Ervaring met iTrain

Gestart door Koen, 28 augustus 2021, 13:34:32 PM

Koen

Ik ben momenteel aan het overwegen om iTrain aan te schaffen. De pro versie lijkt mij het meest interessant. Toch vraag ik mij af wat jullie ervaring is met iTrain. Is het programma zijn prijs waard qua mogelijkheden, stabiliteit, ... ?
Is de pro versie de beste keuze? Mijn baan is niet complex maar de mogelijkheden om verschillende schermen te koppelen, lijkt mij wel interessant.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

#1
Koen,
Iemand op dit forum is 100% op de hoogte van ITrain, hij stond er zelfs vroeger mee op beurzen om te demonstreren.
Ik stuur je zijn gegevens per PM, maar hij is reeds lang niet meer op het forum geweest, daarom moet zijn naam mij eerst te binnen schieten! :-[

;)

Edit; Ondertussen gevonden en PM naar je gestuurd :)

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RobVille

Zelf gebruik ik iTrain vanaf de eerste versie. Zoals met elk computerprogramma zul je toch enige tijd in het bestuderen van de handleiding moeten steken. Kom je er niet uit, dan is er nog een uitstekend forum waar je alle vragen kunt stellen. Op dit moment maak ik gebruik van iTrain Pro voor de aansturing van mijn modelbaan. Stabiliteit is goed, met mijn modelbaan rij ik soms vier uur achtereen zonder verlies van data, waarbij ik wel gebruik maak van een vaste verbinding met een router (DHCP). Het programma biedt veel mogelijkheden, meer dan ik soms gebruik, zie ook het overzicht op de website bij "kopen". Wil je optimaal gebruik maken van iTrain, dan zul je voldoende terugmeldingen in je baan moeten hebben. Destijds bij mijn keuze heb ik verschillend proefversies geïnstalleerd en de handleidingen gelezen. Misschien kun je de handleiding van iTrain downloaden en doorbladeren terwijl je daarnaast het programma met de proeflicentie gebruikt. Het blijft altijd een persoonlijke keuze ;)

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Koen

Bedankt allemaal.

@Rudy,

Bedankt. Ik vermoed dat hij nog in de club in St-Niklaas zit?
Ik zal hem even contacteren.

@Rob,

Ik heb inderdaad de handleidingen van de verschillende programma's gedownload. Één daarvan was RocRail maar ik heb de indruk dat deze software niet zo gebruiksvriendelijk is. Deze software kan zeer veel maar lijkt mij niet zo gebruiksvriendelijk. ITrain daarentegen lijkt mij iets gebruiksvriendelijker.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Ronald

Martin Domburg van DTS verkoopt het meest de standaard versie van € 209,- ;) De meesten kunnen daar alles mee wat zij willen zegt hij.

Koen

Bedankt voor de info Ronald.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

ramdani

je kan de software 2 maanden gebruiken met een proeflicentie :https://www.berros.eu/nl/itrain/registration.php

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Koen

Inderdaad Michel.
Alleen kan je niet alle nadelen van de software op korte tijd ontdekken. Vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

ebs2650

#9
Koen,

Ik gebruik al een 6-tal jaren de Itrain-lite versie en dit in combinatie met 2 Ecos2-centrales (tweede centrale gekoppeld aan de eerste).
Naast de 2 ecos-centrales maak ik verder gebruik van Esu dedectoren voor de terugmelding, Ecos-link terminals, Esu Switsch en Esu-signalPilots. Al mijn locs hebben een ESu-decoder aan boord op een paar Trix-locs na die een Märklin decoder hebben.

Binnen de hierboven beschreven Esu-omgeving heb ik nog geen problemen gehad met iTrain. De verbinding en de synchronisatie/opstart van Itrain met de Ecos2-centrale is tot nu toe altijd probleemloos verlopen.

Download eventueel de lite-versie en voer wat tests uit (definiër een paar wissels en seinen). Je kan ook nog altijd de lite versie aankopen en later upgraden naar een hogere versie. Lees de nederlandstalige handleiding grondig door, het geeft u een idee van de mogelijkheden van iTrain.

Dit ter uwer informatie.

Willy

Koen

Bedankt voor je ervaring en tips, Willy.
Ik zal je raad indachtig zijn  ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

C.B.

Ik gebruik de volledige versie.
Ik werk met 1 vaste computer en een vaste verbinding (router) , hier zitten 2 schermen op aangesloten (naargelang de keuze : 1 scherm voor het gekozen baanplan , en het 2e scherm voor de aansturing van de treinen / of het baanplan laden van het andere gedeelte van mijn baanplan.
Vermits mijn modelbaan in 2 kamers is ingedeeld , gebruik ik voor de andere kamer een laptop (via stabiele Wifi) , om van daaruit alles lokaal te besturen. (server /cliënt - je krijgt exact hetzelfde te zien als op de hoofdcomputer)

Dan maak ik soms nog gebruik van een Smartphone om de lokomotieven te bedienen (meestal bij het testen) , vergelijkbaar als een afstandsbediening van vroeger.

het is te zien wat je zelf wilt , en of je dit nodig hebt...

Ga maar eens naar het forum , vind je ook veel van terug.

Ik ben er zeer tevreden over , alleen is het niet goedkoop als je alles wilt.
Groetjes.
Claudio.

Koen

Citaat van: C.B. op 29 augustus 2021, 10:11:45 AM
Ik gebruik de volledige versie.
Ik werk met 1 vaste computer en een vaste verbinding (router) , hier zitten 2 schermen op aangesloten (naargelang de keuze : 1 scherm voor het gekozen baanplan , en het 2e scherm voor de aansturing van de treinen / of het baanplan laden van het andere gedeelte van mijn baanplan.
Vermits mijn modelbaan in 2 kamers is ingedeeld , gebruik ik voor de andere kamer een laptop (via stabiele Wifi) , om van daaruit alles lokaal te besturen. (server /cliënt - je krijgt exact hetzelfde te zien als op de hoofdcomputer)

Dan maak ik soms nog gebruik van een Smartphone om de lokomotieven te bedienen (meestal bij het testen) , vergelijkbaar als een afstandsbediening van vroeger.

het is te zien wat je zelf wilt , en of je dit nodig hebt...

Ga maar eens naar het forum , vind je ook veel van terug.

Ik ben er zeer tevreden over , alleen is het niet goedkoop als je alles wilt.

Dat zijn heel wat opties die mij interesseren  :).
Niet goedkoop is relatief, niet?
De prijs van een gemiddelde loc ... een loc minder en je hebt je software.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

C.B.

Voor mij geen probleem hoor , Koen. ;)
Ik werk al met de Profi versie sinds iTrain 3.

Je kan aan Xander gewoon een proeflicentie aanvragen om te proberen (is steeds de volledige versie)
Ik zal eens een foto maken van hoe mijn seinpost eruit ziet.  ;)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Bij deze:



Hoofdpost van mijn baansturing. Op beide schermen mijn modelbaanoverzicht Trein en modelbaan). Met de treinregelaar beneden links.



Je kan met de Profi versie verschillende beelden oproepen (deze keer mijn baanplan en meerdere treinregelaars.



Handregelaar via Smartphone.



De laptop (als cliënt) voor de andere kamer te bedienen.

Je kan uit verschillende seinstelsels kiezen o.a. B,F,D,NL, ... enz. (bij mij is het CH en dus SBB)
Groetjes.
Claudio.