Roco HLD62 : de nieuwste evolutie naar digitalisatie.

Gestart door eve, 05 september 2021, 09:41:05 AM

eve

LED's inbouwen : de nieuwste oplossing (juni 2021).

Basis van deze oplossing is een printje waarop SMD 0603 LED's zijn gesoldeerd in "reverse-mount" methode. Onder de aansluitingen voor de LED is er een gat van juiste diameter waarin het lichtgevend gedeelte van de LED juist past. Een van de voordelen is dat de LED zeer nauwkeurig gepositioneerd wordt.
Zoals steeds bij solderen zijn een vaste hand en goed materiaal pluspunten. De binnenkant van de gaten verven we zwart om zoveel mogelijk doorstralen van wit naar rood en omgekeerd te vermijden.


by Erik Verleysen on Flickr

Om het uitlijnen van de LED-print op het chassis te vergemakkelijken hebben we een steun ontworpen die op  het chassis gekleefd wordt, en daarop de LED-print. Deze steun is geschikt om gebruikt te worden op de chassis van de verschillende versies van de Roco HLD62.


by Erik Verleysen on Flickr

Past op de 2 verschillende versies van het Roco chassis.

Digitaal : een nieuwe interface eveBLLS

De nieuwste print voor gebruik in deze Roco HLD62 is de eveBLLS. Hij is voorzien van een Plux22 connector en past goed bij de recentste ESU LokPilot v5 of ESU LokSound v5 decoders. Andere merken gaan uiteraard ook.

De afmetingen van deze print zijn 18 x 55mm. Voor montage in de Roco HLD62 hebben we een houder ontwikkeld zodat fixatie met de bestaande schroeven aan het chassis (oud of nieuw) geen probleem geeft.


by Erik Verleysen on Flickr

Aan de onderzijde zijn contacten voorzien voor de spiraalveer contacten van sommige Roco-motoren.


by Erik Verleysen on Flickr

De stuurstandverlichting

We maken gebruik van stukjes van een afgekeurde print. De LED is een warm-witte SMD 0603 in "reverse-mount" gesoldeerd. Dit geeft een mooie lichtkegel in de stuurstand. De foto toont wel een HLD60, maar het resultaat bij de Roco HLD62 is gelijkaardig.


by Erik Verleysen on Flickr

Plaats voor een luidspreker.

Moderne luidsprekers zijn compact. In een Roco HLD62 met oud is een chassis is een plaats snel gevonden.
We kleven een stukje polistirol (hout, karton, andere kunststof...) van 1 mm dikte op de op foto getoonde plaats met behulp van dubbelzijdige tapijtkleefband. Hierop kan de luidspreker geplaatst worden.
Ook bij locs met een nieuw chassis is er zeker een plaatsje te vinden.


by Erik Verleysen on Flickr


Mvg, Erik.

BC911

Zie er goed uit dat nieuwe printje voor de leds  8). Vooral de "reverse-mount" methode is interessant, en zet mij aan het denken om zelf verlichting te voorzien in N-schaal modellen. Wou dat ik zelf zo´n printjes kon ontwerpen. Zou me veel gevloek besparen ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

eve

Voor N spoor (zelfs voor H0) zou ik eerder naar SMD LED's 0402 gaan en een gat van 0,86 mm.

Mvg, Erik.

Jurgen

Ik ben zo jaloers op mensen die dit kunnen. Mijn Roco 62 kan perfect een verbetering van de verlichting gebruiken, nu is dat 2 keer niks met zo'n gloeilampje.

Maar ik ben al blij wanneer ik de stekker in het stopcontact krijg en mijn loc kan rijden.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

raf

Erik mooi gedaan maar waarom heb je niet ineens de plaats voorzien voor de smd weerstanden .
er is aan de kant van de ledjes plaats zat
je bent toch smd leds aan het solderen dan hadden die weerstanden ook een mooi plaatsje gehad .
eventueel met een brugje (tussen de smd soldeer vlakjes )dat door gesneden kan worden indien men toch voor losse weerstanden kiest .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 05 september 2021, 15:57:26 PM
Maar ik ben al blij wanneer ik de stekker in het stopcontact krijg en mijn loc kan rijden.  ;D
dat is vaak het verschil met aangesloten te zijn bij een club, er zijn er altijd die meer kennen op dat gebied die je kunnen helpen.......met raad of daad ..

eve

Citaat van: raf op 05 september 2021, 17:36:33 PM
Erik mooi gedaan maar waarom heb je niet ineens de plaats voorzien voor de smd weerstanden .
er is aan de kant van de ledjes plaats zat
je bent toch smd leds aan het solderen dan hadden die weerstanden ook een mooi plaatsje gehad .
eventueel met een brugje (tussen de smd soldeer vlakjes )dat door gesneden kan worden indien men toch voor losse weerstanden kiest .

gr raf

De weerstanden zitten op de decoder-PCB. Die hebben daar een zeer mooi plaatsje.
Ik vind dat beter.
Maar niets let u...

Mvg, Erik.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D


Thommy

Hmm... kut, die lichtgeleiders zijn gedumpt met de vorige eve-print voor hld62. Dit is wel een enorme verbetering dan die staafledjes met al die kabeltjes van dien als je de kap opent
Greetz

Thommy

raf

ok erik sorry maar daar heb ik dan zeker overheen gelezen

maar het ging mij er om dat deze print voor meer loks zou kunnen dienen en dan is het wel properder dat de weerstandjes mee op dat printje zouden zitten
en inderdaad zoals gezegd mooier en gemakkelijker dan die staaf ledjes met hun bekabeling

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

eve

Het printje met de LED's is specifiek gemaakt voor de Roco HLD62. De positie van de LED's moet zeer nauwkeurig gebeuren : een afwijking van 0,1 mm resulteert al in "scheel" kijken en dat is absoluut niet mooi. Daarom is ook de 3D-geprinte houder zo belangrijk.
Dus dit printje is niet voor meerdere andere locs toepasbaar.

Het geheel voor de HLD62 bestaat uit 8 onderdelen :
- decoder connector PCB
- houder voor decoder connector PCB (specifiek voor de Roco HLD62)
- LED PCB (2 stuks nodig) (specifiek voor de Roco HLD62)
- houder voor LED PCB (2 stuks nodig) (specifiek voor de Roco HLD62)
- stuurstandverlichting (2 stuks nodig)

Bij voldoende belangstelling zouden we kunnen denken aan een beperkte serie.

Mvg, Erik.

eve

Citaat van: Thommy op 06 september 2021, 06:46:42 AM
Hmm... kut, die lichtgeleiders zijn gedumpt met de vorige eve-print voor hld62. Dit is wel een enorme verbetering dan die staafledjes met al die kabeltjes van dien als je de kap opent

Lensjes kun je opnieuw maken.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

SuSke

Citaat van: eve op 06 september 2021, 09:16:52 AM
...
Het geheel voor de HLD62 bestaat uit 8 onderdelen :
- decoder connector PCB
- houder voor decoder connector PCB (specifiek voor de Roco HLD62)
- LED PCB (2 stuks nodig) (specifiek voor de Roco HLD62)
- houder voor LED PCB (2 stuks nodig) (specifiek voor de Roco HLD62)
- stuurstandverlichting (2 stuks nodig)

Bij voldoende belangstelling zouden we kunnen denken aan een beperkte serie.

Mvg, Erik.

Toepasbaar op zowel nieuwe als oudere Roco HLD62'ers?
Ik zie voornamelijk een probleem zitten bij de dikke ronde motor of is daar 'rond' gewerkt?

Als het voor die oudere modellen ook lukt, dan heb ik wel een aardig reeksje te digitaliseren  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.