3 railige prefab sporen.

Gestart door Rudy, 06 november 2006, 23:43:47 PM

janjozef

Ik weet er iets maar zeker niet alles van maar ze liggen er.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

quf

In Zeebrugge bestaat, of heeft zo een situatie tot voor kort bestaan. Als je van Blankenberge naar Knokke rijdt, dan heb (had) je juist voorbij de oude sluis een stukje waar de kusttram, op de middenberm van de grote baan, op een gemeenschappelijk stuk spoor rijdt (reed) samen met de NMBS. Inderdaad het is (was) een stuk van ong. 500m lang , en daar liggen (lagen) dus drie spoorstaven, het smaltse paar voor de tram, het breedste paar voor de trein. Ter hoogte van de vismijn draai(t)(de) het NMBS spoor af over de rijbaan naar deze vismijn toe. Langsdaar worden (werden) de koelwagens van o.a. InterFrigo naar de vismijn gebracht en teruggehaald.

Groeten

Frank

dr3

Drierailspoor bestond zeker in Belgi? :
- bij overslagstations tussen tram en spoorweg
- op fabriekslijnen die zowel door de buurtspoorweg als de NMBS werden bediend (bv suikerfabrieken van Waver en Tienen).
- NMVB lijnen waarop NMBS wagens werden verdervervoerd. Hoewel 4-railspoor overheerste waren er ook trajecten met drie rails. Een overzicht vind je hier : http://users.pandora.be/brail/nmvb/nmvb.indexnl.htm

Wel opletten : de HOm/HO rails van Tillig zijn gebaseerd op de (Oost-)Duitse spoorwegen en hebben een zwaar railprofiel dat voor de NMVB niet echt geschikt is...
 

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door dr3

Drierailspoor bestond zeker in Belgi? :
- bij overslagstations tussen tram en spoorweg
- op fabriekslijnen die zowel door de buurtspoorweg als de NMBS werden bediend (bv suikerfabrieken van Waver en Tienen).
- NMVB lijnen waarop NMBS wagens werden verdervervoerd. Hoewel 4-railspoor overheerste waren er ook trajecten met drie rails. Een overzicht vind je hier : http://users.pandora.be/brail/nmvb/nmvb.indexnl.htm

Wel opletten : de HOm/HO rails van Tillig zijn gebaseerd op de (Oost-)Duitse spoorwegen en hebben een zwaar railprofiel dat voor de NMVB niet echt geschikt is...



>>> Nu hoor ik u klappen zie!

Rudy

In de vroegere tijd (toen er nog vrachtvervoer door Viginal gedaan werd) was dit het geval.
Dan had je sporen waar een trein kon overrijden en ook een tram, dit om goederen te lossen en te laden!

maar bij mij is het de bedoeling om een museumlijntje te laten rijden met vignal-trams en dus moeten deze op HOm spoor rijden!
Anders doe ik het zeker niet, maar je baan moet zo echt mogelijk ogen, vind ik toch. [:D]

tonycabus

Vandaar deze storm in een glas water, wacht tot het opklaart, dan zie je alles weer duidelijker[;)]
Mijn antwoord was bedoeld op hoofdlijnen, op fabrieks- en rangeerterreinen konden de twee w?l cohabiteren h?.
Maar zoals dr3 zegt ligt daar veel 4-rail. dat is voor tramloks die NMBS-wagons trekken. Maar ook de NMVB (viCinal) had normaalspoorloks, zowel in klasieke vorm als 'kastenloks'.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Euhh.... dr3, ben je echt maar 13?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Tony,

Ben jij dan ook nog steeds 13, iedereen die zijn leeftijd opgegeven heeft is 13. Of je moet hele ingewikkelde toeren uit halen om je juiste leeftijd neer te zetten, er zit op die plaats gewoon een bugje.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

dr3

Jammer genoeg is het eerder 37...
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

iedereen die zijn leeftijd opgegeven heeft is 13.

Jij niet hoor Wim. Ik zie daar 4x13 staan.[8D]

janjozef

Tja je ziet het verschil tussen de volwassenen en de 13-jarige [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

13erke

Anders moet je eens op www.miniatur-wunderland.de gaan kijken, voor hun zwitserse baan hebben zij ook een systeem met 3 rails


De werkwijze:



Misschien moet je eens experimenteren met pertinax dwarsliggers en solderen?

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rudy

Zoals beloofd, een aantal foto's van de ruwbouw van de spoorbaan. Let wel, ze is nog in opbouw. [:D]







We zijn er bijna door en dan kunnen we eindelijk beginnen te bouwen met de modelbouw [:D] Ik hou jullie op de hoogte [8D]