Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mistral GAR CFL De Dietrich

Gestart door PeterVG, 26 augustus 2021, 19:41:59 PM

doomslu

Ik denk ook in die richting, Michiel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

ok, 1 kant op gaat dus alles vrij overtuigend goed, andere kant op alleen op dat ene wissel problemen of ook op andere? En met t stel andersom over dezelfde wisselstraat?
Wat hier nog steeds niet uitgesloten is is Peter zn verhaal dat het onderstel nogal star is, als de draaistellen totaal niet zijdelings of in de lengterichting kunnen kantelen kan de boel alsnog perfect lopen op een heel ingewikkelde wisselstraat die strak op een rechte plaat gespijkerd is en dr daarna op t eerste kleinste bochtje uit vliegen als daar een beetje een hobbel in t spoor zit. Als je t ding nog in de buurt hebt, voel eens aan de draaistellen of daar wat beweging in zit? Dat opgetilde wieltje op Peter zn foto geeft wel te denken namelijk.
Blijft altijd lastig, zoiets beoordelen op afstand.  :P

Metpetergaathetbeter

wat ik mij dan afvraag als tijdschrift na zo'n(eigenlijk niet geheel geslaagde) test gaat MSM dan het gespreke met de producent van/over het geteste artikel (uit sommige eerdere testen veronderstel ik van niet)?

PeterVG

#18
Floris zat juist.
Het probleem bij mij is een gevolg van starre draaistellen. Ze kunnen namelijk niet kantelen alleen draaien.
Doordat de wissel in mijn hoofdspoor zeer lichte verkanting kent die overgaat naar vlak spoor op het aftakkende spoor wordt het tweede draaistel uit het spoor getild. Het draaistel kan niet kantelen waardoor de assen gaan zweven bij het lagere spoor. De wisseltong doet de rest en duwt de laatste as over de rail.
Filmpje is duidelijk



De andere Tillig wissels die in Hamsart gemonteerd zijn kan het stel wel nemen zonder uit het spoor te gaan.
Op de vaste baan heb ik geen problemen bij passage van kortere Tillig wissels, daar gaat alles goed.
Op de lange Tillig wissels in mijn schaduwstation zakt de as onder de motor in het hartstuk weg wat telkens een vervelende val geeft van het motorstel.

Floris

ok, nou, ros de boel uit elkaar, maak wat foto's gaan we wel es kijken wat eraan te doen is.  :P

doomslu

Citaat van: Floris op 30 augustus 2021, 18:19:38 PM
... ros de boel uit elkaar, ...
Mogen ze 't ook iets rustiger doen, Floris?  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

.....ach.......voor Floris is dit toch net taalgebruik om n pragmatische verbeterslag aan te bevelen.... 8) ;D

Maar ik snap t probleem wel, enorm lange bak, dan moeten die draaistellen af fabriek gewoon flexibel zijn om n goeie loop te waarborgen...

Als je er nu de vijl inzet en t werkt niet ben je t model helemaal kwijt, of gaat ke in de vitrine

Floris

ja, ben je net zo ver als nu dus.... maar zoveel kan dr nou ook weer niet onherstelbaar fout gaan aan zo'n motorwagen op draaistellen. Peter is geen houthakker die een kettingzaag in t dak zet....

PeterVG

Het stel gaat wat mij betreft de vitrinekast in. Ik zie het niet zitten om aan de draaistellen te werken. Stel dat ik ze kan laten kantelen dan komt de bogie tegen de rijtuigkast. Daar ook in zitten schuren zie ik momenteel niet zitten. Het stel is duidelijk gemaakt met de nadruk op een maximaal gelijkend stel na te bootsen. Vandaar dat de draaistellen geen bewegingsruimte hebben in de hoogte zodat ze zeer nauw kunnen aansluiten tegen de rijtuigkast tijdens het draaien in de bochten. Dat daardoor wel eens ontspoord kan worden heeft de producent voor lief genomen. De assen zitten zeer star in de bogies. Mochten deze gecompenseerd geweest zijn had wellicht al beter geweest.

Tijd brengt raad. Eerst maar eens wachten tot de Franse stellen hun weg naar de klant gevonden hebben. Volgens de website van Mistral waren de paletten met Franse stellen vermist. Al is dat bericht nu wel verdwenen dus is er hoop dat binnekort uit Franse hoek bruikbare tips verschijnen om het stel betere rijeigenschappen te geven.

Van de producent verwacht ik weinig respons, figuurlijk werden de schouders opgehaald als reactie op onze mails.
Dat de assen van het Mistral stel wegzakken in de hartstukken van lange Tillig wissels ligt aan de breedte van de wielen. Deze zijn merkelijk smaller dan de rest van mijn rollend materiaal. Op korte wissels geeft dat geen problemen maar op langere wel. Ik heb de vraag gesteld voor vervangassen met bredere wielen maar of dat gaat lukken bij Mistral?

Michiel

Dus toch! Te smalle wielen waardoor wielen op het puntstuk van de wissel rijden. Zag ik het toch goed.  ::)  (EN de starre montage van de draaistellen, natuurlijk). Twee problemen, twee oorzaken van ontsporingen. Maar wat een ellende met de fabrikant die niet omziet. Het product voldoet totaal niet aan wat men normaal mag verwachten van een dergelijk (duur) product: namelijk rijden op een fatsoenlijk aangelegde modelbaan. Om het ding in een vitrine te zetten, hoeven er geen functionele draaistellen in, geen overbrenging, geen motor, geen verlichting,... Het model had een fractie van de prijs moeten kosten.

Peter, mijn medelijden heb je al.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Mocht je m nog eens uit de vitrine willen laten komen dan wil ik dr best eens naar kijken hoor, mochten de fransen dr niet binnenkort wat makkelijks op verzinnen. Wat de wielen betreft, paar andere wielen op de bestaande assen drukken zal wel gaan als dat normale 2mm-assen zijn

stoomlokje

Peter,
is er geen onderdelentekening bij?
Als die draaistellen met een schroef in het draaipunt zijn gemonteerd , zou je die schroef een beetje kunnen lossen, (of een langere gebruiken) , en langs onder tussen het chassis en draaistel een dun kunststof rondseltje plaatsen.
Dan kan het draaistel beter kantelen in alle richtingen.

PeterVG

Een onderdelentekening is niet op papier meegeleverd. Wellicht komt deze binnen enige tijd beschikbaar als download op de site van Mistral. Nu is dat nog niet het geval. Dit is wel zo voor oudere modellen. Hoe de draaistellen vast zitten is me niet duidelijk. Niet met een schroef langs onderen. Mogelijk vastgeklikt maar dat heb ik nog niet uitgezocht. Alles past zo nauw dat ik geen zin had om te prutsen aan het motorstel en dingen stuk te maken. In Hamsart kan hij niet rijden, jammer het is maar zo. Ik heb hem gekocht om pendeldiensten te rijden op mijn kelderbaan tussen het schaduwstation en mijn versie van Gouvy. Daar moet ik het spoor nog leggen. Dus kies ik voor spoormateriaal dat geen problemen geeft. Dat komt wel goed.
Van Mistral nog geen antwoordje op mijn mail trouwens.

Guy Van Meroye

Ondertussen heb ik van één draaistel de onderplaat losgemaakt (twee schroefjes) en de assen er uit gehaald.
Wat blijkt : de wielen zijn helemaal niet volgens de NEM 310 (Normen Europese Modelspoorwegen)
De wielbreedte is inderdaad te klein (smal): de NEM geeft een minimum van 2,80 mm, het Mistral-wiel is slechts 2,30mm (waarde K op NEM 310)
Ook de breedte van de flens is iets te klein (waarde N) : het moet min 0,70 zijn en is slechts 0,61 mm
Bovendien blijkt bij de eerste as de afstand tussen de wielen (B volgens de NEM) 14,44mm te zijn, terwijl dit 14,30mm moet zijn (minimum)
Kortom fijne wieltjes 'made in China' waar men het niet zo nauw nam met de NEM.
Ik heb de eerste as van het niet-aangedreven draaistel ietsje 'bewerkt' zodat de afstand tussen de wielen meer in lijn is met de norm (beetje bij trial and error). Maar de motorwagen loopt nu wel zonder problemen door mijn enige Tillig-wissel (type 85353, lengte 28,4 cm afbuighoek 12° met R 1350)
Op alle andere wissels - Peco code 75, Roco code 83) was er voordien ook geen probleem.
Ik denk dus dat het rijgedrag op wissels eerder te maken heeft met de  niet conform de NEM-wielen dan met het  starre draaistel. Bij mijn exemplaar is de stroomafname uitstekend (wielen geven stroom door via de onderrand van de flens die tegen een verend koper stripje wrijft), het digitale stel kan echt 'kruipen' over de modelbaan.