Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3 railige prefab sporen.

Gestart door Rudy, 06 november 2006, 23:43:47 PM

Rudy

Weet iemand toevallig welk mer 3 railige prefab sporen aanbiedt?
Dus een voor smalspoor en een rail voor normaal spoor?

Zoals vroeger in de Walen het geval was. Smalspoor voor de tram en breedspoor voor de trein.
Want wij willen een 'boeren trammetje' laten rijden, maar die rijden enkel op smalspoor en onze treinen en andere spoorvoertuigen rijden op normaal spoor (HO schaal)

Gerolf

Ik betwijfel dat je dit kant-en-klaar gaat vinden. Ik vrees zelfs voor bouwpaketten, maar je kan altijd eens kijken bij Tillig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Tillig heeft het zeker je kan nog kiezen tussen HO/HOe en HO/HOm kijk hier maar : http://www.tillig.com/ onder sporen bij HOm en HOe

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Shinohara heeft het ook. Trefwoord is dualgauge.
Begin eens hier te zoeken:
http://www.walthers.com/exec/search?manu=669&split=30

janjozef

Ik vermoed dat tillig iets eenvoudiger te verkrijgen is shinohara al zullen ook de tilligsporen moeten besteld worden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

http://www.walthers.com/exec/shops/Belgium
Hier staan 3 winkels in Belgie die Shinohara kunnen bestellen bij Walthers.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

http://www.walthers.com/exec/shops/Belgium
Hier staan 3 winkels in Belgie die Shinohara kunnen bestellen bij Walthers.

Die "light productions" in de lijst, dat is volgens mij collectorsbank
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

ja dat is collectorsbank alias chalumano.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Inderdaad, als je op de website van collectorsbank gaat kijken dan kom je daar ook de naam Light productions tegen.

Rudy

Ja inderdaad! Tillig!
Heel goed!

Nog is verder zien bij Shinohara.[:)]
Bedankt.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Rudy

Weet iemand toevallig welk mer 3 railige prefab sporen aanbiedt?
Dus een voor smalspoor en een rail voor normaal spoor?

Zoals vroeger in de Walen het geval was. Smalspoor voor de tram en breedspoor voor de trein.
Want wij willen een 'boeren trammetje' laten rijden, maar die rijden enkel op smalspoor en onze treinen en andere spoorvoertuigen rijden op normaal spoor (HO schaal)



[?][?][?]

Ik veronderstel dat het hier over HOm gaat (12mm) want iets anders heeft er nooit bestaan in Belgie.En 3 sporige rails? in Duitsland ja ,daar wel maar in Belgie? Wat wel bestaan heeft zijn VIER sporige rails ?n ditto wisselkombinaties maar dat wens ik geen enkele modelbouwer toe[:D][:D].Die 3 sporige rails dienen overigens  voor gemeenschappelijke trajekten (tramspoor- normaalspoor),waar die twee elkaar dan verlaten ligt er een speciale wissel (links of rechts) om  de twee spoorbreedtes te scheiden.
Ik zou persoonlijk voor 2 gescheiden sporen kiezen (zoals op mijn baan) .In de buurt van het station liepen die toch altijd paralel.

Gerrit

janjozef

In de wallonie hebben er ook smalspoor baantjes gelegen van 600mm alleen geen flauw idee of die ooit op 1 bedding hebben gelegen met normaalspoor.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Nog wat: in de stad vond je drierailtrajecten (althans in Brussel) omdat daar de Brusselse trams op normaalspoor reden en de 'boerentram' op meterspoor. Maar of je zoiets op het platteland gaat tegenkomen? Bij mijn weten zijn trams de toegang tot treinsporen steeds ontzegd, omdat treinen op dienstregeling rijden en trams niet (of het steekt niet zo nauw). Trouwens, hoe zou een trambestuurder (in die tijd) kontakt opgenomen hebben met een dispatching of te weten of het traject vrij is???
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

SuSke

gistern bij Het Spoor in Haasrode(Leuven) nog eenTilig-catalogus gaan halen.  Daar zijn ze dus waarschijnlijk te krijgen (op bestelling??)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door janjozef

In de wallonie hebben er ook smalspoor baantjes gelegen van 600mm alleen geen flauw idee of die ooit op 1 bedding hebben gelegen met normaalspoor.

Jan



>>>het is niet op te stoeffen maar als er op het forum iemand iets (of vrij veel[;)])over weet ben ik het toch wel zeker!!!  
Die 600 mm baantje zijn fabriekssporen of eventueel nog restanten van militaire trajekten of zelf toeristische baantjes die op het trajekt van een opgebroken spoorlijn liggen.Je hebt dat in Sprimont,Rebeqc en  ook Maldegem waar ze die 600mmm treintjes op gerecupereerde biels en rails van normaal spoor laten rijden.
Arrrrgggghhhh!!! alles behalve echt.

Gerrit