Driepunts verlichting

Gestart door argilla, 27 augustus 2021, 15:25:30 PM

argilla

ka er mij iemand aub een schema geven van een driepuntsverlichting (schaal 0) met een condensator , voor het vooruit rijden en het achteruit rijden maw wisselende verlichting .Dacht de voorschakelweerstand 470 ohm te gebruiken ?????
Het zijn witte LED van  3mm diffus pur-weiß 3,8 V .


Dank U
( rijstroom is 12 V )
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik mis nog wat informatie, maar ik ga ervan uit dat je een analoge rijregelaar gebruikt. 2 mogelijkheden:

Echt analoog (continu regelbare spanning):
  • 3 leds elk met een 100 Ohm in serie
  • zo 3 parallelle groepjes met een condensator van 100µF/minstens 6,3V
  • Die groep op zijn beurt in serie met een 1N4002-diode en een weerstand van 330 Ohm of meer (lichtsterkte naar smaak)
PWM-regelaar (puls-pauze-spanning): 3 leds in serie met een condensator 47µF/minstens 10V er parallel over. Dit groepje in serie diode en weerstand naar smaak.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf ..idd analoog . Vandaar de condensator voor oa het effect van het flikkeren van de LEDS tegen te gaan . Je weet wel dat bij analoog als je de transformator .....enz...enz .. de verlichting ook me dimt.


driepunts verlichting is uiteraard alle drie te samen aan /uit ( rijrichting )..


graag een schemaatje ..THX
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

niemand die een schemaatje kan maken ??  :-[
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: argilla op 05 september 2021, 11:03:01 AM
niemand die een schemaatje kan maken ??  :-[

Vanaf november heb ik er wel tijd voor ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw