Roco 43207 – hlv 34.01

Gestart door rixke rail, 08 september 2021, 18:00:35 PM

rixke rail

Er waren 2 G12 Br58 bij de oorlogsloks voor de nmbs, de 34.00 en 34.01. Deze laatste vooral werd slechts sporadisch ingezet voor werktreinen tot juli 1946, in werkplaats Schaarbeek. Daarna werden ze naar de CW Mechelen gemuteerd, alwaar ze beiden tot de lente 1949 verbleven als vaste stoomgeneratoren.
Ondertussen waren ze blijkbaar omgenummerd tot resp. 83.002 en 83.001, maar dat waren geen nummers voor loks omgevormd tot vaste stoomgeneratoren ... ? Vreemd !
Wat er daarna gebeurd is met hen, vind ik niet terug ,,,
Roco had hier een locomotief voor de Belgische markt geproduceerd, puur uit commerciëel belang, want eigenlijk onbruikbaar op een modelbaan, tenzij die zich situeert in 1946 en je een werktrein wil laten rijden ...
Tenzij ...


34.001 by Eric  Baert, on Flickr


... je er een eigen verhaal bij verzint en hij uiteindelijk als museumloc ingezet wordt.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janieburton

Deze informatie staat op de site van CoolTrain helemaal onderaan:

Uit het 18e register van de locomotieven van de NMBS, J. Vandenberghen): Buiten dienst in de lente van 1946. Koud verstuurd half juni 1946 naar de CW Mechelen om als 2e stoomgenerator in dienst te worden gesteld. Tot lente 1949 in dienst als stoomgenerator, daarna, wegens slechte staat van het chassis, ontmanteld samen met de 3400. Beide locs gedemonteerd op wagens geladen en teruggegeven aan de DB via Montzen en Aachen-West (J Vandenberghen noemt twee data voor teruggaven, op 26 juni 1950( de 3401) en 27 juni 1950 (de 3400).

Hier de link:

https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=2041&controller=product