Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

mail kan niet geleverd worden

Gestart door Havoc, 10 september 2021, 05:07:08 AM

Havoc

Ik krijg hier nu al 2 berichten dat emails die ik naar iemand gestuurd heb niet geleverd kunnen worden omdat ze "te oud" zijn. De email lijkt echt en tegelijk verdacht. Meestal als een email niet kan geleverd worden krijg je bijna dadelijk een bericht daarvan. Niet zoals nu 3 dagen later. Nog iemand problemen met naar hotmail te sturen?

From: "Mail Delivery System" <MAILER-DAEMON@secure-mail.be>
To: johan xxxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: Delivery Status Notification (Failure)
Date: 09 Sep 2021 22:18:25 +0200

The following message to <xxxxxxx@hotmail.com> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.4.7 - Delivery expired (message too old) [Default] 451-'4.7.650 The mail server [195.238.22.109] has been temporarily rate limited due to IP reputation. For e-mail delivery information, see https://postmaster.live.com (S775) [BN8NAM04FT030.eop-NAM04.prod.protection.outlook.com]'

From: Johan xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
To: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Date: Mon, 6 Sep 2021 22:19:17 +0000
X-Mailer: Claws Mail 3.18.0 (GTK+ 2.24.33; x86_64-pc-linux-gnu)


Ik heb met mijn desktop die dag 3 emails naar datzelfde hotmail adres gestuurd. En op de 2 laatste is nu zo'n bericht gekomen. Bij de eerste "undeliverable" zat de volledige email, bij de tweede enkel de header wat ik ook vreemd vind.

De mail die ik naar 2 andere gmail accounts gestuurd heb met de desktop dezelfde dag die lijkt wel ok te zijn. En email die ik naar datzelfde hotmail adres gestuurd heb 2 dagen later met de laptop die is ook toegekomen want daar is een antwoord geweest.

Je kan toch niet elke keer dat je een email stuurt telefoneren of die toegekomen is...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Johan, kleine bedenking... bestaan er nog hotmail-adressen? Ik dacht dat dit nu allemaal Outlook-adressen geworden waren?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Goeie opmerking, maar ik weet het niet... Dit staat zo al lang in mijn adresboek. En als ik van die persoon een email krijg is @hotmail nog steeds als "reply-to" in de header. Google vertelt mij dat die adressen nog altijd geldig zijn maar als "legacy" beschouwd worden en je er geen nieuwe kan aanmaken.

Mijn probleem is vooral dat dit zowat de enige manier is om contact te houden. Maar een email sturen om te vragen of een andere email toegekomen is als je niet zeker bent dat email wel toekomt... dat is niet de handigste manier. En zelfs als ik dat via email zou vragen en die mail komt toe, dan is het nog niet zeker dat er een antwoord komt. Het is nogal en lastig geval om mee te communiceren.

Ik zou vooral willen weten of het aan mijn desktop ligt of ergens anders. Ondertussen wel gezien dat de desktop en laptop niet dezelfde versie van het email programma gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ACFI

Ja hoor.

Ik heb zo nog altijd een adres. Ook mijn M$ abo's hangen daar aan.

Rate limiting duidt op problemen bij de ontvangende server normaliter. Bijv. Een DDOS aanval.

Het kan ook wijzen op een verkeerde configuratie van de server. (En gezien M$ test in productie, is dat niet onmogelijk. Grrr.)

ACFI

Jurgen

Citaat van: svvander op 10 september 2021, 07:52:16 AM
Johan, kleine bedenking... bestaan er nog hotmail-adressen? Ik dacht dat dit nu allemaal Outlook-adressen geworden waren?

Outlook is nu wel de naam, maar de Hotmail-mailadressen bestaan nog steeds hoor.

Als ik me niet vergis, kon je dat destijds wel omzetten indien je dit wou, maar het was niet verplicht. Zo heb ik dus nog altijd mijn aloude, vertrouwde, hotmail-adres. Hiermee ben ik trouwens ook nog altijd geregistreerd op het forum en ik krijg nog steeds alle mails toe. Werkt dus zonder problemen hier.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michael

Ook ik heb nog steeds een hotmail account en werkt uitstekend, uiteindelijk over een jaar of 50 zullen de hotmail accounts sterk minder worden, maar tot die tijd moet microsoft het maar accepteren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

Citeer
5.4.7 - Delivery expired (message too old) [Default] 451-'4.7.650 The mail server [195.238.22.109] has been temporarily rate limited due to IP reputation. For e-mail delivery information, see https://postmaster.live.com (S775) [BN8NAM04FT030.eop-NAM04.prod.protection.outlook.com]'
Deze regel zegt eigenlijk alles.
De server met IP-adres 195.238.22.109 had moeite met het afleveren van email.
Deze server is er een van proximus.be en kennelijk heeft die server of de mailserver van Microsoft een slechte IP-reputatie.
Dat is pas te analyseren als je van het bewuste bericht de complete mailheader en enveloppe hebt.

Zie deze uitleg van het fenomeen IP-reputation.
https://www.mailchannels.com/nl/what-is-ip-reputation/
En dat er op andere tijden wel mail kon worden verzonden via de zelfde infrastructuur zegt iets over de 'vluchtigheid' van deze manier van spam verdediging.
Want zoals Johan schreef kwam de melding pas dagen later, kennelijk was toen de reputatie hersteld maar liepen de berichten stuk op een timeout.

grt Piet.

Havoc

#7
Het lijkt dat Proximus de "slechte partij" was. Alleen, de emails naar gmail zijn wel doorgegaan. Ik heb de andere kant te pakken gekregen en:
- de email van 07/09 is wel doorgegaan
- van de 4 emails op 08/09 is er 1 niet doorgegaan. Dus waarschijnlijk krijg ik daar dan morgen een bericht van dat die niet doorgegaan is.

Nu is dat geen ramp, enkel is de conversatie lastig om volgen. Maar ik heb die dagen ook email naar de dokter gestuurd.

Citaat van: PietB op 10 september 2021, 16:41:54 PMDat is pas te analyseren als je van het bewuste bericht de complete mailheader en enveloppe hebt.

U vraagt :D
CiteerReturn-Path: <>
Received: from mailsec213.isp.belgacom.be ([195.238.22.109])
          by mailfep007.skynet.be
          (InterMail vM.8.04.03.28.4 201-2389-100-182-103-20180124)
          with ESMTP
          id <20210909180841.OHVX4188.mailfep007.skynet.be@mailsec213.isp.belgacom.be>
          for <xxxxx@skynet>; Thu, 9 Sep 2021 20:08:41 +0200
Received: from localhost by mailsec213.isp.belgacom.be;
  09 Sep 2021 20:08:41 +0200
Message-Id: <68648b$cj7ok@mailrelay213.isp.belgacom.be>
X-MGA-submission: MDEGHg6l8RD+zt1yKPGMlzfDDHXD8dD/Gls9GGshooyEZ63BVoHaQkyaGtQF4TYfTi16SAbWCLW5xv+efKzOrFsyHDBKU/Cr8JL+6CAHFtgCDQ==
Date: 09 Sep 2021 20:08:41 +0200
To: xxxxx@skynet
From: "Mail Delivery System" <MAILER-DAEMON@secure-mail.be>
Subject: Delivery Status Notification (Failure)
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/report; report-type=delivery-status; boundary="nKHm.5ovFZZBgT.7pci+1yIcF9.9cKlrfI"

The following message to <yyyyyyy@hotmail.> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.4.7 - Delivery expired (message too old) [Default] 451-'4.7.650 The mail server [195.238.22.109] has been temporarily rate limited due to IP reputation. For e-mail delivery information, see https://postmaster.live.com (S775) [SN1NAM02FT0021.eop-nam02.prod.protection.outlook.com]'

IronPort-SDR: p0niuNsCWXEgIJ31BRh/T9dEeYk0+awF67syUjyM6uALizKpmPodJAdEeb7zhtXddwCNvtXi9Y
d8A0eOvEw3VrmkS1JAR611wKu+5wQavBNp10IkgphHJ1H6eEoBNAojLpszwCUl9jZY8/ReJjth
0oIGin7y5e16smMId1di6ZfazDI41hWCw4ulodV71uvM1NqW3HVlDwoIi0SIPGdOOgAgsV30CV
0iBsQNqR9+1I5wB8URLkfvzZl21klYL/tw/WHfdmVno5NhRHMV9U3/Eq3zDeins+74ymC5OR1X
rwU=
X-IPAS-Result: A2D6BwCxWDZh/+N7QVdaHQEBAQEJARIBBQUBQAmBUIF2ggJshEeJBIVhMoF1OAGCSYdpggORFwsBAQEBAQEBAQFHAQIEAQGDcoEAAoI9JjgTAQIEAQEBAQMCAwEBAQEFAQEGAQEBAQEBBQQBgSOFL0aCNSkBg2QBBAEjMygLCQIODAIYDgICVwYThUcDDiWOV5wKgTGBAYgUgWOBECqNe4ErgSWEPj6CIIIkgxeCZATId14Hgy6DKpVPhUxLpwWmGpEUhj6BfU0ggzxRGQ+OLBaOLkQwOAIGAQoBAQMJhUMBIgGMJQEB
IronPort-PHdr: A9a23:VwvvExP2ynIjLvDghMEl6nYaDRdPi9zP1u491JMrhvp0f7i5+Ny6Z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IronPort-HdrOrdr: A9a23:TVinS6Hm7qlFO8ZFpLqE/8eALOsnbusQ8zAXPiFKOHlom6mj/P
xG88506faZslsssRIb6LK90cu7K080nKQdibX5W43CYOCMggSVxe9ZgbcLxVXbak7DHuo078
ddT5Q=
X-IronPort-Anti-Spam-Filtered: true
Received: from 227.123-65-87.adsl-dyn.isp.belgacom.be (HELO desktop) ([87.65.123.227])
  by relay.proximus.be with ESMTP; 06 Sep 2021 20:08:36 +0200
Date: Mon, 6 Sep 2021 20:09:34 +0000
From: xxxxx <xxxxx@skynet>
To: yyyyyyy <yyyyyyy@hotmail.>
Subject: Re: blablabla
Message-ID: <20210906200934.56b0171b@desktop>
In-Reply-To: <AM4PR0302MB264332DA9053CFDAA79FE635CDD29@AM4PR0302MB2643.eurprd03.prod.outlook.com>
References: <AM4PR0302MB264332DA9053CFDAA79FE635CDD29@AM4PR0302MB2643.eurprd03.prod.outlook.com>
X-Mailer: Claws Mail 3.18.0 (GTK+ 2.24.33; x86_64-pc-linux-gnu)
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

xxxxx@skynet ben ik, yyyyyy@hotmail is waar ik naartoe mailde.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 10 september 2021, 17:18:11 PM
Het lijkt dat Proximus de "slechte partij" was. Alleen, de emails naar gmail zijn wel doorgegaan. Ik heb de andere kant te pakken gekregen en:
- de email van 07/09 is wel doorgegaan
- van de 4 emails op 08/09 is er 1 niet doorgegaan. Dus waarschijnlijk krijg ik daar dan morgen een bericht van dat die niet doorgegaan is.
Ja dat zou kunnen en in de header staat niet zo veel meer dat het 'probleem' verduidelijkt.
Het zou best kunnen en dat is gissen, dat Microsoft van de IP-reputatie gebruik maakt en anderen niet.
Van gmail is bekend dat die niet zo heel erg 'streng' zijn.
Vrijheid blijheid is het devies daar.
Wat ook zou kunnen is dat jouw provider meerdere fysieke servers achter één DNS naam heeft staan dat gebeurt vaker ivm load balancing.
En dat er van één die servers een keer troep verstuurd is.
Ik heb even gekeken, alles is te herleiden tot belgacom.be en die provider heeft 4 mailexchange servers.
$ nslookup
> set type=MX
> belgacom.be
Server:         84.116.46.20
Address:        84.116.46.20#53

Non-authoritative answer:
belgacom.be     mail exchanger = 10 inmxmss01.belgacom.be.
belgacom.be     mail exchanger = 10 inmxcar01.belgacom.be.
belgacom.be     mail exchanger = 30 inmxmss02.belgacom.be.
belgacom.be     mail exchanger = 20 inmxcar02.belgacom.be.

Twee van die servers hebben de zelfde prio nl 10 en de twee andere hebben een lagere 20 resp 30.

De server met IP-adres 195.238.22.109 is een server die in de begacom.be farm staat, specifiek voor proximus.

Dus we zijn niet veel verder, maar ik zou eens informeren bij je provider.

grt Piet.

Havoc

Informeren bij Proximus? Ik denk dat ik van jou al meer hulp heb gehad in die 2 emails dan ik ooit bij Proximus ga krijgen...

Ik verwacht deze avond dus te weten welke van die 4 andere emails er niet door geraakt is. Maar ik ga voor dat adres overschakelen naar mijn one.com email. Eens kijken of daar dezelfde fratsen gebeuren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Dag Johan,

Hotmail, outlook-addressen etc bestaan wel nog, die dns-namen zijn nog steeds in de handen van microsoft.

Wel heeft microsoft een heel blok externe ip's van telenet sinds een tijdje op een blacklist staan en ze willen die er niet vanaf halen.
Beetje balen in het professionele it-wereldje waar er nog klanten zijn met on-prem Exchange-servers.

Kijk eens of dat ip van die mailservers van proximus niet op 1 van de grote spamverzamelsites is gekomen? (spamhaus.de is er eentje waar Microsoft veel naar kijkt als het gaat om "reputatie op internet").
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Ik gebruik nu mijn one.com email adres voor naar die hotmail account te sturen. Nu ja, niet dat het nog veel nodig gaat zijn... :(
Met vakantie voor onbepaalde duur.