Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

programmeren rechtstreeks op loc?

Gestart door wortel, 19 september 2021, 16:00:17 PM

wortel

Nu ik gebruik de intellibox 1 en heb 5 treinen waarvan er maar 3 rijden. Iedere trein die moet vertrekken heeft een inlognr standaard van de fabriek. Voor de ib kan ik deze inlognr ook wijzigen maar dat hoeft niet. De 37022 heeft inlognr 53 dus mijn trein kan pas vertrekken als ik deze ingeef op de intellibox maar deze doet het niet. Ik kan op mijn ib tot nr 255 aanmelden of inloggen maar de trein doet niets dus probeer ik hem opnieuw te programmeren en de trein een nieuw inlognr te geven maar dit lukt voorlopig niet. In de programmatie vraagt men ook iedere keer oud inlognr maar dat werkt niet of ik weet hem niet... maar ik heb wel alle nrs geprobeerd...

Klaas Zondervan

Wat jij het inlognummer noemt is het adres.
Wat me nu nog niet duidelijk is, hoe staat een loc aangesloten als je iets probeert te veranderen?
Kortom, vertel nou eens het hele verhaal, zodat we het er niet feit voor feit uit hoeven te trekken.

Dirk

Mr Wortel,

neem 2 rechte rails, sluit deze rechtstreeks aan op de uitgang van het programmeerspoor op de IB. Zet de loc erop, en dan het adres laten zoeken. Eerst mss eens kijken welk protocol de decoder gebruikt en of dat protocol dan ook overeen komt met de instelling van jou IB, heb je de loc nieuw of 2e hands? Als die nieuw is dan is die mss Mfx, ik weet niet of jou IB dat protocol kent.

succes
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Ronald

Hij moet eerst eens laten zien waar hij mee probeert te programmeren en wat hij wil veranderen. Heb het idee dat het een loc zonder decoder is of een Delta.

Dirk

Citaat van: Ronald op 22 september 2021, 17:26:50 PM
Hij moet eerst eens laten zien waar hij mee probeert te programmeren en wat hij wil veranderen. Heb het idee dat het een loc zonder decoder is of een Delta.

ja, dat vermoeden heb ik ook. :-)
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

svvander

Een Deltaloc mag geen probleem zijn. Ik had vroeger verscheiden Deltaloc's via IB.

Kan je anders eens doorspelen welke loc's je juist hebt? Aan de hand daarvan (er van uitgaande dat ze niet omgebouwd zijn natuurlijk) kunnen we nagaan welke decoder je hebt. Dan zoals Dirky zegt alle loc's van je sporen af of een stukje spoor los van de rest aan je IB aansluiten en daarop proberen verder te werken.
Die 37022 is alvast digitaal... heb je deze 2de hands gekocht? Vraag dan misschien aan de verkoper of hij het adres toevallig heeft gewijzigd. (Dan hoef je alvast niet langer te zoeken).

Als je andere loc's Delta loc's zijn, dan je het adres heel eenvoudig wijzigen. Je doet de kap er voorzichtig af en wijzigt de dipswitches. Hier alvast een handige site voor de instelling van het adres: klik
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

wortel

ik probeer alles te beantwoorden  ik heb 5 treinen 37022 aanmeldnr zou 53 moeten zijn probleemtrein, 3689 aanmeldnr 20 is goed, 3615 aanmeldnr 6 is goed, 37050 met geluid aanmeldnr 5 is ook goed, 33121 zou geschikt moeten zijn voor dig banen conventionele treinbesturing delta meertreinenbedrijf BR klasse T5 ook aanmeldnr 5 maar als de stroom op de baan staat raast hij continu volle kracht vooruit en weet ook nog niet hoe het kapje eraf moet en weet ook niet of er dipswitches zijn op die trein, op de 37022 zijn die er niet die zou Mfx moeten zijn. Alle treinen zijn okkasie aangekocht als beginner evenals de treintafel, de verkoper heeft alle treinen laten rijden via een loc mous op een andere baan maar die heb ik niet uitgezonderd de 33121.Volgens het boekje van de intellibox moet ik op motorola nieuw staan maar heb ook al motorola oud geprobeerd zonder resultaat. Ik heb ook al denk ik alles gereset zonder resultaat.
De werking van mijn ib tijdens programmatie :
37022 alleen op de treintafel, intellibox aan, ik sluit de programmeerspanning aan  dan ik ik go of stop drukken ik heb ze ook al beide geprobeerd ik kies deze keer stop.
we drukken op mode tot programmering mode  komt dan menu dan pijl vooruit Uhlenbroeck pijl vooruit
dan kan ik weer kiezen 755,756 of 755xx,75200 of 760,75900 of 75100,754 ik weet niet wat hier te kiezen heb al vanalles gekozen deze keer 75100,754xx
pijl vooruit dan moet ik oud adres invullen en ik moet iets invullen de 0 gaat niet leeglaten ook niet deze keer 250 ik heb hier ook al vanalles geprobeerd
pijl  naar beneden nieuw adres ik kies 22 dan min snelheid ik kies 1 dan max snelheid ik kies 15 omdat we een min verschil van 14 moeten hebben en heb ook al 14 geprobeerd
dan afremmen zet ik op 3 optrekken zet ik op 2
dan vraagt hij tweede adres zet ik op 53  dan vraagt hij nog een derde adres die laat ik leeg? dan nog analoog/digitaal zet ik op 2 dan programmeren enter en de trein begint achteruit te rijden met geluid tot programmeren ok
dus dan zetten we de sporen terug op de rijspanning ik druk op go en de trein maakt een werkend geluid maar ik kan niet aanmelden...

wortel

Dank voor alle help ondertussen weet ik van uylenbroeck dat op ib 1 geen mfx Kan dus zij stellen de ib 2 voor.
Wat is nu het beste hier op ingaan niet wetende hoe ik mijn wissels moet aansluiten gezien de oude marklin box niet op de ib 2 past of de mfx verkopen en met gewoon digital verder doen

erik de noorman

IB 1 of IB 2 speelt geen rol om jouw loc te programmeren. De lok's moeten op motorola oud ingesteld worden. Voor het programmeren moet de IB op marklin motorola ingesteld worden. Via het UHL. programma kunnen enkel de oude UHL. decoders geprogrammeerd worden. Via het DCC programma gaat het ook niet omdat de delta of motorola dat niet verstaat. Een deltadecoder kan je niet via de IB programmeren maar zoals Sven heeft uitgelegd via de dipswitch. In de gebruiksaanwijzing staat hoe je de IB kan omzetten naar motorola.

Erik.

wortel

Nu weet ik het echt niet meer. Heb ondertussen de ib 2 gekocht en dan gaat het nog niet. In de gebtuikshandleiding  staan eigenlijk maar bitter weinig instucties om de mfx te programeren . Ik ga de trein gewoon ruilen voor een andere 

Jurgen

Als ik dit draadje zo eens volg, dan lijkt het me dat je helemaal geen verstand hebt van de digitale besturing van locs, decoders, adressen, CV's enzoverder.
Dat is helemaal geen erg en je hoeft jezelf daarvoor ook niet te schamen. Ik zeg dit er maar meteen bij zodat je jezelf niet aangevallen voelt.
En als het een troost kan zijn, je bent zeker niet de enige die de digitale techniek niet kan volgen, ik ben net hetzelfde. Ik ga je dus ook niet kunnen helpen met een antwoord op je vraag. Mijn kennis beperkt zich soms tot het opstarten en afsluiten van een computer, wanneer dat zonder problemen gebeurt, maak ik al een vreugdesprongetje.  ;)

Maar, misschien kan je wel eens kijken of er een modelspoorclub in je buurt is die je kan helpen bij je vragen en problemen. Misschien is er zelfs iemand hier op het forum die tot bij jouw thuis kan komen om het probleem van dichtbij te bekijken.
Anders krijg ik de indruk dat je, via het forum hier althans, helemaal ontmoedigd geraakt en gekke dingen gaat doen waarvan je achteraf spijt zou krijgen zoals het verkopen van een perfect werkende loc. Want ik denk echt dat je loc het perfect doet, maar dat je gewoon een verkeerde handeling doet waardoor die gekke toeren gaat doen (of net niet...).

Meer dan dit kan ik je ook niet vertellen, maar ik hoop wel dat je, ondanks deze startproblemen, nog veel plezier gaat beleven aan deze prachtige hobby.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ronald

Ja, dat idee heb ik ook..... hij zou beter even met iemand erbij dit kunnen doen en dan komt het helemaal goed zonder spullen te moeten verkopen :) Het is geen schande om hulp te vragen ;)

wortel

Mijn trein krijg ik niet aan de praat, mijn vrouw ook al niet  misschien werkt die wel met de intellibox .
Zelf dan nog maar eens investeren  in Märklin Mobil station dan zijn we in een wip klaar toch?

gekendevent

of mss vermelden van welke omgeving je bent dan kan er mss wel iemand helpen IRL.
oud gekende telefoon

krispy

weet ik zo niet , ga eens met je trein langs bij een winkel en vraag om hem eens te testen
misschien is er iets aan de decoder

van welke streek ben je ? rond het leuvense is HET Spoor zeer behulpzaam , of ergens in de club eens langs gaan om te laten testen kan ook veel helpen en zelfs centen besparen door bvb geen nieuwe controler te moeten kopen .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m