De Grote Kleine Treinen Competitie

Gestart door evan, 27 augustus 2021, 18:21:59 PM

Floris

elke expo-baan die af moet voor een expo is toch al zoiets? Dr is altijd 3 dagen voor de expo nog 3 weken werk aan de baan. In t verleden wel een paar keer bij vrienden van me in de week voor een expo nog de halve baan gebouwd als ze zich hadden aangemeld maar ondertussen een beetje hadden zitten zuipen of navelpluis sparen. Keer goed met de knuppel dr over en dr kan verrassend veel. Artitec-nieuwtjes voor neurenberg is eigenlijk net zoiets.... maar das eens per jaar en dat vind ik wel weer zat.

mark7758

Nog een paar maanden Floris. En dan mag je weer. (Nurnberg 2022) Hopelijk. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

jup. gelukkig zonder camera's erbij. :P

doomslu

Vanavond deel 2!

De teams gaan aan de slag met het thema 'Historische Gebeurtenis.' Zo bootsen ze onder meer de val van de Berlijnse Muur na op hun modelbaan, duiken ze in het Parijs van 1895 en beelden ze de opening van 's werelds eerste kerncentrale in 1954 uit. Aan oud-nieuwslezeres Marga van Praag de eer om als gastjurylid de uiteenlopende banen te beoordelen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Citaat van: Floris op 20 oktober 2021, 14:50:00 PM
jup. gelukkig zonder camera's erbij. :P

Loopt die gekleurde bril er niet meer rond, die Buttig?

ronny-vdv

Een type 1 van de NMBS gebruiken als Russische stoomlok  :o
Mvg,

ronny-vdv


mardig23

Nog veel vreugde de kop ingedrukt de laatste uren Evan ??? ;D ;D
Mvg Karl

Gerolf

Leuke aflevering, naar mijn idee meer kwaliteit dan de vorige. De dwarsligger leek me deze keer een stuk lastiger.
Het resultaat van de wedstrijd: De jury had helemaal gelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Citaat van: Gerolf op 21 oktober 2021, 05:27:21 AM
Leuke aflevering, naar mijn idee meer kwaliteit dan de vorige. De dwarsligger leek me deze keer een stuk lastiger.
Het resultaat van de wedstrijd: De jury had helemaal gelijk.
Vind ik ook.
Echter, iets minder 'showgehalte' in de banen, vond ik.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

henry

Goede PR voor modelspoor in het algemeen.
Prima vak jury.
Zou graag iets meer treinen zien in het landschap, anders kunnen we het beter kleine modelbouwwereld noemen. ;D

rgp

Hallo,

Ik heb de tweede aflevering toch nog bekeken en rekening houdend met de bijkomende info van Evan na de eerste aflevering, kan ik als een goede ontspanning beschouwen.
Maar zoals ik hierboven gezegd: het aspect treinen is soms minimaal: Team geel heeft eigenlijk op dat gebied niets gepresteerd: een dubbel ovaal en klaar is kees. Team blauw kon evengoed de trein weglaten.  Team geel heeft de bewuste scene nagebouwd en nagespeeld, maar het blijft mij een raadsel wat die rondrijden trein beneden voor meerwaarde had.

De titel van het programma is juist, het woord modeltrein komt er niet in voor, want ik vrees dat de goegemeente het cliche van "oude mannen die met treintjes spelen" gaat bevestigen en dat is spijtig.

Roland

Alberke

Akkoord met de uitslag, wat betreft het verlies van geel toch. Wit had meer lof verdiend  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Jurgen

Het was weer een leuke aflevering.

Al moet ik toegeven dat team geel wel amateuristisch overkwam. De helikopter die bijvoorbeeld deskundig om zeep werd geholpen...  ::)
Afin, de arme man zei het zelf al in zijn voorstelling: hij denkt en liet meestal anderen de uitvoering doen. Dat bleek bij deze dan ook.
De baan op zich vond ik weinig spectaculair omdat er op zich niets gebeurde. Toch was het wel vrij mooi landschap en het gebouw was ook correct nagebouwd, iets wat wel een pluim verdiend. Ook de dam zag er goed uit.

Team blauw en wit vond ik dan wel de betere teams. Bij beide banen zaten toch wel enkele mooie kleine scenes verwerkt die altijd wel leuk zijn om naar te kijken wanneer je op een expo staat. Het waren terechte winnaars.

En het treinverloop... dat vond ik maar niks. Langs de andere kant stoorde het me niet echt, net omdat er in het landschap genoeg te zien was om afgeleid te worden van de treinen zelf. Op zich is dat ook iets waar ik wel belang aan hecht bij een expobaan, er moet beweging zijn in het landschap of op zijn minst een leuke scene die je moet ontdekken. En dan zijn die treinen eigenlijk gewoon bijzaak.
Want geef toe, hoe vaak fotografeer je leuke scenes op een baan ten opzichte van een rijdende trein? Toch wel vaker dan je denkt hé?

Kortom, ik kijk volgende week weer!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Alan On Track

Ik vond de banen mooier dan vorige keer, zeker de gebouwen waren bij de drie teams echt on point.

Het treinverloop was bij deze opdracht natuurlijk ook niet zo vanzelfsprekend, het zal voor de teams wel een evenwicht zoeken geweest zijn tussen spoor en landschap. Alleen spijtig misschien dat enkel team wit koos voor een echt trein gerelateerde gebeurtenis. Misschien had het interessanter geweest moest men, net als het thema 'films met treinen' vorige week, nu iets rond 'historische gebeurtenissen met treinen' gekozen hebben. Daar waren op zich veel mogelijkheden mee geweest. De eerste treinritten bijvoorbeeld, er was een Adler, dus dat onderwerp had ook qua materieel wel mogelijk geweest. En verder: de golden spike in Amerika, ondertekening van de wapenstilstand in 1918, de opening van de eurotunnel, enz. 

Maar bon, het was niettemin een leuke aflevering waar ik van genoten heb  ;)
(ik heb wel de indruk dat ze in de montage Evan echt een beetje als het strenge jurylid willen profileren  :P)
Modelbouw is een kunst