De Grote Kleine Treinen Competitie

Gestart door evan, 27 augustus 2021, 18:21:59 PM

Metpetergaathetbeter

zoals bij vele van die afvallingswedstrijden is er enen die op de mensen hun zenuwen werkt en die ze er graag snel uit zouden willen, deze wedstrijd biedt de produktiefirma niet de gelegenheid zo te sturen dat die er net steeds wel bijblijft en blijft maar op de zenuwen werken. Waardoor mensen blijven kijken hoe zij er hem dan wel uit werken !"

Zoals overal in de maatschappij heb je een goestingdoender die steeds tegen beter weten TOCH zijn eigen goesting blijft doen en als het dan niet pakt het liefst op de anderen steekt, nog een geluk dat die niet ging roepen : "They have stolen my participation in the competition !"

Jappy

Ik vond het een leuk en entertainend programma. Tof om eens modeltreintjes te zien op een 'grote zender' in plaats van niche-kanalen op YouTube. Ik wist wat ik mocht verwachten aangezien ik een tijdje terug ook al enkele afleveringen van de Britse variant gezien had. Mijn enige twee opmerkingen zijn dat ik het jammer vind dat er niet net dat tikkeltje meer aandacht werd besteed aan hoe sommige zaken werden gemaakt. Ook viel het me op dat het precies nogal vrij kort was. Het programma was zo voorbij. Ik wilde gerust wel wat langer kijken.  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

doomslu

Ik vond het programma wel goed gemaakt, entertainend genoeg. Dat moet wel hé op een publieke zender. Het is tenslotte een spelprogramma.

Een slechte verliezer, inderdaad. Koppig of gewoon iemand die nog nooit naar OnTraxs geweest is of Modelspoormagazine gelezen heeft. Ze bestaan hoor! Die mensen zijn in de jaren 60 blijven hangen en 'zien' het dus niet.
Ik vermoed dat de goeie modelspoorders niet durven meedoen. Toch vind ik dat het leuk blijft om een amateurteam zo aan het werk te zien.
Die 'stunts' en animatie zijn uiteraard niet mijn ding, maar ze hebben dat toch allemaal knap gedaan. Dat mag ook gezegd.

Evan, sinds wanneer praat jij tegen een doorzichtig tafeltennisbat? Hoe gek was dat!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#63
Goede morgen,

Ik kreeg net de kijkcijfers door en buiten het nieuws was dit gisteren het best bekeken programma.  Meer dan 2 Miljoen kijkers :)

Omroep Max heeft intussen aangegeven dat vanaf aflevering 3 er wat meer uitzendtijd komt. 
Het was de eerste aflevering van een totaal nieuw gegeven en het is wat wennen.  Ze willen soms ook meer laten zien, maar het is enorm ingewikkeld om te kiezen wat er behouden wordt en wat wegvalt. 
Er zijn namelijk per aflevering 3 draaidagen met 5 tot 6 camera's.  En dat moet in een uur gegoten worden.  Succes aan de regie dus!
Ik weet gaandeweg dat alles groeit en er meer en meer aandacht gaat naar detail.
Zelf verschoot ik ook dat er van mijn opbouwende en gewone kritiek alsook m'n tips en hulp amper iets de montage heeft gehaald.

Weet ook dat het aantal mensen die de hobby beleven op de manier dat we zien in het programma veel hoger is dan dat de modelbouwers die wij van hier of andere fora kennen. 

Kortom doelpubliek bereikt voorlopig..


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: doomslu op 14 oktober 2021, 08:19:44 AM


Evan, sinds wanneer praat jij tegen een doorzichtig tafeltennisbat? Hoe gek was dat!  ;D


Tja,  dat was wennen...
Ondanks dat iedereen iedere dag getest wordt met zo een vervelend stokje tot achteraan in de hersenpan, moest van Omroep MAX of NPO1 dit gehanteerd blijven.
Bij andere programma's is dat blijkbaar ook.  In alle geval...  André en ik hebben achter de schermen met die dingen en de pingpongballen aan het ping pongen geweest  ;D

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Citaat van: evan op 14 oktober 2021, 08:25:23 AM
Citaat van: doomslu op 14 oktober 2021, 08:19:44 AM


Evan, sinds wanneer praat jij tegen een doorzichtig tafeltennisbat? Hoe gek was dat!  ;D
André en ik hebben achter de schermen met die dingen en de pingpongballen aan het ping pongen geweest  ;D

Groetjes

Haha! Wel, dat is iets wat je van de bucketlist kan schrappen!  ;D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Alberke

Het is meer te doen om het spektakel dan om de kwaliteit van het werk, het is tenslotte televisie hé, het moet bewegen  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michael

Leuk programma, 't is en blijft tv, mij zou het niet lukken in drie dagen, ik meende zelfs bij team groen een grasmat te ziet van het type biljart. En dan strijden voor de beste modelbouwer???
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

rgp

Hallo,

Wat ik verwachtte, is uitgekomen. En dat kon ook niet anders als je rekening houdt met alle randvoorwaarden.

Het zal het cliche van 'mensen die kind gebleven zijn, SPELEN met treintjes'. Kon die bollen neus nu niet vervangen worden door een F7 ?  Heeft marklin geen enkele amerikaanse stoomloc ? Konden die G1000 ? Niet vervangen worden door F7 ?

De titel dekte gelukkig de lading: er stond niet .... Kleine MODELtreinenshow

Maar de mededeling van Evan dat het beter wordt, besluit er mij toe om toch nog eens te kijken.

Geef mij dan maar liever niche uitzendingen

Roland

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 14 oktober 2021, 10:51:03 AM
Kon die bollen neus nu niet vervangen worden door een F7 ?  Heeft marklin geen enkele amerikaanse stoomloc ? Konden die G1000 ? Niet vervangen worden door F7 ?
Het antwoord staat in de discussie op beneluxspoor.
Vanwege de korte bestelperiode lukte het niet om voor alle situaties het juiste materieel te verkrijgen.

Alan On Track

Ik vond het een leuk programma, ik kijk volgende keer weer. Leuk dat het zulke hoge kijkcijfers heeft behaald.  :)

En wat de kwaliteit van de banen betreft... Ik vind het toch gewoon heel straf wat de teams er op drie dagen tijd hebben kunnen bouwen, zeker met al die animaties erbij.  :) Animaties zijn nu misschien ook niet mijn ding, maar ik vond ze wel indrukwekkend en geslaagd. Zeker in die Unstoppable-baan, die ook qua landschap mijn favoriet was, sloeg er erg goed in om het verhaal van de film weer te geven. (bij de Harry Potterbaan vond ik het landschap niet echt geslaagd, maar het was niettemin een leuk baantje).

Ik denk bovendien dat als je met de modelspoorhobby naar buiten wilt komen je meer bereikt met het soort banen die in de uitzending kwamen dan met een top-notch miniatuurkunstwerk dat je op internationale modelspoortentoonstellingen kan vinden. Modelspoor op absoluut topniveau is volgens mij 1) niet mogelijk is om binnen drie dagen te bereiken en 2) oogt minder toegankelijk voor de eventuele geïnteresseerde kijker. Als het publiek massaal denkt van "amai, dat zou ik echt nooit kunnen maken, ik zou er zelfs niet eens aan kunnen beginnen" is dat uiteindelijk evenmin een goeie reclame voor de hobby. Er komt hier en op andere fora van tijd de klacht dat er precies een te hoog 'niveau' verwacht wordt door de aanwezigheid van een aantal topbouwers onder ons, dus het lijkt me net een goede zaak dat er in het programma meer haalbare modelbouwkunsten worden getoond - die er uiteindelijk toch nog zeer degelijk uitzien. Ik denk dat dit programma net het soort banen laat zien waarin het leeuwendeel van de modelspoorders zich in kan herkennen. De clipjes van de werken van Evan en Diane tussendoor geven bovendien evenzeer een beeld van hoe professionele modelbouw er kan uitzien.   

Wij modelspoorders zijn natuurlijk vakbladen, tentoonstellingen enz. gewoon, en letten vanuit onze ervaring ook meer op specifieke hobbygerichte elementen. Het programma is echter niet enkel voor ons, het moet een groot publiek aanspreken (met genoeg entertainmentwaarde en een simpele uitleg voor zij die er helemaal niets van kennen) en afgaande op de kijkcijfers en recencies is het daar ook in geslaagd.

En los van wat er gebouwd wordt zie je het bouwplezier en de passie van de deelnemers voor wat ze aan het doen zijn, en dat is volgens mij al bij al de belangrijkste reclame voor de hobby die je kan wensen.
Modelbouw is een kunst

Martin Welberg

Citaat van: Alan On Track op 14 oktober 2021, 11:25:54 AM


En los van wat er gebouwd wordt zie je het bouwplezier en de passie van de deelnemers voor wat ze aan het doen zijn, en dat is volgens mij al bij al de belangrijkste reclame voor de hobby die je kan wensen.

Vooral die is volgens mij erg belangrijk als je nieuwe interesse wilt gaan wekken voor de hobby. Legomasters is niet zo mijn ding maar heeft blijkbaar wel meegeholpen om Lego weer een ontzettende boost te geven. Hopelijk liggen en rijden er straks net als vroeger weer treintjes door de etalage!!

Ronald

Citaat van: rgp op 14 oktober 2021, 10:51:03 AM

Het zal het cliche van 'mensen die kind gebleven zijn, SPELEN met treintjes'. Kon die bollen neus nu niet vervangen worden door een F7 ?  Heeft marklin geen enkele amerikaanse stoomloc ? Konden die G1000 ? Niet vervangen worden door F7 ?

Roland

Het was er simpelweg niet... materieel kwam van De Kleine (Marklin) en moest uit de voorraden komen. Zij hebben hun uiterste best gedaan in deze. Teams hadden een beperkt eigen budget per aflevering maar dan moet je het uit dat wel kunnen krijgen en betalen. Als dat gekund had was het zeker gebeurd.

Citaat van: Alan On Track op 14 oktober 2021, 11:25:54 AM
En los van wat er gebouwd wordt zie je het bouwplezier en de passie van de deelnemers voor wat ze aan het doen zijn, en dat is volgens mij al bij al de belangrijkste reclame voor de hobby die je kan wensen.

Het allermooiste compliment dat ik gelezen heb tot nu toe en zo waar :) Dank ;)

henry

Echt leuk om te zien, mensen met passie en creativiteit.
En een prima reclame voor de hobby.

Misschien geeft dit voor ons allemaal straks meer mogelijkheden.

PietB

Citaat van: evan op 14 oktober 2021, 08:25:23 AM
André en ik hebben achter de schermen met die dingen en de pingpongballen aan het ping pongen geweest  ;D
Ik ben zo'n 20 jaar geleden bassist in een studioband geweest van de platenmaatschappij van André.
Nou die is (was toen) wel te porren voor een geintje.
Ik heb wat hilarische situaties met die man meegemaakt.

grt Piet.