Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Jacques Timmermans ( multimuis)

Gestart door argilla, 05 november 2006, 17:17:24 PM

argilla

Is het mogelijk ( zoals JT reeds aanhaalde) dieper in tegaan op de multi, in een volgende editie ?

Nog iets: citaatblz 32 en 33;; .....De multim genereet namelijk zoals de LM de volledige digitale info. Je kan dus nog steeds niet je muis afkoppelen en op een andere plaats op de baan weer inpluggen.

Niet helemaal juist. Wel is het zo dat hij inderdaad genereert. Maar je kan wel inpluggen en verder doen : immers,het of de laatst gekozen lok verschijnt terug op de display en je kan gewoon verder rijden met die lok. Dit staat duidelijk in de weleenswaar Engelse tekst.
 Tevens kan je op roco site je gewenste taal downloaden voor de instructies , ook het nederlands ( www.roco.cc). Je hoeft dus niet noodzakelijk hier ten lande een Multi aan te schaffen ( heb de mijne in Oostenrijk gekocht aan iets meer dan de helft van de prijs hier nml ? 65 i.p.v. de prijzen tussen de ?100 en de ?130 hier .( incl versterker, transfo en de nodige bedrading)

Dit effe terzijde , maar ze is "prachtig en gemakkelijk "in gebruik de rode muis......gebruiksvriendelijk.
Je kan ook send en recieve hebben.
Wat betreft die "X-bus" daar ben ik nog niet helemaal uit.
Je hebt zelfs een vergelijkingstabel CV tussen <multi en Loc> is handig als je zoals ik met beiden werkt ( Oude muis is voor het rangeren wel te verstaan.)
 Zo dat was het voorlopig . Hopelijk geeft JT meer uitleg in een volgende editie. Dank U :D;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Argilla,
ik heb eerder al verteld dat je domino'tjes kan kopen en Lokmauzen als slaves kan gebruiken. Die kan je dan overal op je baan inprikken, van het ogenblik dat er ??n Master permanent is aangesloten!!
In Mechelen heb ik dat ook gedemonstreerd, tot grote verbazing van M?rklinrijders!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Sorry Tony, besef nu (pas,helaas) dat ik te vlug en te snel heb gereageert. Maar dit kwam omdat de Multi zo gebruiksvriendelijk is en, een heeeeeeeelle verbetering is t.o.v de vorige Locmuis.
Mijn excuses[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Tom

Heb je veel uitleg gegeven van de multimaus in Mechelen Tony?
Ik had graag bij die workshop geweest maar toen ik er toe kwam bleek die verplaatst te zijn naar de voormiddag. [V]
Tom

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Argilla,
ik heb eerder al verteld dat je domino'tjes kan kopen en Lokmauzen als slaves kan gebruiken. Die kan je dan overal op je baan inprikken, van het ogenblik dat er ??n Master permanent is aangesloten!!
In Mechelen heb ik dat ook gedemonstreerd, tot grote verbazing van M?rklinrijders!




Wat is daar zo bijzonder aan ik kan een aangesloten mobiel station op een CS loskoppelen en aansluiten op de slave opening van een aansluitbox of een terminal en dan gewoon een lok bliven volgen op de baan.

Niets bijzonders hoor.

Brunel

Het bijzondere is dat er bij de mausen geen peperdure centrale voor nodig is. Je hebt eigenlijk niet eens de Multimaus nodig. Met voor een paar tientjes aan Lokmausen werkt het ook.

tonycabus

Ja zeker, Brunel! Groot gelijk!
Alleen heb ik nu de nieuwe MultiMaus erbij gesleurd omdat die toelaat de hele dekoder (lees: alle CV's en alle waarden daarvan) nu te programmeren.
Maar zelfs met de LokMaus kon dat, met ZIMO-decoders: die hebben een voorziening om zowel CV's tot 255 aan te spreken als waarden tot 255 erin te zetten. Ze gebruiken gewoon een byte als tussengeheugen voor de honderdtallen.
Zo zie je maar dat ook een grote als Zimo terdege rekening houdt met een 'onnozel ding' als de LokMaus. M.a.w. dat ding is zo onnozel niet. Eigenlijk heb ik nog nooit de behoefte gehad aan een MultiMaus, want, eerljk gezegd, een Twin Center als uitlees- en programmeertool is uitstekend. Maar rijden doe ik daar niet mee, want het uitgangssignaal is helaas asymmetrisch!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Gelijk heb je Tony en Brunnel [;)]
Ik rij ermee en nu ga ik ook geleidelijk het systeem rocomotion invoeren op de baan. Aansturing met PC.
Voorlopig nog met een multimaus want de Pc is nog niet voor "onmiddelijk".
"uitlezen van decoders" is echter nog steeds niet mogelijk met de multi. En er is verwarring onder de forummers medunkt. Bij roco is een versterker "niet" het zelfde als een booster. Wat je krijgt bij een aankoop is een versterker . De booster moet je separaat aanschaffen. En dan kan je rocomotion-ien ( god wat een woord)
Heb wel Tony zoals je reeds aanhaalde in je tekening een y-verdeler aangeschaft ( voor mijn oude loc3muizen)

Nog iets vergeten.
Momenteel zijn er e-bay duitsland Multi's te koop aan ?15 effe bladeren dus ....
Verder is er een rush op die paketten bezig( muis en versterker en rattaplan)[xx(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Brunel

Bij de Multimaus zit een versterker (10764). Heb je meer vermogen nodig dan kun je een extra versterker kopen en in het jargon van de fabrikanten heet dat booster (10765). Maar het zijn intern dezelfde apparaten. Reden waarom je de goedkoop te vinden 'versterker' gemakkelijk in de veel duurdere 'booster' kan veranderen door simpelweg een extra aansluitbusje op de print te solderen. Zie ander draadje. [;)]
De hardware van Rocomotion is niet alleen de interface, maar het kastje heeft ook een programmeeruitgang en daarop kan je ook de CV's uitlezen. Verder bestaat er nog een toetsenbordje waarmee je wisselstraten kan besturen.

De mausen zijn niet goed vergelijkbaar met andere systemen. Bij de andere fabrikanten heb je een beperkt beginnerssysteem (mobile, Lokboss, Piko digi) en als je meer wil moet je een veel duurdere centrale kopen waarbij je het beginnerssysteem hooguit nog als handregelaar kan gebruiken. De Multimaus (en zelfs de oude Lokmaus) kan veel meer dan de andere beginnerssystemen en is uitbreidbaar tot een compleet systeem. Maar de meeste mensen zullen aan de Multimaus zonder uitbreidingen genoeg hebben.

argilla

citaat:
Geplaatst door Brunel

Bij de Multimaus zit een versterker (10764). Heb je meer vermogen nodig dan kun je een extra versterker kopen en in het jargon van de fabrikanten heet dat booster (10765). Maar het zijn intern dezelfde apparaten. Reden waarom je de goedkoop te vinden 'versterker' gemakkelijk in de veel duurdere 'booster' kan veranderen door simpelweg een extra aansluitbusje op de print te solderen. Zie ander draadje. [;)]
De hardware van Rocomotion is niet alleen de interface, maar het kastje heeft ook een programmeeruitgang en daarop kan je ook de CV's uitlezen. Verder bestaat er nog een toetsenbordje waarmee je wisselstraten kan besturen.

De mausen zijn niet goed vergelijkbaar met andere systemen. Bij de andere fabrikanten heb je een beperkt beginnerssysteem (mobile, Lokboss, Piko digi) en als je meer wil moet je een veel duurdere centrale kopen waarbij je het beginnerssysteem hooguit nog als handregelaar kan gebruiken. De Multimaus (en zelfs de oude Lokmaus) kan veel meer dan de andere beginnerssystemen en is uitbreidbaar tot een compleet systeem. Maar de meeste mensen zullen aan de Multimaus zonder uitbreidingen genoeg hebben.



Brunnel, met Roco versterker en booster bedoelde ik; dat Roco hier een verkoopstruc toepast. Zekers is een versterker te veranderen in een booster.( daar zijn voorbeelden van op ander fora)
Uw discour over CV's begrijp ik echter niet goed. Bedoel "uitlezen" bij Multi's of via booster want .....
citaat:
in de manuel blz 56 onderaan Hoofstuk Glossary sub CVs staat omkaderd met uitroepteken

ROCO amplifiers 10761 and 10764 and booster 10762 and 10765 cannot be used to read the Cvs from a decoder ! The values shown are only fictitious suggested values"  einde aanhaling

Ik denk dat Roco hier verwarring [:(]aan het zaaien is Brunnel !
Wat denk jij?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Argilla,

Ik denk dat je niet goed leest. Brunel zegt dat het met de interface wel kan. Dat is wat anders dan met de versterker(booster).

http://www.modelleisenbahn.at/content.php?id=1620&m_id=1182&admin=1

Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

Argilla,

Ik denk dat je niet goed leest. Brunel zegt dat het met de interface wel kan. Dat is wat anders dan met de versterker(booster).

http://www.modelleisenbahn.at/content.php?id=1620&m_id=1182&admin=1




ik lees wat er staat in de manuel, van de multimuis info. Daar staat geen vermelding bij van interfaces
wat is daar mis mee ??[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Brunel

In de handleiding staat ook dat Rocomotion met de Multimaus is te gebruiken. Het Rocomotion kastje is wat anders dan de versterkers/boosters. Dat kastje is niet alleen computerinterface, maar heeft ook een programmeeruitgang met de mogelijkheid cv's uit te lezen.
Maar dat had ik al een keer geschreven geloof ik. [:o)]

argilla

Rocomotion is inderdaad geen booster/versterker.Het kan "gekoppeld" worden aan een versterker.
Daarom dat er zo een verwarring is [:o)]
Wat erop wijst dat een forum een nuttig iets is ! Je kan nooit genoeg info verkrijgen
Spijtig dat de nieuwe cataloog geen nederlandse versie heeft.[:(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Wat mij opvalt is dat er een Sub-D verbinding wordt gebruikt door Roco. Terwijl een USB verbinding sneller is.
Weet iemand hiervoor een reden ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15