Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sein op veilig voor mijn baan!

Gestart door Jappy, 07 september 2021, 19:49:34 PM

Jappy

Hallo iedereen! Eventjes ter inleiding, momenteel ben ik druk bezig met het bouwen van een schaal N-baan, gesitueerd in de periode 1960-1980. Voor het seinenstelsel op deze baan zou ik het liefst mechanische seinen gebruiken, deze ademen immers nog die prachtige oude sfeer uit van vroeger.



Maar ik zit een beetje in de knoop met waar welke seinen moeten komen... Ik heb er al eentje neergepoot, maar dat is het dan en lijkt me een beetje schaars voor m'n situatie. Daarom dat ik de hulp van het forum inschakel! :)

Ik heb eventjes de situatie getekend in paint hieronder, met het sporenplan er bij. Het is een terminus goederenstation. De treinen komen van links de baan opgereden, en conform naar de Belgische regels rijden meestal het linkerspoor (1) op. De goederenwagens worden opgesteld langs de laadkaaien op spoor 1 en 3 na rangering, eenmaal leeg worden deze door een rangeerloc op het kopspoor 2  helemaal rechts neergezet waar deze worden opgehaald. Spoor 1A en 3A zijn privĂ©-aansluitingen, met een stroopfabriek op 1A en een brandstofhandelaar op 3B.

Kunnen jullie helpen deze situatie correct te signaliseren met armseinen? Of advies geven welke seinen hier logisch zouden zijn? Mechanisch natuurlijk! ;)

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

755philippe

Stuur eens een mail naar Staf Demeester. Hij maakt Belgische seinen maar ook armseinen sinds kort. Deze seinen zijn wel voor Ho maar dit maakt geen verschil voor N. Deze man heeft bij de Nmbs gewerkt en is zeer goed op de hoogte over de plaatsing van seinen en zal je zeker helpen.
Zijn webside : http://www.belgie-belgique-belgien.be/miniatuurseinen/
Zijn email staat op de site.
Mvg


755philippe

Floris

geen idee wat betreft die seinen, maar wel sfeervol plaatje zeg!

Jappy

Bedankt voor de tip Philippe! Ik zla hem eens een mailtje sturen! :)

@Floris: Bedankt! Meer binnenkort in m'n andere topic waar ik het stof ook nog eens van af moet blazen... ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

#4
Ik doe een poging, maar heb geen opleiding seinen gehad. Ik doe wat mij logisch lijkt.



Algemene opzet: het toekomende enkelspoor is beveiligd gebied, en het goederenemplacement is onbeveiligd gebied waar stapvoets op zicht wordt gereden.

Inrijden: het onbeveiligd gebied wordt aangekondigd door een inrijsein (links). Dit inrijsein staat net buiten een rangeerzone dat afgebakend is door een vast uiterst rangeersein, waar rangerende treinen niet voorbij mogen rijden (paars doorstreept bord op plan, exacte bord moet je opzoeken.). Treinen die het emplacement oprijden zullen steeds een rood gesloten sein zien, met een paarse arm dat de toekomenden trein in kleine beweging brengt (rangeren op zicht toegelaten). Eenmaal de trein het emplacement oprijdt, is het in kleine beweging, en zal het in kleine beweging blijven totdat het het emplacement verlaat met een open hoofdsein.

Op de keper beschouwd zou je een kandelaarssein kunnen gebruiken als inrijsein om aan te duiden op welk van de drie sporen wordt aangekomen. Maar dat is niet echt nodig in deze context, omdat alle 3 de aankomstsporen in onbeveiligd gebied liggen.

Op het emplacement wordt er dus op zicht gerangeerd. Er zal waarschijnlijk een rangeermeester rondlopen die de hele handel overziet.

Uitrijden: enkel via sporen 1, 2 en 3 kan er uitgereden worden naar het hoofdspoor. Het hoofdspoor wordt beveiligd door een hoofdsein op beide sporen die uitrijden toelaten. We gaan van de veronderstelling uit dat het voorsein (geel) een eind verder op de lijn  staat, en hier niet nodig is. De beide hoofdseinen hebben ook een paars rangeersein opdat men kan rangeren op het stukje hoofdspoor tot aan het vaste "einde rangeerzone" bord.

De 3 perronsporen worden beveiligd door lage herhalingsseinen (rode rechthoeken) die het seinbeeld van het verderopliggend hoofdsein herhalen, zodat treinen die er opgesteld staan weten wanneer het hoofdsein op veilig staat en vertrek naar de hoofdlijn toelaat.

Om het hele emplacement te gaan beveiligen met seinen alsof het een volledig beveiligd gebied is, lijkt me overdaad. Je zou een wild bos krijgen van seinen die te kort op elkaar staan. Ik zou het houden op deze vereenvoudigde uitvoering. Dat geeft al speelmogelijkheden genoeg.

Maar nogmaals, WETEN doe ik het niet. Dit is louter op basis wat ik heb begrepen hoe het systeem zou werken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dat lijkt me al een zeer plausibele en realistisch plan Michiel. Bedankt voor de help! Ik ging nog een mail sturen naar Staf en horen wat hij zegt al vermoed ik dat dit al zeer dicht in de buurt komt. Dit geeft me ook al genoeg te doen wat betreft het scratchbuilden van seinpalen! ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

rixke rail

Beste Jappy, al op de spoorse zolder gekeken ? 
Over seinen :
HIER
DAAR
Overgangsseininrichting
Ook nog GINDER
Als je op deze even scrollt, kom je ook nog wat tegen ...
't Is graag gedaan en
modelspoorse groeten,
Eric


Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN