nieuw op de markt: speciale dry brush penselen

Gestart door oebr, 20 september 2021, 13:51:21 PM

Martin Welberg

Citaat van: SuSke op 20 september 2021, 19:25:28 PM
Omdat gerenommeerde military modelbouwers zweren bij marterharen penselen met een speciale snit. Daar is er een hele industrie rond gebouwd omdat dat een 'echte' hobby zou zijn met veel opzoekwerk en streven aar de perfecte imitatie van de werkelijkheid.

Wij zijn spoorwegmodelbouwers en zijn gewoon om onze plan te trekken. Ons werk is altijd al een benadering van de werkelijkheid geweest.
Rond onze hobby is ook een hele industrie gebouwd maar die wou het ons 'te' gemakkelijk maken.
Gelukkig zijn we daarin ook stilaan van het veel bewandelde pad aan het afwijken met modellen en banen die de realiteit meer en meer benaderen.

Laten we gewoon profiteren van die industrie die zich richt tot de military en gamer modelbouwers. Wij kunnen er maar wel bij varen.

Wijze woorden Frans, de meesten kijken niet verder dan hun neus lang is en kunnen al helemaal niet buiten de doos denken.

adrievans

Citaat van: Martin Welberg op 29 september 2021, 16:41:39 PM
Citaat van: SuSke op 20 september 2021, 19:25:28 PM
Omdat gerenommeerde military modelbouwers zweren bij marterharen penselen met een speciale snit. Daar is er een hele industrie rond gebouwd omdat dat een 'echte' hobby zou zijn met veel opzoekwerk en streven aar de perfecte imitatie van de werkelijkheid.

Wij zijn spoorwegmodelbouwers en zijn gewoon om onze plan te trekken. Ons werk is altijd al een benadering van de werkelijkheid geweest.
Rond onze hobby is ook een hele industrie gebouwd maar die wou het ons 'te' gemakkelijk maken.
Gelukkig zijn we daarin ook stilaan van het veel bewandelde pad aan het afwijken met modellen en banen die de realiteit meer en meer benaderen.

Laten we gewoon profiteren van die industrie die zich richt tot de military en gamer modelbouwers. Wij kunnen er maar wel bij varen.

Wijze woorden Frans, de meesten kijken niet verder dan hun neus lang is en kunnen al helemaal niet buiten de doos denken.


Dus iedereen moet maar naar de gifted few luisteren en mag niet zijn eigen plan trekken en/of mening geven,hoe arrogant.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Martin Welberg

Tsja, waar staat dat ergens? Trek je plan, doe wat je wilt maar kraak niet af als iemand anders je eens wijst op andere dingen als de gebaande paden. Je kunt je ook onthouden van commentaar.

oebr

ja inderdaad - Martin geeft net zinvolle aanvullingen vanuit heel veel ervaring, probeer daar van te leren ipv af te geven op 'te dure' merken en al 'te ijverige' modelbouwers. Afgeven op wie in deze draadjes zit mag je voor mijn part naar hartelust doen in de babbelhoek, ik lees dat toch niet, maar laat het ons hier technisch en neutraal houden ajb. Dat is de bedoeling van dit soort technische draadjes tenslotte...

als aanvulling op de borstels:

zou dit werken ?

https://www.youtube.com/watch?v=iLmgr0hL4sA  een pasta om vuile borstels te reinigen, speciaal...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Martin Welberg

Dat is een brush soap in een Ammo doosje, werkt uitstekend voor diepe reiniging van je penselen.

https://www.youtube.com/watch?v=YtusgeEr3tM&t=635s

https://www.youtube.com/watch?v=wtbgBCG6PkQ

Gebruik er eigenlijk ook wel zeep uit een pompje of een gewoon stukkie zeep voor.

oebr

ah, dat werkt dus ?   hoe ouder ik word hoe straffer ik vind wat ik allemaal over het hoofd heb gezien ;-)
Al ik weet niet hoeveel borstels weggekieperd terwijl ze zo simpel te redden waren...

Binnenkort toch eens investeren in wat borstels en verfjes en zo'n doosje dus...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Martin Welberg

Dat is dan weer het voordeel wat ik heb gehad aan de opleiding op de kunstacademie, daar heb ik al deze basis dingen gehad. Wel ergens in een ver verleden maar dat blijf je je herinneren. Pas goed onderhoud voornamelijk toe op mijn dry brush en kolinsky penselen. Abteilung 502 heeft nog een leuk goedje om de punten eventueel wat te herstellen. Daarnaast bij synthetische penselen is een badje in heet water ook een leuk kunstje om de punt er weer in te krijgen.


SuSke

Die zeep-truc heb ik meegekregen van mijn grootvader die al zijn borstels na het reinigen (toen nog met lekker agressieve thinner) altijd uitwaste met bruine zeep. Altijd soepele haren en mooi in het gelid.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.