programmeren rechtstreeks op loc?

Gestart door wortel, 19 september 2021, 16:00:17 PM

wortel

Ik zou een loc moeten programmeren via intellibox op een programmeerspoor maar ik weet niet of ik er 1 heb en ik heb ook geen stuk spoor over dus vroeg ik mij af of ik niet rechtstreeks kon programmeren op loc met krokodillenklemmetjes?

PietB

Ja dat heet Programm on maintrack POM
Het licht een beetje aan het model IB dat je hebt, maar dat kun je in de handleiding of via Google uitvinden.
Het enige dat je op die manier niet kunt in stellen is het adres.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Er zijn nog andere mogelijkheden.
Je kunt de hele baan tijdelijk aansluiten op de programmeeruitgang van de IB. Maar dan moet je wel alle andere treinen er af halen.
Een andere mogelijkheid is om een stukje spoor te isoleren en met een schakelaar omschakelbaar maken tussen de railuitgang en de programmeeruitgang van de IB.
Maar de simpele manier is om ergens een stukje spoor te halen wat je aansluit op de programmeeruitgang.

Ronald

Citaat van: PietB op 19 september 2021, 16:15:32 PM
Ja dat heet Programm on maintrack POM
Nou ja en nee, Piet. Hij vraagt of je zonder spoor kunt programmeren. Ja dat kan dus zowel via de programmeerstand als ook de normale POM programmering.

Vanuit de programmeeruitgang de beide draadjes op de wielen en je kunt alles programmeren. Hetzelfde vanuit de norma;e track uitgang en je kunt de POM doen.

wortel

Bedankt tot hiertoe heb ik gekozen om de ib op programmeerspanning te zetten en de 2 treinen waaronder de 37022 reden een paar rondjes tot programmering voltooid was. Maar  na het spoor terug gewoon op spanning te zetten raak ik niet ingelogd. De andere trein raast continu als een gek zonder in te loggen hij deed dat voordien ook al wel... ik ben er nog niet klaar mee...

wortel

ik denk dat mijn probleem is dat als ik moet programmeren ik niet het oude inlogadres kan geven omdat de ib dit niet herkend. Het zou 53 moeten zijn maar dit werkt niet ook al 80, 250 en 255 geprobeerd maar zonder resultaat. Straks val ik weer in kosten voor nieuwe marklin besturing of zou dit niet nodig zijn?

PietB

#6
Citaat van: Ronald op 19 september 2021, 21:29:27 PM
Nou ja en nee, Piet. Hij vraagt of je zonder spoor kunt programmeren.
Dan heb ik niet goed gelezen Ronald.
Te gehaast antwoord gegeven tussen twee andere klussen door.
Ik kan me beter bij het taartbakken houden. ;)

Citaat van: wortel op 20 september 2021, 16:26:13 PM
ik denk dat mijn probleem is dat als ik moet programmeren ik niet het oude inlogadres kan geven omdat de ib dit niet herkend.
Als je via de programmeer aansuiting met de IB in program modus opstelt kun je de waarde van CV1 uitlezen. Dat is het adres van de decoder.
In DCC bedrijf, hoe het in Motorola zit kan ik je niet vertellen, geen ervaring mee.

grt Piet.

wortel

Het is natuurlijk motor Ola...er is geen inlognr te vinden en sta op het punt de ib te verwisselen met 2 locmuizen van marklin ...? Ik weet niets beter meer

Ronald

Inloggen, inlog adres, motor Ola, lokmuis van Marklin.... misschien handig als je een beetje de gangbare termen gaat gebruiken. Marklin heeft geen lokmuizen, inloggen heet gewoon programmeren, inlogadres is een CV in je decoder, motor Ola is natuurlijk Motorola :)

Citaat van: PietB op 20 september 2021, 21:15:10 PM
Dan heb ik niet goed gelezen Ronald.
Te gehaast antwoord gegeven tussen twee andere klussen door.
Ik kan me beter bij het taartbakken houden. ;)

Oei, dat kan heel lekker zijn :)

Citaat van: wortel op 20 september 2021, 16:26:13 PM
ik denk dat mijn probleem is dat als ik moet programmeren ik niet het oude inlogadres kan geven omdat de ib dit niet herkend. Het zou 53 moeten zijn maar dit werkt niet ook al 80, 250 en 255 geprobeerd maar zonder resultaat. Straks val ik weer in kosten voor nieuwe marklin besturing of zou dit niet nodig zijn?

Vertel nou eerst eens welke loc je aan wilt passen? Dus merk en nummer? Mijn vermoeden is dat je iets wilt aanpassen dat niet kan.


wortel

nou Marklin 37022 mfx op ib 1 versie 1.501 - 1.501 op LOCH baan mooi he?

Ronald

Citaat van: wortel op 21 september 2021, 09:40:34 AM
op LOCH baan mooi he?

Met alle respect, ik weet niet wat je hier mee wilt zeggen. Help je graag maar als het richting onzin gaat stop ik er mee.

wortel


wortel


wortel

37022 nog steeds niet ingelogd gekregen.
Ik merk wel op dat als ik een andere trein herprogrammeer dat deze stil blijft staan tijdens het programmeren, dit is met de 37022 niet zo hij begint iedere keer 2 of 3 ronden achteruit te rijden ik neem aan dat dat is omdat ik geen oud inlognr kan geven. Volgens het boekje zou dat 53 moeten zijn maar de ib neemt dit niet aan ook niet 1 of 22 of 80 of 250 of 255, ik vraag me af of ik van 1 tot en met 255 moeten proberen? Ik denk het niet heb deze overigens allemaal geprobeerd om gewoon in te loggen...dus een  kieke is geen mus. Toch misschien maar de kosten doen om een lokmousregeling van Marklin aan te schaffen?

Klaas Zondervan

In plaats van kosten te maken kun je beter eens duidelijk uitleggen wat je precies aan het doen bent. Ik begrijp niet wat je bedoelt met inloggen.