De Grote Kleine Treinen Competitie

Gestart door evan, 27 augustus 2021, 18:21:59 PM

efl045

Citaat van: janieburton op 22 oktober 2021, 10:31:30 AM
Maar ik heb wel een probleem met het stereotype of cliché afbeelding die de media telkenmale brengt van modelspoorliefhebbers.
Dus jij wordt als modelspoorliefhebber graag afgeschilderd als iemand die tutu's of teenslippers bewerkt en dan nog aan het janken gaat als er niks mee aan te vangen valt?
Man, man,... Ik hoop van harte dat van iedereen die mij kent als technieker in hart en nieren en die altijd dacht als ik 'met treinen' bezig was dat te maken had met mechaniek, elektriciteit, elektronica en software besturing niemand dat programma gezien heeft, ik schaam mij dood tot dergelijk clubje te behoren met wat ze er nu van maken op TV, dan toch liever iets om mee te lachen zoals In de Gloria!

Jurgen

Ah, voor- en tegenstanders, ze zullen er altijd zijn, in alle vormen en maten.

Wat "In de Gloria" betreft, die sketch is de reden dat ik uitgelachen werd op school omdat ik me ook met modeltreintjes bezig hield. Meteen ook de reden waarom ik er verder ook niet mee te koop liep op school. Ik had wel het bijkomende probleem dat men mij sowieso uitlachte, gewoon omdat men dat leuk vond, maar dat is andere materie, dat heb ik ondertussen achter me gelaten.

Kan ik lachen met de sketch? Ja, zeker, want dit was net waarvoor 'In de Gloria' stond, parodieën maken en bepaalde zaken uitvergroten. Dit werd met alles gedaan toen, dus waarom niet met modeltreinen?
Kan iedereen lachen met dit soort humor? Waarschijnlijk niet, dat lijkt me duidelijk als ik bovenstaande reacties lees.

Het probleem nu is vooral dat die sketch volledig uit de context van het programma wordt getrokken en op die manier de hobby belachelijk gemaakt wordt.
Moeten we ons dat aantrekken? Nee, bijlange niet, want dat wordt niet alleen met onze hobby gedaan maar met alles. Alleen is bijvoorbeeld voetbal een algemeen populair item op tv waar modeltreinen eigenlijk nooit op tv komen, tot nu. Dat maakt dat men al veel belachelijke dingen over voetbal moet maken om het echt belachelijk te maken. Zo herinner ik me wel iets waarbij men ermee lacht dat spelers vaak op de grond gaan liggen omwille van een pijntje en na een pleistertje weer verdergaan (of iets dergelijks). Ik hoor hier geen enkele voetbalfan over klagen of zagen hoor. It's funny because it's true!

Het is dus via 'De Grote kleine treinencompetitie' dat men moet proberen om de hobby in een goed daglicht te zetten. En eerlijk gezegd lukt dat wel denk ik. Want rondom mij hoor ik nu alleen maar reacties van 'Amai, chique dinges hé, en dat allemaal op zo'n korte tijd? Dat is mooi. Dat kan ik niet hoor!".
Misschien niet, maar als je niet probeert zal je het ook nooit te weten komen. Aan de slag dus maar!

Just my 2 cents.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#167
inderdaad flauwe humor is ook humor, tja als je daarmee lachen kunt zoveel te beter. Zoals eerder geschreven humor is een heel rekbaar gegeven ! Je hebt zelfs mensen die 2 mensen die tegen ekaar staan schreeuwen ook humor vinden .....

rixke rail

DIT vond ik hilarisch !
Misschien herkennen een paar mensen hier zichzelf wel ...

Wat het programma zelf betreft. Ik vind het heel entertainend, maar wellicht stresserend voor de deelnemers. Alhoewel, als je de beste wil zijn, moet je wel iedereen overtuigen, dat je dat ook bent natuurlijk. En die "dwarsligger", alhoewel soms ver gezocht, geeft hen de kans hun verbeelding te gebruiken.
De type 1 als Sovjet-loc vermommen ? Ik lag in een deuk ... :D
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Martin Welberg

Citaat van: efl045 op 22 oktober 2021, 13:03:52 PM
't Is alleszins geen humor voor Hollanders, daar ben ik het mee eens, toch als ik het vergelijk met wat jullie van André Van Duin gewoon zijn 😉

Das ook mijn soort humor niet

Val-Rikard

Eens iets anders dan een station pet en een fluitje...
Hier onder mezelf tijdens laserwerkzaamheden op een winteravond...



;D Groet, Rik

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

daarvoor moet je bij de buren zijn (gelukkig maar)

oebr

Citaat van: efl045 op 22 oktober 2021, 13:03:52 PM
't Is alleszins geen humor voor Hollanders, daar ben ik het mee eens, toch als ik het vergelijk met wat jullie van André Van Duin gewoon zijn 😉

André Van Duin z'n humor heeft veel lagen.
Soms subliem, soms volks en onnozel.
Maar hoedanook niet onder 1 soort of typering te catalogeren.
En zeker ook door een grote schare Belgen gesmaakt.
Een beetje dom om etiketten op iedereen te kleven, zeker met dat 'ik ben toch beter' boodschapje erachter, want je kan ze niet staven.
Wat Jan Eelen betreft, daar hou ik als Belg en zelfs als collega nu eens niet van zie.
En in Nederland zullen velen diens werk wel smaken want in de lijn met bvb wat VPRO graag laat zien.

Opmerking in het citaat raakt kant noch wal.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Sicco

#174
Citaat van: Rangeerduivel op 22 oktober 2021, 12:58:34 PM
Citaat van: Martin Welberg op 22 oktober 2021, 12:49:30 PM
Citaat van: efl045 op 21 oktober 2021, 20:24:03 PM
Citaat van: evan op 16 oktober 2021, 19:28:19 PM
- Waarom doe ik persoonlijk mee?  Ik wil bijdragen tot promoten van de hobby en ik wil mee aantonen dat de hobby niets te vergelijken valt met het stigma gecreëerd door "Opa Flodder" en "In de Gloria".  En publiciteit heb ik echt niet nodig.  Ik heb werk zat en ik ben er blij om.

Omdat je er mij aan herinnert heb ik nog eens terug gekeken naar In de Gloria en daar kon en kan ik nog altijd mee lachen; het hier besproken programma daarentegen is eerder om bij te blèten... zelfs voor de deelnemers...
Mijn advies, Sit back, Relax and enjoy In the Gloria: https://www.youtube.com/watch?v=c_e8knJPuoc  ;)

Is dat humor?

Ja Martin, hier bij ons is de humor van een andere orde dan in Nederland,
iedere kultuur heeft zo zijn eigen begrippen.
Daarenboven vergeten (zelfs veel Vlamingen) dat het hier niet gaat over de treinhobby, maar om de layout van het programma en het acteertalent van de acteurs op zich.

;)

Bijzonder dat dat als 'een ander soort humor' wordt gezien tussen België en Nederland. Volgens mij zoveel mensen zoveel smaken. En het meest bizarre aan die opmerkingen is nog dat we in Nederland een hele cultuur hebben aan exact datzelfde soort programma's. En in België was er ook zat dat weer leek op het soort humor waar André van Duin om bekend staat. Maarja, dan moet je je er een beetje in verdiepen voordat je wat roept, is half zo leuk niet natuurlijk  ;D

Ik kende de sketch al lang en vind hem nog steeds steengoed. Het heeft ook meer lagen dan zomaar het belachelijk maken van de modelspoorder

vanmiegroet

Weet gulder wat?
Ik heb het programma doorgelinkt aan maten, familie het getoond en ze zeiden allemaal "amai, doe ge da vuur een baanke awa?"
Ze waren onder de indruk, ze waren verrast en mijn broer (waarmee ik een moeilijke band heb) zei eigenlijk dat hij wou helpen met een baantje en dat hij plezant vond.
Ja de banen zijn niet top-niveau, Evan word niet juist weergeven maar ik ga eerlijk zijn: dit is het beste dat me ooit overkomen is want eindelijk kunnen andere zien wat het is om modelbouwer te zijn
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

efl045

Citaat van: oebr op 23 oktober 2021, 13:49:41 PM
Een beetje dom om etiketten op iedereen te kleven...
Opmerking in het citaat raakt kant noch wal.
Man, man, man... ik vind het een beetje dom om alles uit zijn context te halen...
Mijn opmerking was gewoon een grapje op wat er net daarvoor gezegd werd, hoe kun je daar nu meer achter zoeken en er een communautair probleem van maken...
Dat heeft niks meer te maken met verschillend gevoel voor humor maar met compleet gebrek aan humor van jou kant. Hang toch niet altijd de drama queen uit en lach eens gewoon onnozel mee.
Een forum is helemaal niet zo zwaarwichtig als jij veronderstelt hoor, sommigen komen hier gewoon om zich een beetje te amuseren...

adrievans

Gewoon uit nieuwsgierigheid,is er wat bekend over de huidige kijkcijfers.
Is dat een beetje stabiel,want hier zijn er weinig reacties meer.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

C.B.

Kijkcijfers zijn over het miljoen. Staat 5e in de kijkcijfers lijst.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

#179
Ik moet zeggen , ik ben aangenaam verrast , en dit in de positieve zin.
Ik ben ook iemand (zoals Evan) die de details enorm belangerijk vinden op een modelspoorbaan.

Maar hier gaat het over een compentitie waar amper 3 dagen mag gewerkt worden.
Ik vind de baantjes best leuk om naar te kijken , de teams hebben ook hun plezier bij dit (en de nodige stress  :D)  , als ik het zo zie op TV.
En hier thuis kijken we met ons hele gezin naar ... ons dochter van 9 kan niet wachten tot de volgende aflevering.

(lang geleden dat ik nog eens naar de NL TV heb gekeken trouwens. :D)

Format geslaagd zou ik zeggen , en Andre Van Duin presenteert dit op een zeer aangename wijze.
Dus Jury (Evan en Diane) en de teams , doe zo verder. ;)
Groetjes.
Claudio.