Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

De Grote Kleine Treinen Competitie

Gestart door evan, 27 augustus 2021, 18:21:59 PM

Ronald

En het ook van geen enkele toegevoegde waarde is wat Evan of Diana of het gastjurylid er precies van vinden.

Verder is het format aangekocht in Engeland en is ook daar elke aflevering met een thema. Er is dus niks toegevoegd uit spektakel, het is zo als format. niet meer en niet minder.

Citaat van: Michiel op 15 oktober 2021, 11:38:34 AM
Het is tenslotte geen echte wedstrijd, maar het gaat om leuk en gezellig samen iets bouwen.

Misschien moet je dan toch even de betekenis van het woord "competitie" opzoeken, Michiel  :) ;)

Michiel

Citaat van: Ronald op 15 oktober 2021, 11:55:31 AM

Citaat van: Michiel op 15 oktober 2021, 11:38:34 AM
Het is tenslotte geen echte wedstrijd, maar het gaat om leuk en gezellig samen iets bouwen.
En het ook van geen enkele toegevoegde waarde is wat Evan of Diana of het gastjurylid er precies van vinden.

Misschien moet je dan toch even de betekenis van het woord "competitie" opzoeken, Michiel  :) ;)

Zeg je het zelf: de jury heeft amper toegevoegde waarde voor de kijker, het competitie-element is er enkel om de drama-factor op te drijven, zonder grond van oordeel. Dit is geen wedstrijd, maar een televisieprogramma voor het amusement, met "competitie" in de titel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Citaat van: B_Modelbouw op 15 oktober 2021, 07:15:14 AM
Dat verklaart waarom team groen jammergenoeg weinig met evans tips heeft gedaan...

Nou nee, de captain is gewoon een eigenwijze hork
die denkt de wijsheid in pacht te hebben. Met Evan's
Vlaamsche uitspraak is niks mis. Je hebt de beelden
van de thuisbaantjes gezien... meer hoef ik niet te
zeggen. Eigenwijs is ook wijs, maar een weinig slim.
Mvh. Steef

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DIORAMABOUWER

Terug naar de modelbouw.En weeral die klassieke rechthoekige plank, met uiteraard die veel te krappe boogsralen waardoor het weeral op die speelgoedtrein gaat lijken. Geef elk team 2 keerlussen waartussen ze kunnen werken en je hebt meteen een veel realistischer landschap en spoorverloop!!!
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

stoomlokje

Citaat van: DIORAMABOUWER op 16 oktober 2021, 11:56:07 AM
Terug naar de modelbouw.En weeral die klassieke rechthoekige plank, met uiteraard die veel te krappe boogsralen waardoor het weeral op die speelgoedtrein gaat lijken. Geef elk team 2 keerlussen waartussen ze kunnen werken en je hebt meteen een veel realistischer landschap en spoorverloop!!!

Niet iedereen heeft de ruimte om banen te maken met grote bogen en grote landschappen. >:(
Ook is niet iedereen zo begaafd dat ze alles perfect op schaal of gedetailleerd kunnen afwerken.
Ieder maakt zijn hobby zoals hij,zij , er plezier aan beleefd en dat is het voornaamste.
De perfectionisten zijn een klasse appart, en ik vindt dat het niet past om minder perfecte banen ( in dit geval ) af te breken, alsof het rommel is. >:( >:(
Het blijft een prachtig initiatief van de zender om onze hobby te tonen aan het grote publiek.
Noot,: ik mis wel de nabeschouwingen van hoe bepaalde zaken gemaakt zijn. (zoals b.v.b. de remvonken bij de onstopbare trein )

svvander

En weer een draadje dat stilaan aan het ontsporen is (we blijven in het thema)... ik vind het spijtig dat iedereen zijn menig moet zeggen, maar niemand zijn mening mag zeggen. Iedereen staat precies op scherp. Vind ik voor niets nodig.

Terug on-topic: wel Saskia, om eerlijk te zijn... ik had ook graag meer technische zaken te weten willen komen (hoe bepaalde zaken gemaakt werden etc.).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Ronald

Citaat van: DIORAMABOUWER op 16 oktober 2021, 11:56:07 AM
Terug naar de modelbouw.En weeral die klassieke rechthoekige plank, met uiteraard die veel te krappe boogsralen waardoor het weeral op die speelgoedtrein gaat lijken. Geef elk team 2 keerlussen waartussen ze kunnen werken en je hebt meteen een veel realistischer landschap en spoorverloop!!!

De rechthoekige plank was een praktische keuze gezien de ruimte en wat er op gebouwd moest worden. Men had maar 3 dagen, weet je nog? ;)

rgp

Ronald,

3 dagen in de studio en hoeveel tijd ervoor ?

Roland

oebr

#99
Het gaat hier om de tv-show waarin Evan een zeer puike acte de présence geeft. De show zelf is mooi en met liefde gemaakt, en zal hoedanook onze hobby promotioneel wat opleveren. Dat het allemaal wat aan de oppervlakte blijft is gewoon een ziekte van deze tijd. Als tv-maker (VRT en RTL) moet ik toegeven dat een bepaalde beeldtaal standaard is geworden die heel weinig ruimte laat voor diepgang. Dat heeft te maken met omgevingsfactoren als veel concurrentie, afnemend potentieel, trends, het feit dat tv-makers vaak geen statuut meer hebben en hun meest recente succes bepaalt of ze hun job houden enz...  Ik vind dat ook heel jammer, maar wanneer ik zie hoeveel "nerdy" content ik al van bvb YT heb kunnen halen dan kan ik dat wel verkroppen. Je moet wel wat dieper graven om die video's te vinden, maar als modelbouwer zijn we het toch gewend om naar ressources te zoeken? Al is het zo dat we met initiatieven als MSM en MIBA al jaren goed op weg gezet worden. Ik laat zelf ook niet na om - wat video betreft - hier op dit forum links naar interessante content te posten.
Laat ons dus gewoon genieten van de weinige keren dat mainstream media eens iets leuks doen op 'ons' terrein, en bovendien één van onze meest gewaardeerde vertegenwoordigers over het voetlicht brengen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Ronald

Citaat van: rgp op 16 oktober 2021, 13:35:39 PM
Ronald,

3 dagen in de studio en hoeveel tijd ervoor ?

Roland

Zij hebben al hun te bouwen banen voor moeten bereiden en voor elk onderwerp (lees aflevering) in samenspraak met het team een aantal punten. Dus de kandidaat die nu af is gevallen had voor de resterende competitie al dingen voorbereid :) Dit alles was een lastige taak omdat het heel slecht te voorspellen is wat hoeveel tijd kost. Bv van de afvaller was het lichtdeel naar de afgrond toe al voorbereid thuis. En bij oranje zag je dat ze de brug en het kasteel al voorbereid hadden. En nog alle zeilen bij moesten zetten om op tijd klaar te zijn.

Eigenlijk is het een onmogelijke opgave ;) Dus chapeau aan alle teams voor hun prestaties!

evan

#101
Goede avond,

Ik ga met plezier hier nog even een toelichting geven over de show.  Ik ga het in de vorm van een opsomming doen.  Zo kunnen jullie wat leuke en handige feiten te weten komen.

- 6 teams van 5 teamleden waarvan een team captain.  Alle leeftijden, man, vrouw, etc...
- Teams bestaan uit ofwel vrienden, familie, clubleden of zelfs mensen die zich individueel inschreven en in een team geplaatst werden door de productie.
- De deelnemers zijn echte hobby-liefhebbers met passie
- De deelnemers hebben hiervoor heel veel van hun vrije tijd vrijgemaakt en dus opgeofferd.
- De themas zijn gekozen door de productie en horen deels bij het format
- De Teams hebben vooraf hun plannen gemaakt voor al de banen om ook hun materiaalwensen te kunnen opgeven
- Ze mochten telkens maximaal 3 zaken thuis voorbereiden.  Vaak een Gebouw of een ingewikkelde animatie.  Dat werd ook aangegeven in de aflevering
- De banen zijn telkens 1,5m bij 3m en de opzet wordt duidelijk tijdens de laatste aflevering.
- Ze bouwen ongeveer 8 uur per dag gedurende 3 dagen.  EN ze starten effectief met een leeg houten frame.
- De materialen worden geleverd door "De Kleine" en "Hobby Time"  Deze hebben een zeer dankbare en royale sponsoring geleverd.
- Er zijn gemiddeld 5 camera's die heel de dag draaien gedurende 8 uur dus minimaal 120 uur per aflevering.
- Deze +120 Uur moeten in een klein uur gegoten worden.  Harde keuzes moeten gemaakt worden wat uitgezonden wordt en wat verdwijnt.
- Het publiek is heel divers en het moet dus niet te technisch worden.   "Marieke moet en wil  niet weten wat een Arduino is"
- Tijdens de eerste aflevering was er een piek van 2.080.000 kijkers waarvan misschien 5000 "echte" modelbouwers die wat meer technische achtergrond wensten... Trek zelf maar conclusies ;)
- 2 vaste Jury leden en telkens de 3e dag een gast jury die een aanknopingspunt heeft met het thema.
- De jury beslist wel degelijk wie voort gaat en wie niet. 
- De jury geeft aan de teams alle argumenten waarom ze afvallen en doorgaan, maar dat haalt niet volledig de montage daar dit op zich al makkelijk een 10a 15 minuten duurt.
- De jury komt vaak langs en geeft kritiek, maar helpt ook met tips en helpt met deskundig advies.
- Sommige deelnemers probeerden ook vaak technieken voor de eerste keer en missen dus soms ervaring.  Ik noem dat durven.
- Echter valt veel van de jury-bijdragen weg, want er is nu eenmaal weinig zendtijd. En het draait om de teams hun werk en beleving en niet de jury.
- De presentator heeft oprecht interesse voor de materie en is sinds de opnames ook met de hobby gestart!!!!!!!!!!!!  Als dat geen voorbeeld is.
- Gaandeweg evolueren de teams, jury en productie.  Want het is voor iedereen nieuw!
- Waarom doe ik persoonlijk mee?  Ik wil bijdragen tot promoten van de hobby en ik wil mee aantonen dat de hobby niets te vergelijken valt met het stigma gecreëerd door "Opa Flodder" en "In de Gloria".  En publiciteit heb ik echt niet nodig.  Ik heb werk zat en ik ben er blij om.
- Iedereen werkte mee uit passie.  De Crew, teams, jury en mensen achter de schermen.

Ik heb in alle geval geen spijt van m'n bijdrage aan het programma en bovendien zijn alle teams er sterker uitgekomen en zijn ze nadien ook nog meer gedreven aan de slag gegaan.

Mijn advies,


Sit back, Relax and enjoy the ride  8)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

adrievans

#102
 Net eindelijk gekeken met mijn vrouw en we vonden hetgeen gemaakt werd geweldig gezien tijd en beschikbaar matriaal.
De jury uitslag was ook wat we zelf vonden en dat er geen amerikaanse treinen reden was niet storend.
Er reden ook geen amerikaanse hulpdiensten   ;)
De gemaakte sfeer filmbeelden zal denk ik mensen aansporen ook te beginnen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ronny-vdv

Heel leuk programma die onze, met uitsterven bedreigde, hobby mooi in het daglicht stelt.
Zo zal er opnieuw interesse gewekt worden voor onze hobby en dat is toch de bedoeling, nietwaar?

Ik had ook gehoopt dat bepaalde technieken mooi aan bod gingen komen, maar het is zoals Evan zegt, een gewone kijker=leek heeft daar niks aan.

@ Evan, u zou ik graag eens in levende lijve willen ontmoeten  ;)
Mvg,

ronny-vdv

Klaas Zondervan

Citaat van: ronny-vdv op 16 oktober 2021, 21:01:54 PM
.... onze, met uitsterven bedreigde, hobby ....
Ik vind dat het met dat uitsterven wel meevalt. Er is nog nooit zo veel aanbod van modelspoorartikelen geweest als tegenwoordig, en er is ook een levendige handel. Alleen is die anders geworden. Vroeger kon je treintjes kopen in bijna elke speelgoedwinkel, maar die beperkten zich vaak tot één merk. Tegenwoordig kun je daar bij de klant niet meer mee aankomen, die wil het hele aanbod zien. En dat kunnen alleen hele grote winkels en webshops waar maken. In de laatste decennia hebben we ook de opkomst van beurzen en tentoonstellingen gezien, en die trekken een groot publiek. Dus wat mij betreft is de hobby nog lang niet dood.