3d tekenen vraagje

Gestart door raf, 10 september 2021, 18:28:26 PM

raf

ok heb het vorige topic doorgelezen van 2017
nu een vraag
ik heb boord stenen getekend en daar wil ik dus relief in hebben zoals natuursteen
is er een programma dat dit kan ??
of heeft iemand een idee hoe het te doen
programma nog steeds 123d
of met welk programma kan het wel
de slicer is chitubox of photon slicer
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Hoe ik het doe:

In Autocad (ik gebruik wel een versie van Draftsight maar die is nagenoeg identiek) kan je een oppervlak vullen met een hatch voor "concrete". Die file bewaar je als "x".
In Inventor maak ik dan een schets op mijn stuk waarbij ik die Autocad file op het oppervlak zet. Die kan je dan extruderen om een gebuild oppervlak te krijgen... als ge wilt maak ik een foto verslag...

svvander

Citaat van: raf op 10 september 2021, 18:28:26 PM
ok heb het vorige topic doorgelezen van 2017
nu een vraag
ik heb boord stenen getekend en daar wil ik dus relief in hebben zoals natuursteen
is er een programma dat dit kan ??
of heeft iemand een idee hoe het te doen
programma nog steeds 123d
of met welk programma kan het wel
de slicer is chitubox of photon slicer
gr raf

Ik werk ook met Thinkercad. Ik teken eerst mijn basis en dan gebruik ik doorzichtige figuren die ik over de basis zet.

Met de optie "Scribble" kan je "vrije" figuren teken en zo min of meer een soort van natuurlijk relief creeƫren. Dit kan je herhalen in verschillende diktes en vormen.
Hou wel rekening met de beperkingen van je printer en je instellingen... anders gaat het niet goed lukken.



Is het dit hetgeen dat je bedoelt?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

Hallo bedankt voor de antwoorden

sven zo zou je het kunnen zeggen ja
dus jij tekent (in mijn geval )putjes en builen en die zet je dan op je stuk wat je getekend hebt .
geen slecht idee ik ga het proberen met bv halve sferen die kan ik draaien en keren zoals ik wil
eerst deze tekenen en opslaan en dan daarna importeren
proberen en kijken hoe het word

gr raf en mercie
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

dit soort willekeurige dingen zijn meestal met de hand makkelijker dan in software. Houd er ook rekening mee dat je als t om meerdere stenen gaat je dan dus ook verschillende stukken willekeurig motief moet tekenen, anders zie je de herhaling erg duidelijk. Heb ooit eens een canvas huif voor op een vrachtwagen gemodelleerd, das anders dan steen maar wel zo'n bepaalde willekeurigheid in de plooien enzo, dat was uh.... INTENS. Sommige programma's kunnen geloof ik wel relief tekenen op basis van een plaatje, meer zo van lichte kleur is hoog donkere kleur laag, misschien is er in die richting wat te halen, heb t zelf nooit gedaan
Eigenlijk in t kort: is t niet makkelijker de textuur dr achteraf op te rommelen?

raf

hoi Floris
ik heb de nu geprinte stenen met schuurpapier korrel 40 bewerkt en ik ga na het spuiten zien hoe het geworden is
als het inderdaad zo ook gaat dan ga ik inderdaad niet de moeite doen van alles te tekenen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Citaat van: raf op 11 september 2021, 09:12:26 AM
Hallo bedankt voor de antwoorden

sven zo zou je het kunnen zeggen ja
dus jij tekent (in mijn geval )putjes en builen en die zet je dan op je stuk wat je getekend hebt .
geen slecht idee ik ga het proberen met bv halve sferen die kan ik draaien en keren zoals ik wil
eerst deze tekenen en opslaan en dan daarna importeren
proberen en kijken hoe het word

gr raf en mercie

Klopt inderdaad. Het is veel proberen en soms tja, is het niet direct wat je wenst... deel van de hobby zeker? Succes!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: Floris op 11 september 2021, 10:39:52 AM
dit soort willekeurige dingen zijn meestal met de hand makkelijker dan in software. Houd er ook rekening mee dat je als t om meerdere stenen gaat je dan dus ook verschillende stukken willekeurig motief moet tekenen, anders zie je de herhaling erg duidelijk. Heb ooit eens een canvas huif voor op een vrachtwagen gemodelleerd, das anders dan steen maar wel zo'n bepaalde willekeurigheid in de plooien enzo, dat was uh.... INTENS. Sommige programma's kunnen geloof ik wel relief tekenen op basis van een plaatje, meer zo van lichte kleur is hoog donkere kleur laag, misschien is er in die richting wat te halen, heb t zelf nooit gedaan
Eigenlijk in t kort: is t niet makkelijker de textuur dr achteraf op te rommelen?

Dat is heel zeker waar Floris. Ik doe het meestal beiden. Je kan achteraf nog meer "detail" en verfijning aanbrengen door met bijvoorbeeld glasvezelpotlood en schuurpapier of vijl te werken. En wat met werken met licht en kleur? Kan je ook verschillende effecten mee bereiken he. Daar zou ik beter is in de leer voor komen bij jou.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

vyncky

Citaat van: Dirky op 10 september 2021, 19:32:56 PM
Hoe ik het doe:

In Autocad (ik gebruik wel een versie van Draftsight maar die is nagenoeg identiek) kan je een oppervlak vullen met een hatch voor "concrete". Die file bewaar je als "x".
In Inventor maak ik dan een schets op mijn stuk waarbij ik die Autocad file op het oppervlak zet. Die kan je dan extruderen om een gebuild oppervlak te krijgen... als ge wilt maak ik een foto verslag...

Hier heb ik wel interesse  in 😉
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)