Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

switchpilot programmeren

Gestart door Alberke, 07 september 2021, 21:01:17 PM

Alberke

Ik heb een switchpilot op adres 50 geprogrammeerd. Dat geeft wisselnummers 197 tot 200.
De Ecos ziet wissel 197 en je kan ze bedienen.
Hoe spreek ik 198 tot 200 aan?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Hugo,
Volgens mij moet je een nieuwe wissel aanmaken in de Ecos en je geeft die adres 198. Het zelfde doe je voor de 2 volgende wissels resp 199 en 200.
Mvg


755philippe


Alberke

schijnt niet te werken...
Citaat van: 755philippe op 07 september 2021, 21:15:06 PM
Hugo,
Volgens mij moet je een nieuwe wissel aanmaken in de Ecos en je geeft die adres 198. Het zelfde doe je voor de 2 volgende wissels resp 199 en 200.
Mvg


755philippe


Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 08 september 2021, 10:00:13 AM
schijnt niet te werken...
Citaat van: 755philippe op 07 september 2021, 21:15:06 PM
Hugo,
Volgens mij moet je een nieuwe wissel aanmaken in de Ecos en je geeft die adres 198. Het zelfde doe je voor de 2 volgende wissels resp 199 en 200.
Mvg


755philippe


euh, toch wel! Het zijn de wissels zelf die slecht werken!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

en nu de vraag: hoe programmeer ik een servo?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RobVille

Hallo,

Welke SwitchPilot heb je? Als je de versie hebt die een servo kan aansturen, dan kan je deze servo programmeren met de drie toetsen PROG/OK, +toets en -toets. Bouw in ieder geval de servo nog niet in maar zorg ervoor dat de servo in een middenpositie komt te staan. Anders bestaat de kans, zoals bij mij, dat een wisseltong te strak komt te staan en afbreekt. Dan kun je deze inbouwen en de posities A (begin) en B (eind) bepalen. Vervolgens kun je de snelheid van de positieveranderingen instellen met de + en - toetsen.




Deze foto staat in een handeling van Train Service Danckaert bv.

Een uitgebreide uitleg staat verderop in de file. Als de servo goed functioneert, dan kan je deze in ECoS aanmelden en sturen.

Groetjes,
Rob


Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Alberke

switchpilot 1.
Ik heb door hoe je die in programmeermodus zet, en een adres toewijst. Het is me gelukt met de wissels.
Maar nu het tweede adres voor de servo's. Is me niet duidelijk hoe ik daar een servo aan toewijs.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RobVille

In principe werkt het als volgt. Aan de SP sluit je de servo's aan. Bij het programmeren van de afzonderlijke servo's springt de programmeermodus automatisch door naar servo twee, naar drie en als laatste naar 4. Werken deze servo's naar behoren, dan komt de ECoS in beeld. In de handleiding staat het volgende schema -->



Op de EcoS maak je de eerste servo aan. Als de SP het adres twee heeft, dan vul je bij het aanmaken van de wissel adres 5 in, de volgend krijgen dan de adressen 6, 7 en 8. Bij adres 25 krijg je dan de reeks 97, 98, 99, en 100.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Alberke

goed, heb ik allemaal gedaan, maar ik zie geen servo's in de ecos, alleen wissels , seinen, ...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RobVille

Dat klopt. Waar gebruik je die servo's voor? Zelf gebruik ik de servo's voor het omzetten van wissels, en kies dus bij het invoeren het element wissel. Servo's als zodanig vind je niet in de ECoS, wel als toepassing.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Alberke

En waar kan ik dan de servo wijzigen?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RobVille

De instellingen voor de servo kun je alleen wijzigen op de SwitchPilot in de programmeermodus.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

evan

Hugo, wat gaat die nu bedienen?

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

#13
Citaat van: evan op 11 september 2021, 18:55:41 PM
Hugo, wat gaat die nu bedienen?
misschien een slagboom.
bijna zeker een slagboom, zo'n ouderwetse die met een kabeltje bediend wordt
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Er zstaan in de ecos slagbomen als shmbool dag je kan gebruiken dan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.