RP25 ?

Gestart door eve, 04 september 2021, 11:08:29 AM

eve

In verband met het draadje van Peter Van Gestel over de Mistral De Dietrich kwam mij een opmerking ter ore dat de Tillig Elite wissels en sporen toch niet dat waren : de wielen vielen in de wissels. Men vertelde dan wel niet WELKE wielen.

De wissel is een Tillig H0 Elite 85347 hoek 6°34' lengte 388 mm Boogstraal 2200 mm geometrie 1:9.

Links : RP25/88 (2,16*)     Midden : Normaal profiel (2,70*)   Rechts : RP25/110 (2,35*)
* = wielbreedte in mm. Flensafstand : 14,4 mm (MOROP Norm).


by Erik Verleysen on Flickr

De RP25/88 zakt in de "put". De andere profielen niet.

De fabrikanten zouden moeten specifiëren welke wielprofielen onder hun modellen zitten. Dat voorkomt een hoop frustratie en kosten.

Mvg, Erik.


Klaas Zondervan

RP-25/88 is te smal. Het getal 88 geeft de breedte van het wiel in duizendsten van een inch. Dat komt meer op 2,23 mm.
Volgens NEM310 moet een wiel minstens 2,7 mm breed zijn.
Voor H0 moet je dus RP-25.110 hebben, 2,8 mm breed.

Het probleem zit dus niet in de wissels maar in de wielen.


Metpetergaathetbeter

ofwel moeten beiden vermelden met wat wielen ze rijden/of bereden moeten worden !

Klaas Zondervan

Bij Tillig doen ze dat ook. In de beschrijving op hun website staat dat het railmateriaal geschikt is voor wielen die voldoen aan NEM of RP-25. En bij RP-25 moet je de breedte 110 hebben, dat zou bij fabrikanten van rollend materieel bekend moeten zijn.

ronny-vdv

Enkel bij Tillig Elite en bij de andere merken niet?
Mvg,

ronny-vdv

Klaas Zondervan

Bij andere merken zou het ook zo moeten zijn. Maar bij Tillig vermelden ze het uitdrukkelijk en bij andere heb ik dat nog niet gezien.
Je mag er vanuit gaan dat railmateriaal dat op de markt wordt gebracht voldoet aan zowel de NEM als de NMRA standards. De verschillen tussen die twee zijn op dit gebied verwaarloosbaar.

Floris

puntje bij tillig is wel dat die wissels wat losjes in elkaar zitten, dus per exemplaar kan t ook wel verschillen wat op zo'n wissel wel en niet werkt naargelang t wissel netjes gelegd is en de spoorstaafjes die t puntstuk vormen niet verschoven zijn ofzo. (t zal meestal wel goed gaan hoor, maar ik meld t maar even omdat ik nogal wat avonturen met die wissels gehad heb in een ver verleden.