Project : prototype hld 62

Gestart door rixke rail, 25 augustus 2021, 09:39:21 AM

rixke rail

De prototypes hld 62 (2 x 3) waren uitgerust met enkelvoudige verlichting.
Daarvan vond ik een foto in het boek "Diesels" van Max Delie en Julien Casier.


6201 by Eric  Baert, on Flickr


Het was mijn plan daarvan ooit eens een versie te maken.
Ik had toen net de mogelijkheid twee Roco diesels in de eenvoudige kleurstelling (6299 en 6317)  over te kopen van een medeforumlid.
Het was met de bedoeling dat één ervan  onder het mes ging gaan. Het werd de 6317.
Geïnteresserd ? Het verslag van de ombouw vindt U HIER.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Als ik wat verander bij mijn andere hobby , tank modellen op 1/16 of 1/72  ,schuur en plamuur ik die tot het resultaat -smooth- of spekglad zijn VOOR er verf aan te pas komt. Bij die  1/72 modellen spreken we over 5 euro of iets meer. Hier gaat het over modellen van 150 euro of zoiets.
Ik zie dat hier dus niet gebeuren....
Ik wil maar zeggen  dat smaken en NORMEN verschillen en dat iedereen dat anders invult.
Just my two cents.

 

Rangeerduivel

#3
Citaat van: Rochevalien op 25 augustus 2021, 20:28:28 PM
Als ik wat verander bij mijn andere hobby , tank modellen op 1/16 of 1/72  ,schuur en plamuur ik die tot het resultaat -smooth- of spekglad zijn VOOR er verf aan te pas komt. Bij die  1/72 modellen spreken we over 5 euro of iets meer. Hier gaat het over modellen van 150 euro of zoiets.
Ik zie dat hier dus niet gebeuren....
Ik wil maar zeggen  dat smaken en NORMEN verschillen en dat iedereen dat anders invult.
Just my two cents.

Zeker niet kwaad bedoeld, maar ik vind dit ook een beetje te veel van het goede en ben het dus volledig eens met Gerrit Rochevalien,.
En samen met ons zijn er velen die het achter de schermen wel durven zeggen...
Niet iedereen is een geboren modelbouwer, (zeker ik niet!) maar "te is trop en trop is teveel" zei ooit een gerenommeerd minister beenhouwer! :o
Kritiek in al zijn vormen is blijkbaar nog steeds taboe op dit forum...

;)

Thommy

ik begrijp de kritiek zeker en vast. En heb dat ook al gedacht en bij sommige modellen vroeger ook gezegd (zeker op de graffiti op de break als ik het goed herinner)

Maar er moeten ook zaken in dachte gehouden worden waar Rixke ook credits verdient:
-velen hebben de moed niet om een 'duurdere' loc om te bouwen/verbouwen
-niet iedereen heeft de kennis, en moet door een leerproces. Als ik mijn grotere bouwdozen herbekijk (zelfs 1/6e moto's) naar de laatste dat ik verbouwd heb tot model van een maat... er is een GROOT verschil, zit ook wel al een kleine 20j opgedane kennis tussen. Idem m'n caravelle AR45 wordt herdaan met andere technieken als vroeger. Grote kans dat rixke het nu ook anders zou doen

in het Engels is er zo een mooie uitspraak
If you can't say anything nice, then don't say anything at all
Greetz

Thommy

Michiel

Er zijn geen NORMEN hoe men een model ombouwt en afwerkt. Eric's bijdragen zijn uniek en uiterst interessant. Het gaat dikwijls over uitvoeringen die niet courant zijn. Eric haalt met zijn ombouwprojecten een stukje geschiedenis op. De ombouwillustraties zijn duidelijk en inspireren. Ik vind zijn bijdrages fantastisch. Eric, bedankt om deze oude draadjes te herstellen en weer in de kijker te zetten. Ik ben echt fan!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 26 augustus 2021, 08:01:50 AM
Er zijn geen NORMEN hoe men een model ombouwt en afwerkt. Eric's bijdragen zijn uniek en uiterst interessant. Het gaat dikwijls over uitvoeringen die niet courant zijn. Eric haalt met zijn ombouwprojecten een stukje geschiedenis op. De ombouwillustraties zijn duidelijk en inspireren. Ik vind zijn bijdrages fantastisch. Eric, bedankt om deze oude draadjes te herstellen en weer in de kijker te zetten. Ik ben echt fan!
Volledig mee eens!
Doe zo voort, Eric.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Ik blijf er bij.
Ik vind Eric zijn 62 uitstekend gedaan, en zou wel eens de klagers hun modellen willen zien (als ze er al omgebouwd hebben tenminste)
Dus: doe zo verder Eric
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: Peter op 26 augustus 2021, 08:40:43 AM
Ik blijf er bij.
Ik vind Eric zijn 62 uitstekend gedaan, en zou wel eens de klagers hun modellen willen zien (als ze er al omgebouwd hebben tenminste)
Dus: doe zo verder Eric

Hier op dit forum zijn reeds meerdere reportages verschenen van mijn ombouwen met foto's
De rest laat ik in het midden!

;)

Alberke

Misschien zie ik niet goed, maar er is toch niks mis met de afwerking van dit model? Ik heb gisteren nog foto's vergeleken van loc's die ik heb (om)gebouwd en uit-de-doos van de fabrikant. Het verschil is duidelijk. Maar misschien zijn mijn modellen slecht afgewerkt?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Jongens,  Leven en laten leven!

Iedereen maakt toch voor zichzelf uit wat voor hem bruikbaar is of niet om iets uit te leren.  Eric heeft heel veel kennis van de werkelijkheid en zijn geschiedenis, maar misschien minder modelbouw finesse.  So what?  Hij deelt zijn info en tips en dat is enorm dankbaar.  Je kan zelf met die tips aan de slag en er naar je eigen kunnen iets van maken.

Er zijn geen standaarden qua niveau in de modelbouw die moeten gehaald worden om iets te tonen.  Ieder bepaalt dat voor zichzelf en geniet bovenal van zijn beleving.

Eric, bedankt voor al de informatie die je hier deelt op het forum.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

genoeg geduld hebben is voor zaken ook belangrijk....trouwens Eric dank voor de vele ideeën hier in het hoenderenhok te gooien ;D ;)

stoomlokje

Citaat van: evan op 26 augustus 2021, 11:07:30 AM
Jongens,  Leven en laten leven!

Iedereen maakt toch voor zichzelf uit wat voor hem bruikbaar is of niet om iets uit te leren.  Eric heeft heel veel kennis van de werkelijkheid en zijn geschiedenis, maar misschien minder modelbouw finesse.  So what?  Hij deelt zijn info en tips en dat is enorm dankbaar.  Je kan zelf met die tips aan de slag en er naar je eigen kunnen iets van maken.

Er zijn geen standaarden qua niveau in de modelbouw die moeten gehaald worden om iets te tonen.  Ieder bepaalt dat voor zichzelf en geniet bovenal van zijn beleving.

Eric, bedankt voor al de informatie die je hier deelt op het forum.

+1

Havoc

Was er niet een of ander draadje waarom we soms geen foto's meer plaatsen?????

Verbouwen is niet mijn ding. Ook al omdat er vaak van dezelfde loc zooooo veel verschillende varianten zijn. Maar ik zie liever modelbouw dan het zoveelste draadje dat die of andere loc een halve mm te kort of te lang is en een ruitenwisser op de verkeerde plaats staat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GDE

Die 6201 is toch wel een speciale ze . Los van z'n enkele koplampen , constructieplaten die elders hangen dan alle andere ... zijn dan nog eens lamellen ter hoogte van het dak verdwenen . Het lijkt wel of ze die gewoon hebben verwijderd en dichtgemaakt met metalen platen . Toch wel iets leuks om na te bouwen. Staat trouwens al jaren op mijn te doen lijst .