Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ongeluk (uit de oude fotodoos)

Gestart door nmbssncb, 16 september 2021, 13:52:48 PM

nmbssncb

Onbekend waar en wanneer dit ongeluk heeft plaatsgevonden.

Treinongeluk


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

stefanic

een of andere obscure site? Wat een adres... 1drv.ms/... Ik twijfel in ieder geval of ik die wel zou openen.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Dirky

je bekijkt die foto in Willy zijn OneDrive blijkbaar...

Rangeerduivel

Lijkt mij sterk op een Belgische HLR....

Verder geen idee!

;)

ACFI

#4
De wagons zijn denk ik Intercom wagens zoals Marklin die uitgebracht heeft.

De loc een HLR 83/84 ?

Met de mijnwerkers naast het spoor misschien een ongeval op de bundel van een kolenmijn.

ACFI.


Herwig

#5
    Dit zijn grijzige Intercom wagens (de latere NMBS type 1000G2) en die zijn  nooit (correct) uitgebracht door Märklin, maar zijn   'beloofd'  door 
    Rocky Rail. Märklin heeft reeds decennia het roodbruine prototype type Fds 1000G1  (slechts max. 5 wagens in werkelijkheid) in het gamma.
    Een grijze Märklin  1000G1 met Intercom-opschrift is ....fake , modern gezegd .

    De 1000G2 heeft een ander horizontaal bovenpaneel, brede kruisvormige ribben en meer kleinere  'vakjes'  op de flanken dan de 1000G1 ..

    Van dit ongeval zijn er nog andere foto's met de HLR, staat me voor , maar wààààr zijn die alweer terug te
    vinden ?
   

dieselfreak

Het antwoord op deze vraag staat volgens mij in het boek 'Treinen van België' - de jaren 1960 van de Nicolas Collection op blz 12. Daar staat een foto van een ongeval op 14 september 1968 in Leupegem op Lijn 85 Leupegem- Ruien na een aanrijding van een vrachtwagen op een overweg. Op de foto (die ik niet kan plaatsen) staat een ontspoorde HLR 271.001 met achter hem een aantal eveneens ontspoorde Intercom wagens.
MC

Herwig

#7
Dat is 't en in kleur.   En niet van Max Delie ....
( in de fotoverantwoording pag. 160 in deze Nicolas vind 'k, behoudens vergissing, geen blz. 12 en dus geen fotograaf...)   
Je ziet goed de zware kruisvormige ribben op de zijkanten van de wagens, specifiek voor de 1000G2.

Ik ken Leupegem boven Oudenaarde een beetje, met de spoor-/straatkruising aan de kerk en station, doch de foto in de Nicolas lijkt  niet  daar genomen .
[b] > >  [/b]  ten zuid-oosten van het station:  hoekgebouw juist boven het kruispunt Markebeek en Spoorweglaan  ??   ( te vinden op en met dank aan 'gccgle-aarde' )
>  >  Street View leert dat hier ook een hoekhuis staat, maar het is gans ander, lager gebouw, een hoeve. Maar wel met zo'n afgestompte hoek.
             
Dirk(y) zou dit kunnen bevestigen/ontkennen    ......
     

vanmiegroet

Het ongeluk lijkt te zijn gebeurd aan een wissel tijdens een opduwmaneuvre: een deel van de trein wou naar links, een ander deel naar rechts.
Oftewel moet dit in de buurt van de centrale van Ruien zijn gebeurd (waar opduwen de gang van zaken was) of aan de splitsing L58/L86, maar het zou me verbazen mocht er voor zo'n grote afstand worden opgeduwd.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Herwig

#9

... / ...

vanmiegroet

Maat...

Ik heb uw reactie gelezen en er is een klein probleem: uw google maps locatie ligt op een "recht" stuk lijn zonder enige afbuigende wissel. Als we uw locatie erbij nemen dan is de enigste locatie die in de buurt komt de aftakking van L85/L86, wat op zich bijzonder zou zijn daar een HLR een enorme opduwbeweging zou doen.

Maar goed, ik sluit een opduwbeweging niet uit daar het misschien een trein vanuit Ronse kan zijn die richting Ruien gaat.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Herwig

#11
Zie ook Reactie # 7,  hierboven     (mét de Gccgle Earth-  maar dit is nog niet helemaal zeker, alhoewel het hoekhuis echt wel lijkt te kloppen ....)
     >    Street View leert dat hier ook een hoekhuis staat, maar het is 'n gans ander, lager gebouw, een hoeve. Maar wel met zo'n afgestompte hoek.

Onderschrift in het Nicolas -fotoboek  "Jaren '60"  pag. 12  is wel degelijk:   
" Leupegem Lijn 85 (Leup.-Ruien) 14 sept. '68,  na een aanrijding met een vrachtwagen op een overweg ... enkelsporige lijn ... met een stel lege Intercom-wagens vanuit Ruien"

Maar,
als er natuurlijk ooit   twee verschillende ongevallen   gebeurden met de Intercom 1000G2 -wagens en een HLR 271,  op verschillende locaties , op een andere datum, dan wordt de kwestie anders.....   :
Op de zw/w-foto hier in de eerste post lijkt de situatie van loc en wagens toch anders:  de G2's lijken zwaarder beschadigd en omgekanteld. De mensen op de zw/w-foto hebben een andere, oudere kledij.   Dit ongeval ziet er erger uit en op een vroegere datum,  dan  'het accident' op de Nicolas-kleurenfoto

Dirky

Ik heb weet van 5 ongevallen met treinen in Leupegem:

(Herwig, op google ben je al voorbij de wissel die afsplitst naar Ruien. Zou dus al op lijn naar Ronse moeten zijn...)
Toen ik nog klein was, en dat zou kunnen 1968 geweest zijn, ben ik ooit meegereden met met pa om in Leupegem de ramptoerist uit te hangen (alhoewel dat woord nog niet bestond). Dat zou dit ongeval kunnen geweest zijn.
Een volgend ongeval herinner ik me vaag en denk dat het iets verder naar de N60 gebeurde. Kan dus ook dit ongeval zijn...

Wat het zeker niet is zijn:
> mijn goeie vriend (ULM-piloot) woonde net naast de spoorweg na de splitsing en moest dus steeds 2 overwegen over om thuis te geraken als hij via de N60 naar huis kwam. Hij is maar liefst (over een tijdspanne van een paar jaar) 2 keer met zijn wagen gegrepen, eenmaal aan elke overweg, en er zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
> ooit is er een lange opligger aan de sporen blijven hangen aan de overweg van de baan Brakel/Oudenaarde (N8) en werd die door een trein aangereden. Was een serieuze ravage maar gelukkig zonder slachtoffers.

Herwig

#13
Dag Dirk,

Een aanduiding en/of kleine tekening/plattegrond van de locaties van de twee, vermoedelijk verschillende, ongevallen zou verheldering kunnen brengen: 
           
1.  de zw/w-foto in de beginpost door Willy NMBSNCB ,  een ouder ongeval  (?)

2.  de kleurenfoto in het Nicolas-fotoboek , recenter (?) ongeval op een overweg met een vrachtwagen.
     Een spooroverweg te Leupegem heden-ten-dage, maar zonder het hoekhuis van op de Nicolas-foto: 
https://www.google.com/maps/place/Markebeek+%26+Spoorweglaan,+9700+Oudenaarde/@50.8284208,3.6099231,3a,75y,187.8h,100.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1suWWW1rihnm6V-yVV_gEwLw!2e0!7i16384!8i8192!4m13!1m7!3m6!1s0x47c30fd5f905ddb3:0xb7eb85ab776cf896!2sMarkebeek+%26+Spoorweglaan,+9700+Oudenaarde!3b1!8m2!3d50.8267761!4d3.6110459!3m4!1s0x47c30fd5f905ddb3:0xb7eb85ab776cf896!8m2!3d50.8267761!4d3.6110459


Lag het aan de belabberde staat van die spoorlijn dat de 1000G2's voortdurend ontspoorden en omvielen ?  Behalve dan als er per ongeluk een camion op een overweg stond ...

( indien Willy NMBSNCB tenminste nog geen antwoord op zijn vraag heeft bekomen via een andere weg ....)

Dirky

Hoe meer ik er aan denk Herwig, hoe meer ik twijfel... 1968 was ik 10 jaar en er is al een stukje geheugen van die tijd gewist!

leupegem by Dirky dyniMo, on Flickr

Bovenste cirkel is waar de opligger geblokkeerd stond. Zal wel de jaren '80 of zelf '90 geweest zijn. Cirkeltje rechts is waar de vriend met de goede engelbewaarder woonde. Cirkel onderaan is waar ik denk dat er "een" ongeval geweest is maar mijn geheugen laat me in de steek. Ik denk niet dat de N60 al een expressweg was in 1968 vandaar de twijfel...