Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

programmeren rechtstreeks op loc?

Gestart door wortel, 19 september 2021, 16:00:17 PM

Ronald

Citaat van: wortel op 01 november 2021, 23:23:38 PM
Nu weet ik het echt niet meer. Heb ondertussen de ib 2 gekocht en dan gaat het nog niet. In de gebtuikshandleiding  staan eigenlijk maar bitter weinig instucties om de mfx te programeren . Ik ga de trein gewoon ruilen voor een andere

Sorry, nu met een IB 1 en 2 en dan lukt het nog niet... mogelijk dat het toch aan je eigen handelen ligt? Ga naar een goede modelbouwzaak of vereniging en laat het je eens goed uitleggen. Op deze manier gaat het echt niet wat worden ;)

Citaat van: wortel op 06 december 2021, 11:23:22 AM

Zelf dan nog maar eens investeren  in Märklin Mobil station dan zijn we in een wip klaar toch?

Welja, koop er direct een z21, Z21 en DR5000 bij  :) Andere centrales kopen lost jou probleem niet op, leer eerst eens werken met wat je hebt. We hebben dat allemaal gemoeten dus je bent echt niet de eerste  ;)

Rangeerduivel

Je profiel volledig invullen ware al een grote stap in de goeie richting, zo zouden mensen die je willen helpen weten waar je te vinden bent! ::)

;)

Brunel

Citaat van: wortel op 01 november 2021, 23:23:38 PM
Nu weet ik het echt niet meer. Heb ondertussen de ib 2 gekocht en dan gaat het nog niet. In de gebtuikshandleiding  staan eigenlijk maar bitter weinig instucties om de mfx te programeren . Ik ga de trein gewoon ruilen voor een andere

Volgens mij kent de IB2 ook geen mfx. De loc kan zich dus niet aanmelden op je IB.
Gelukkig verstaat een mfx-decoder ook motorola. Je moet op de IB bij het adres van de loc dus voor Mot kiezen.

Maar inderdaad zou ik stoppen met kopen en je door iemand laten ondersteunen.

stoomlokje

De IBII verstaat perfect MFX hoor.
zie maar eens in de nederlanstalige handleiding

"De Intellibox II ondersteunt alle adressen en rijstappen van de verschillende decoderfabricaten.
Märklin-Motorola-Decoder
80 adressen, 14 rijstappen
Märklin-mfx-Decoder
255 adressen, 14 rijstappen "

Brunel

#34
Uhlenbrock heeft het op de eigen site over DCC, Motorola en Selectrix.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/digizen/I000C67D-001.htm!ArcEntryInfo=0004.0.I000C67D

In de handleiding wordt dat herhaald. Daaronder staat hoe je dan met de verschillende decoders moet omgaan. Uit dat rijtje citeer jij Saskia. Het staat er onduidelijk, maar er wordt bedoeld dat een MFX-decoder onder Motorola 14 stappen moet worden aangestuurd. De IB2 kent MFX niet, maar iedere MFX-decoder verstaat wel Motorola. MFX 14 stappen als zodanig bestaat niet.

janieburton

Citaat van: wortel op 20 september 2021, 16:26:13 PM
ik denk dat mijn probleem is dat als ik moet programmeren ik niet het oude inlogadres kan geven omdat de ib dit niet herkend. Het zou 53 moeten zijn maar dit werkt niet ook al 80, 250 en 255 geprobeerd maar zonder resultaat. Straks val ik weer in kosten voor nieuwe marklin besturing of zou dit niet nodig zijn?

Misschien eens proberen om de decoder(s) te resetten.
 

gekendevent

als je nou eerst eens hulp van een mede hobbyist zocht in je buurt ipv steeds maar blijven aan te modderen dan kon je meteen wat leren.Maar an moeten we wel weten waar je ongeveer woont.
oud gekende telefoon

janieburton

Het probleem van Joeri lijkt opgelost te zijn  ;)
 

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 11 december 2021, 18:09:59 PM
Het probleem van Joeri lijkt opgelost te zijn  ;)

Ja, en zijn goeie manieren blijkbaar ook opgelost,
Vandaag nog om 1344 op het forum en niet eens zijn eigen draadje afgerond... :(

;)

wortel

ik ben zelfstandig en heb weinig tijd en zo geduldig ik ben heb ik de startset 29848 van marklin tweedehands gekocht met de bedoeling het met een marklin besturing te kunnen afronden?... J a kleine pech de trein zit er in maar geen sporen of besturing... het is wel een mooie trein hij staat hier nu 2 weken en heb hem nog niet getest.
Dus ik probeer nogmaals mijn 37022 met de IB 1 te programmeren, ik had een handleiding als volgt; speciale opties instellen van 25 tot 0 en 907 tot 1 ik denk succesvol afgerond - zet loc op spoor ++ druk IB stop en go gelijk om te resetten met succes--ga naar locadres 80 lijkt me kinderspel--gegevensformaat op motorola oud ook met succes---roep programmeermodus op door mode en 4 achter elkaar en dan menu het schakelen van relais is duidelijk te horen dus met succes---houd snelheidsregelaarknop richting omkeren met 1 hand ingedrukt en nog eens op menu drukken dan moet decoder in programmeermodus gaan door met verlichting te knipperen zover raak ik dus niet...ik sluit het spoor aan op programmeerspanning heb dus nog steeds geen apart programmeerspoor wat ik dacht te hebben met de startset maar ik kan nooit spanning meten op deze programmeerdraden??? Hetzelfde doen op de gewone spanning lukt ook niet of heb ik te weinig VA? Ik heb 52,---70 was aangeraden dacht ik maar niet noodzakelijk;
dan gaan we naar de IB2 daar gaat de trein voluit achteruit op de programmeerspanning als ik kies voor decoderprogrammering motorola. Ik kan ook kiezen voor loconet programmering maar daar moet ik 4 getallen invullen maar ik zou niet weten welke 1 is artikelnummer dat zal 37022 zijn--2 is modulenummer... geen idee dus---3 is LNCV ik weet niet waar ik mee bezig ben---en 4 is waarde dat kan misschien locnr 53 zijn? of heeft deze loconet programmering een heel andere bedoeling? Kan best
suggesties?

janieburton

Beste,

Ik ben ook geen "krak" in digitaal maar ik heb de indruk dat je wilt hordelopen maar je kan nog niet stappen  :o , daarmee wil ik bedoelen dat je al bezig bent met 2 Digitale centrale's (IB1 en IB2) en je hebt nog niet de eerste centrale onder de knie en ergens sprak je ook om een CS te kopen.

je schrijft zelf

Citaat van: wortel op 03 januari 2022, 23:23:15 PM

ik weet niet waar ik mee bezig ben


Misschien eerst eens wat opzoek werk doen over hoe digitaal werkt en ook misschien de raad opvolgen van

Citaat van: Rangeerduivel op 06 december 2021, 13:44:34 PM
Je profiel volledig invullen ware al een grote stap in de goeie richting, zo zouden mensen die je willen helpen weten waar je te vinden bent! ::)

;)

Succes verder
 

janieburton

Beste,

Misschien al eens beginnen met de decoders van de loc's te restten zodat ze terug in de "fabrieksinstelling" staan; ik weet het niet zeker  ;) maar ik denk dat dat al misschien zal helpen en gebruik niet het catalogusnummer van de loc als loc adres maar het nummer dat op de loc staat of een eigen nummer naar jouw keuze.

Wat misschien beter is, zeker als je tweede hands koopt en in de loc zit een decoder, gewoon de decoder eruit halen en een nieuwe decoder er in zetten.

En zit er geen handleiding bij de IB1 en IB2? Indien niet dan denk ik dat men via google wel ergens een handleiding kan downloaden.

Succes 
 

raf

programmeer spoor

dus je wil zeggen een metertje spoor met 2 draden aan gesoldeerd
dit met BV dubbele plakband ergens opgeplakt (een plank)
want het is niet meer dan dat

voor de rest zou ik nog een ecos kopen en een roco Z en wat nog meer tekoop is
maar als je niet begrijpt wat je aan het doen bent dan kun je er zoveel geld tegen gooien als je maar wil dan gaat het nooit lukken

maar ja je bent een zelfstandige en dus een klein beetje koppig want je slaat alle adviezen in de wind.
ik ben op pensioen en IK heb geen tijd maar ik doe ook vanalles aan de hobby

dus als jij nu reeds geen tijd hebt dan gaat het alleen maar erger worden geloof mij

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

#43
-ga naar locadres 80 lijkt me kinderspel- : ipv locadres 80 geef je het locadres (bv: locadres 22 op M oud) in zorg dat het op M oud staat

mode en 4: zorg dat de adres 4 ook op M oud staat

Elk nr dat je ingeeft moet op M oud staan.

Dus voor je gaat programmeren zet je elk loc nr. van 1 tot 8 op M oud. Dus adres 1 op M oud, adres 2 op M oud tot en met 8 (reset).

Het adres 37022 is een lang adres probeer dat eens op M oud in te stellen maar betwijfel of dit gaat lukken mits M oud maar to 80 nrs kent. Dat is waarschijnlijk de reden dat de loc niet in programeermodus gaat. Normaal gezien krijgt de loc ook een nieuw M adres nr. en is meestal adres 3 als ik me niet vergis.



Erik.

janieburton

#44
We horen niets meer van Joeri

Citaat van: wortel op 03 januari 2022, 23:23:15 PM
ik ben zelfstandig en heb weinig tijd en zo geduldig ik ben heb ik de startset 29848 van marklin tweedehands gekocht met de bedoeling het met een marklin besturing te kunnen afronden?... J a kleine pech de trein zit er in maar geen sporen of besturing... het is wel een mooie trein hij staat hier nu 2 weken en heb hem nog niet getest.


Waar heb jij die start set dan gekocht? Ebay?