dit model standaard zo geleverd?

Wanneer de locomotief voorwaarts door de afbuigende stand van C-rail wissel 24611 rijdt wanneer de wisseltongen op rechtdoor staan, dan worden de wieltjes opgetild en vallen niet terug met als gevolg kortsluiting of vastlopen:

Optillen wieltjes

Vastlopen

Kortsluiting

Een ander probleem is de te laag hangende NEM schacht aan de tender waardoor het beweegbare deel van de Roco Universeelkoppeling de (verhoogde) puntcontacten van wissels raakt, kortsluiting geeft en de locomotief blokkeert tijdens het achteruitrijden:

Correcte stand

Te lage stand

Dat laatste probleem heb ik al aangekaart bij Olaerts en het voorstel is om de locomotief op te sturen.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

Heeft iemand dit model (2- of 3-rail) en, zo ja, zit er een veer(plaatje) dat de "voorloop" wieltjes op de rails drukt?

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Herwig


Heb dit filmpje pas nu gezien....

citaat:  '....Wanneer de locomotief voorwaarts door de afbuigende stand van C-rail wissel 24611 rijdt wanneer de wisseltongen op rechtdoor staan, dan worden de wieltjes opgetild en vallen niet terug met als gevolg kortsluiting of vastlopen ...'

Zou de oplossing kunnen zijn:   de wissel in de correcte stand zetten ?    Want wissels  'open rijden'  is toch niet echt logisch noch gebruikelijk .
Met Peco-wissels, bijvoorbeeld, probeer je dit gewoon niet, bewust.         Of zie ik het verkeerd misschien ?   


gekendevent

is een gekend probleem bij de olaerts loks.Zelfs in de juiste stand lopen de loks er soms uit op k rails ook.Daarom dat ik ze allemaal verkocht heb.
oud gekende telefoon

nmbssncb

Citaat van: gekendevent op 27 september 2021, 17:52:55 PM
is een gekend probleem bij de olaerts loks.Zelfs in de juiste stand lopen de loks er soms uit op k rails ook.Daarom dat ik ze allemaal verkocht heb.

Wanneer de wisseltongen in de correcte stand staan, heb ik (nog?) geen problemen.
Het lijkt mij dat wanneer het een ontwerpprobleem is, de fabrikant dit dient op te lossen.  Het helpt natuurlijk niet wanneer men de locomotief verkoopt en het probleem doorgeeft aan de koper (is die op de hoogte gebracht?).
Ik heb het probleem inmiddels ook gemaild aan Olaerts inclusief de filmpjes.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

gekendevent

was op de hoogte en is gemeld aan olaerts en antwoord was dat het gekend was maar niet hun probleem. Ging wel over een ander type en sindsdien komt er hier niks meer binnen van deze verkoper.Maar dat is mijn beslissing.
oud gekende telefoon

Val-Rikard

#6
Wat zijn loc tests nog waard, we mogen immers blij zijn dat...
De rest kan je wel raden.

Floris

ja, nouja goed als ze bij materieeltesten niet gaan proberen een ontspoorde loc door een wissel te prakken (kreeg al van mn opa op mn kop als ik dat deed toen ik 4 was) kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen....

evan

#8
Citaat van: Floris op 28 september 2021, 12:55:09 PM
ja, nouja goed als ze bij materieeltesten niet gaan proberen een ontspoorde loc door een wissel te prakken (kreeg al van mn opa op mn kop als ik dat deed toen ik 4 was) kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen....

;D  Das niet de bedoeling he Floris, maar gewoon standaard testen...

Er zijn verschillende fabrikanten, in Belgie en daarbuiten, die 3 rail- modellen aanbieden zonder eigenlijk alle 3 rail types te testen.  Bij de laatste baan die ik K-Rail heb gebouwd had ik problemen met verschillende niet Märklin modellen.  Als ik het eenvoudig zelf kon oplossen was dat zo gebeurd, maar bij moeilijkere problemen contacteerde ik de fabrikant en hun reactie was ... laten we zeggen ... zeer Amateuristisch en best arrogant.

Het betreft
-Slepers die zo fragiel zijn dat het sleepstuk ergens halverwege de baan gewoon bleef liggen.
-Sleper die niet gecentreerd staan waardoor er in een wissel direct korstsluiting ontstaat
-Slepers die amper de puntcontacten raken
-Slepers die op een K wissel niet hoog genoeg ingedrukt raken waardoor de trein opgelicht wordt op een wissel
-Zelfs eén keer een sleper die niet elektrisch verbonden was.  Het draadje zat er boven zonder enig spoor van ooit gesoldeerd geweest te zijn.

Toch straf hoor...

En het best Fraaie type 29 van +700 Euro past ook n dit straatje.  En dan wetende dat het recente Type 1 van Marklin dit perfect allemaal doet en zonder afbreuk te doen aan de details en weergave van het model.

En ik mag dat dan aan m'n klant uitleggen.   ???


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

nou... ik heb wel een idee hoe dat gedoe met slecht werkende 3-rail-modellen op te lossen, en trouwens ook meteen t probleem met wissels openrijden, want bij mij wil dat niet, staat alles meteen stil als een loc met de wielen t puntstuk raakt...  :P

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

erik de noorman

Raar op mijn baan is de 29 een van de best rijdende machines. Ik heb wel de verticale ijzers voor het loopwiel een beetje ingekort. Deze durfden al eens de puko's raken bij het kruisen van een wissel met kortsluiting tot gevolg. Wissels open rijden kan maar vind ik zelf nooit een goed idee. Ik heb hier zowat van elk merk een 3 rail versie rond rijden zonder probleem. Enkel de sleper van de 55 van VanBiervliet heeft niet voldoende ruimte om over slanke K wissels te rijden. Heb ik opgelost door de puko's een klein beetje naar beneden te verbuigen. De aandrijfwielen hebben ook een dun laagje fixeer siliconen gekregen zodat de lok iets hoger staat en nu ook voldoende trekkracht heeft. Verder probeer ik fluisterslepers te vervangen door M. slepers indien mogelijk.

Erik.

Thommy

Citaat van: evan op 28 september 2021, 14:13:30 PM
En het best Fraaie type 29 van +700 Euro past ook n dit straatje.  En dan wetende dat het recente Type 1 van Marklin dit perfect allemaal doet en zonder afbreuk te doen aan de details en weergave van het model.

Is naar mijn mening niet echt de juiste vergelijking.
Het type 1 is een Marklin en ze gaan wel maken dat hun eigen materieel perfect over hun eigen sporen zal rijden hé. De 2 rail versie blijft in sé een omgebouwde 3 rail versie

Alle andere merken moeten hun locs echt gaan testen op alle soorten Marklin rails, iets waar Marklin simplistisch gesteld 1 merk/hoogte neemt en problem solved is. Rijdt een loc perfect over peco/tillig code x, dan rijden ze over 'alles'
Greetz

Thommy

evan

Citaat van: erik de noorman op 28 september 2021, 19:27:43 PM
Raar op mijn baan is de 29 een van de best rijdende machines. Ik heb wel de verticale ijzers voor het loopwiel een beetje ingekort. Deze durfden al eens de puko's raken bij het kruisen van een wissel met kortsluiting tot gevolg. Wissels open rijden kan maar vind ik zelf nooit een goed idee. Ik heb hier zowat van elk merk een 3 rail versie rond rijden zonder probleem. Enkel de sleper van de 55 van VanBiervliet heeft niet voldoende ruimte om over slanke K wissels te rijden. Heb ik opgelost door de puko's een klein beetje naar beneden te verbuigen. De aandrijfwielen hebben ook een dun laagje fixeer siliconen gekregen zodat de lok iets hoger staat en nu ook voldoende trekkracht heeft. Verder probeer ik fluisterslepers te vervangen door M. slepers indien mogelijk.

Erik.

Dat zou allemaal toch niet Hoeven Erik.  Daar gaat het hem nu net om.  Jij bent handig daar in, maar niet iedereen wil of kan daar mee beginnen he.


@Thommy,

Je miste precies m'n punt.  Natuurlijk maakt Marklin deze om goed te werken op hun rails en hun Trix doet 't prima op alle 2 rails, maar als andere fabrikanten 3 rail aanbieden moet dat gewoon ook even degelijk zijn zonder dat de klant moet gaan prutsen aan de lok of zijn rails.

En mijn vergelijking diende net om aan te tonen dat t kan om dat goed te doen.

Veel 2 rail merken bouwen een degelijke 2 rail loc en willen cashen bij 3 rail rijders en zeggen.  We duwen er gewoon een sleper onder. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Thommy

Citaat van: evan op 29 september 2021, 07:45:42 AM
Citaat van: erik de noorman op 28 september 2021, 19:27:43 PM
Raar op mijn baan is de 29 een van de best rijdende machines. Ik heb wel de verticale ijzers voor het loopwiel een beetje ingekort. Deze durfden al eens de puko's raken bij het kruisen van een wissel met kortsluiting tot gevolg. Wissels open rijden kan maar vind ik zelf nooit een goed idee. Ik heb hier zowat van elk merk een 3 rail versie rond rijden zonder probleem. Enkel de sleper van de 55 van VanBiervliet heeft niet voldoende ruimte om over slanke K wissels te rijden. Heb ik opgelost door de puko's een klein beetje naar beneden te verbuigen. De aandrijfwielen hebben ook een dun laagje fixeer siliconen gekregen zodat de lok iets hoger staat en nu ook voldoende trekkracht heeft. Verder probeer ik fluisterslepers te vervangen door M. slepers indien mogelijk.

Erik.

Dat zou allemaal toch niet Hoeven Erik.  Daar gaat het hem nu net om.  Jij bent handig daar in, maar niet iedereen wil of kan daar mee beginnen he.


@Thommy,

Je miste precies m'n punt.  Natuurlijk maakt Marklin deze om goed te werken op hun rails en hun Trix doet 't prima op alle 2 rails, maar als andere fabrikanten 3 rail aanbieden moet dat gewoon ook even degelijk zijn zonder dat de klant moet gaan prutsen aan de lok of zijn rails.

En mijn vergelijking diende net om aan te tonen dat t kan om dat goed te doen.

Veel 2 rail merken bouwen een degelijke 2 rail loc en willen cashen bij 3 rail rijders en zeggen.  We duwen er gewoon een sleper onder.

dat punt snapte ik wel hoor. Maar ik wil gewoon uitleggen dat het niet zo simpel is als u wilt laten uitschijnen, daar miste u mijn punt

ik doelde op: voor Marklin is het 1 set "goeie" sporen kopen om klaar te zijn om een 2 rail systeem te maken. Andere merken zullen wss 1/2 soorten Marklin rails gebruiken om daar testen mee te doen. Heb je natuurlijk niet 1 van die 2, dan heb je pech.
En ik snap naar kostenefficiëntie de redenering dan wel: ze gaan op die sporen met onze 2rail onderdelen, we gaan geen extra kosten doen om extra 3rail onderdelen te maken voor hun andere sporen en hogere pukkels.

dat is een keuze van fabrikanten, zelfs waar ik designwerk doe redeneren we uit dat standpunt.
Greetz

Thommy