Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Toch maar eerste een test foto plaatsen

Gestart door 5910, 08 september 2021, 18:57:10 PM

5910

Omdat ik nog nooit een foto op het forum (internet) geplaatst heb , wou ik toch eens eerst een keertje proberen
of ik hier in slaag.




Rangeerduivel


Gerolf

Foto gelukt en mooi  8)
Off-topic: ik vraag me af of die verankering stevig genoeg is om zo'n gevaarte tegen te houden  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Heel fraai werk Luc
Ik ben benieuwd om in de toekomst meer van je modelbouw te mogen ontdekken.

Deze foto heb ik in Leopoldsburg gemaakt. 2 kettingen langs elke zijde, dus zit het wel goed denk ik met je tank Luc.


Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 09 september 2021, 08:49:20 AM
ik vraag me af of die verankering stevig genoeg is om zo'n gevaarte tegen te houden  ::)

Vraag is, waar ligt de grens van de belasting...
Tegen trekkracht (ook voortvliedende kracht) is zo'n ketting wel tot wat in staat, tegen een schok (bvb ongeval met bruuske stop) is niets bestand!
Ik weet uit ervaring dat zo'n ketting wel een pak sterker is dan een kabel

;)

mark7758

Beladings info zegt kettingen. Gekruisd. Aan beide kanten van het voertuig.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Havoc

Citaat van: mark7758 op 09 september 2021, 19:53:08 PM
Beladings info zegt kettingen. Gekruisd. Aan beide kanten van het voertuig.

Dat "gekruisd" is iets dat ik helemaal niet begrijp. Als je ziet hoe de krachten werken, dan is dat slechter dan "recht". Bij een gekruiste verankering is er minder weerstand tegen kantelen rondom de langsas. En de kettingen zijn langer dus er gaan meer verschuiven in langsrichting dan met rechte kettingen. Kettingen kan ik begrijpen, die zijn minder gevaarlijk bij stuk gaan. Een kabel die doorbreekt is een enorme zweep die overal door gaat. Maar ik heb echt de indruk dat dit een geval is van "we doen dit al 100 jaar zo dus zal het goed zijn".

De enige bedenking die ik heb bij de foto van 5910 is dat die rupsbanden boven het dek van de wagon zweven. 40 tot 80 TON die zweven....

Ik kan er niet aan doen, maar dat is iets dat me nu bij ALLE modelbanen opvalt. Spleten onder gebouwen, auto's, scenery allerhande... Dat is iets dat mij altijd opvalt. De hoogste notering in allerhande "vak tijdschriften" maar de gebouwen zweven 2mm boven de aarde. Dat is meer dan 16 centimeter tussen het gebouw en de aarde! Dieren in volmaakt onrealistische houdingen waarin ze niet zouden kunnen recht blijven staan. Of zweven op grassprieten. En iedereen staat te roepen hoe realistisch dat is....

Ik zeg niet dat ik het beter kan. Maar ik ben dan ook maar een prutser die niet beter kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:08:40 PM
Citaat van: mark7758 op 09 september 2021, 19:53:08 PM
Beladings info zegt kettingen. Gekruisd. Aan beide kanten van het voertuig.

Dat "gekruisd" is iets dat ik helemaal niet begrijp. Als je ziet hoe de krachten werken, dan is dat slechter dan "recht". Bij een gekruiste verankering is er minder weerstand tegen kantelen rondom de langsas.

Johan,
Een dergelijke last kantelt niet zo vlug hoor, de kettingen zijn eerder bedoeld tegen het zijdelings verschuiven, (bochten,wissels) waardoor hij van de wagon af raakt en uiteindelijk wel kantelt.
De tank op de foto van Peter VG staat vast en zeker op de rem, dat is samen met de kettingen ook afdoend genoeg.
Een ongeremd object blokkeert men dan met keggen of blokken

;)

Havoc

Wel, ik heb een kraan op rupsbanden gezien die van een oplegger gedonderd is aan een verkeerslicht. En die was kruislings vastgelegd. Dat verschuift niet, dat kantelt. En die kruislingse bevestiging bevordert die beweging. Is gewoon omgekanteld. Bovenop een personenwagen die ernaast stond. En voor zijdelings of in de langsrichting verschuiven maakt het niet uit of dat recht of kruislings gebeurt. Kijk maar naar de krachten en hoe die lopen in de kettingen. Hoe korter de kettingen hoe beter want minder rek. Dit is gewoon een "we hebben het altijd zo gedaan" situatie.

De professionele chauffeur in bovenstaand voorbeeld reed uiteraard een aangepaste snelheid...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mark7758

Inderdaad. Schuine krachten.
En keggen plaats men ook.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PaulC

Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:08:40 PM
De enige bedenking die ik heb bij de foto van 5910 is dat die rupsbanden boven het dek van de wagon zweven. 40 tot 80 TON die zweven....

Zoals je waarschijnlijk wel weet Johan hebben rupsbanden in het midden een dik hard kunstofdeel (hard rubber?) dat enkele cm boven het metalen deel van de rupsband uitsteekt. Dit om onze autowegen niet te beschadigen tijdens een verplaatsing over de openbare weg.
Als je de tank dan vanaf de zijkant bekijkt (zoals de foto van 5910) dan geeft dit de indruk dat de tank zweeft.

Paul

Murphy

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.
Gefotografeerd aan het Panzermuseum in Münster ( Duitsland )
Denk dat ze daar wel weten hoe men een tank vast moet zetten op een wagon.  :-\ :-\
172 SSyl d by Christian  Seels, on Flickr

@Havoc " de reden dat het lijkt alsof de rupsen zweven komt door de rubberen kussens welke verplicht op de rupsen gemonteerd zijn,
               anders rijden ze alle wegen gewoon naar de Filistijnen. ( Oeps, Paul was mij voor )
               
173 SSyl e by Christian  Seels, on Flickr

174 SSyl f by Christian  Seels, on Flickr
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:43:29 PM
De professionele chauffeur in bovenstaand voorbeeld reed uiteraard een aangepaste snelheid...

Zal wel cinisch bedoeld zijn....als de snelheid maar hoog genoeg is krijg je alles omver, maar of dat professioneel is? :-\!
Een professionele chauffeur (en daaronder mocht ik mezelf wel classeren) krijg verplichte scholing in verband met laden, stuwen en zekeren van lading.
En geloof mij vrij, die mensen die deze lessen geven weten best waar ze mee bezig zijn en daar wordt alles tot in de puntjes uitgelegd van ook het hoe en waarom.
En da's zeker niet van 'wij doen het reeds honderd jaar zo'.
De ware berekening herinner ik mij niet meer, 't is te lang geleden, maar een graafmachine is heel wat hoger dan een tank, en daarom wordt dan ook minstens één zijdelingse bevestiging (of meerdere naargelang de lengte) aanbevolen, tegen het kantelen natuurlijk.
Maar als dan nog onverantwoord gereden wordt kantelt de dieplader gewoon mee...

;)



Metpetergaathetbeter

ofwel was de last niet goed vastgemaakt.....het mag dan nog gekruist vaststaan




Havoc

Citaat van: PaulC op 09 september 2021, 20:54:51 PM
Citaat van: Havoc op 09 september 2021, 20:08:40 PM
De enige bedenking die ik heb bij de foto van 5910 is dat die rupsbanden boven het dek van de wagon zweven. 40 tot 80 TON die zweven....

Zoals je waarschijnlijk wel weet Johan hebben rupsbanden in het midden een dik hard kunstofdeel (hard rubber?) dat enkele cm boven het metalen deel van de rupsband uitsteekt.

Neen Paul daar had ik niet aan gedacht. Als dat zo'n rupsbanden zijn dan klopt het wel natuurlijk.

Ik hoor tot de eerste lichting die nooit opgeroepen is voor dienst te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.