Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mistral GAR CFL De Dietrich

Gestart door PeterVG, 26 augustus 2021, 19:41:59 PM

PeterVG

Sinds begin augustus is bij de GAR een HO versie van een CFL De Dietrich motorwagen beschikbaar. Producent is Mistral. Het stel oogt zeer fijn. Helaas zijn de rijkwaliteiten minderwaardig ondanks een hoge verkoopsprijs. De motorwagen is lang en heeft lange draaistellen met ver van mekaar verwijderde assen. Wegens onvoldoende gecompenseerde assen onstpoort het stel helaas steeds in Hamsart doordat de wielflensen het spoor bijster raken. Wie inzoomt op de foto ziet hoeveel de eerste as boven het spoor zweeft. Nochtans heb ik daar in het verleden met ander materiaal nooit last van gehad. De tillig hartstukken zorgen ook voor een inzakken van de wielen met een botsend rijgedrag als gevolg. Eén as is voorzien van anti slipbandjes waardoor de stroomvoorziening ook geregeld wegvalt.
Kortom: er is werk aan of het stel is gedoemd om in de vitrinekast te belanden


doomslu

Jammer toch, het ziet er een mooi stel uit.  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Heel mooi stel. Ik heb de prijs eens opgezocht, en voor dat bedrag denk ik dat je wel eens verhaal mag halen bij de fabrikant voor de rijkwaliteiten, want dat is toch echt zonde.
Modelbouw is een kunst

Kautenbach

Oef, wat balen Peter, zeker van n mooi model als deze,

Ik lees slecht Frans maar op LR Forum loopt er ook een draadje over dit model, wat schrijft men daar?

Zou idd doen wat Alan stelt, zul je niet op zitten te wachten.. balen hoor

Metpetergaathetbeter

helpt gewicht steken  in mogelijk beschikbare plaats niet ?

Floris

nee, wat hier helpt is zorgen dat de draaistellen meer bewegingsvrijheid hebben. Ik denk dat dat best te doen moet zijn.
Wel weer een leuke voor een verzameling buitenissige motorwagens. Dr is net weer een tsjechische in mn rugzak beland op vakantie, lang niet zo'n mooi model maar rijdt dan wel weer probleemloos.

RUNE

Citaat van: Floris op 26 augustus 2021, 22:53:19 PM
nee, wat hier helpt is zorgen dat de draaistellen meer bewegingsvrijheid hebben. Ik denk dat dat best te doen moet zijn.
Wel weer een leuke voor een verzameling buitenissige motorwagens. Dr is net weer een tsjechische in mn rugzak beland op vakantie, lang niet zo'n mooi model maar rijdt dan wel weer probleemloos.

Foto van de Tsjech ?  :)

Floris

6c12efe9-f308-4029-84b9-6c430e518a76 by Floris Dilz, on Flickr

sorry Peter dat je draadje meteen weer ontspoord is.  :P
Hebbie een foto van de draaistelophanging van die dietrich, of is uit elkaar slopen niet het allereerste dat je deed met je nieuwe aanwinst?

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 26 augustus 2021, 22:53:19 PM
nee, wat hier helpt is zorgen dat de draaistellen meer bewegingsvrijheid hebben. Ik denk dat dat best te doen moet zijn.

Best misschien toch eerst eens informeren, misschien is het stel wel vervangbaar door een nieuw dmv garantie.
Een ander, (zelfde) stel heeft misschien wèl de verwachte rijeigenschappen.
Mogelijk is dit er ééntje dat "op een maandag gemaakt is" zoals men dat noemt.
Als je begint te vijlen, zagen of snijden, snij je jouw garantie onmiddelijk weg!
Al twijfel ik niet aan jouw of Floris' vakmanschap hoor... 8)

;)

Floris

wat mot je nouweer met garantie? zelf repareren kost meestal minder tijd dan ermee naar de winkel en gaan zeuren, nog los van hoe lang t dan duurt voor je m terug hebt.  :P

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 27 augustus 2021, 10:28:50 AM
wat mot je nouweer met garantie? zelf repareren kost meestal minder tijd dan ermee naar de winkel en gaan zeuren, nog los van hoe lang t dan duurt voor je m terug hebt.  :P

Als je 300€ of meer niks vindt....het zal wel zo wezen! ::)
Sommige mensen verdienen hun centjes iets te gemakkelijk mijgedacht :-[
Ik moest daar indertijd héél wat voor doen!

;)
Sorry voor het off topic Peter :-[

Floris

wat heeft 300 euro te maken met zelf een trein repareren omdat je dat leuker vindt dan drie keer extra naar de winkel heen en weer of van dat gesodemieter met pakketjes en dan gaan zitten wachten?

Maar tis wel waar, ik werk in de modelspoordelarij, dus krijg wel elke maand een ferrari op mn rekening bijgeschreven. Zo even van mn luxe penthouse (flatje in nationaal beruchte tuigbuurt) met mn bentley (fiets) naar de treinenzaak voor wat decodertjes, daarna naar wat artisans voor wat truffels, kaviaar en champagne (schnitzels en een flesje wijn van 4 euro van de supermarkt.)

Metpetergaathetbeter

maar je vergaat wel je Fristi's te vermelden.....Wat Rudy eigenlijk wou aangeven mocht er meer dan dat rail niet raken  aan de hand zijn met het treinstel. Trouwens als men volgens de wet zou handelen zou in feite de kap verwijderen om een decoder te plaatsen al genoeg zijn om van die garantie af te raken !

doomslu

We zijn dit model ook aan het testen voor een verslag in Modelspoormagazine 217 (oktober).

Verslag en test door Guy Van Meroye

Testrit over deel van de modelbaan. Motorwagen rijdt zonder problemen over Peco code 75 en Roco wissels, en dit in alle richtingen. Bij een Tillig wissel geen problemen vanuit de kant van de vertakking, maar richting puntstuk ontspoort de motorwagen bij een wissel in aftakkende stand.  De oorzaak is ons niet geheel duidelijk (misschien de breedte van de flens??).

We blijven de oorzaak onderzoeken...
Wie tips heeft...

Test CFL De Dietrich Mistral Train Models
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#14
Op zicht lijkt het alsof de wielafstand niet correct is. De wielen lijken een tikkeltje te ver uit elkaar, waardoor het wiel dat langs de strijkrail loopt het andere wiel niet genoeg naar binnen trekt, waardoor het andere wiel op het puntstuk loopt. De wielen een ietsje dichter bij elkaar duwen zou moeten voorkomen dat het wiel OP het puntstuk loopt, maar netjes er langs. Ofwel zijn de wielen niet volgens norm (te dun) waardoor de strijkrail zijn werk niet kan doen. (Ik ga ervan uit dat de wissel in orde is)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)