Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Verlichting in Brawa Rheingold wagens

Gestart door Peter, 24 augustus 2021, 10:41:38 AM

Peter

Heb een probleempje met mijn Rheingold wagens van Brawa
Ik zou er graag verlichting in plaatsten (ledstrips van Malutronik heb ik nog genoeg) doch het openen
van de rijtuigen lukt me maar niet. Op mijn vraag aan Brawa hoe ik het dak er af kan nemen kreeg ik als antwoord: gewoon heffen boven de deuren, maar dat lukt me nog niet. Op de gebruiksaanwijzing bij de rijtuigen zit een summiere tekening: met aanwijzing: dak opheffen (ja, ja  :-\ :-\)
Iemand een suggestie??

PS: mijn ledstrips komen van: https://www.malutronik.de/ - uitstekende kwaliteit en goedkoop
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Ik ken de rijtuigen niet. Ik doe dus een suggestie. Meer niet.
Neem een hobbymes met een rond snijvlak (dus niet met een recht snijvlak) nr 15. Geen mes van den Brico, maar een hobbymes.
Plaats het snijvlak van het mesje tussen de dakrand. Dus horizontaal tussen de onderkant van het dak en de bovenkant van de zijkant.
Beweeg het mesje een beetje op en neer. Gebruik het mes als een hefboom, en hopelijk komt het dak langzaam los. Als je een kleine spleet hebt, herhaal dan hetzelfde handeling een beetje verder, en daarna nog een beetje verder.
Zo maak ik het dak los van een LSM rijtuig zonder het de beschadigen.

Peter

Is me gelukt. Bedankt voor de tip Loco (Peter)
Heb zo een speciale set voor smartphones enz te openen en met een van die onderdeeltjes
gaat dat perfekt (als je tenminste heel voorzichtig bent). Met de andere Brawa DRG rijtuigen gruppe 36 gaat dat vanzelf.

Untitled by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Proficiat Peter. Er is soms wel wat durf nodig. Zeker als het je eerste keer is dat je dit probeert. Maar zoals je zelf zegt is het zonder problemen en zonder schade perfect gelukt. Nog veel plezier met de montage van de binnenverlichting.

Peter

Hierbij alvast een foto van een Rheingold rijtuig waarvan ik het dak heb afgenomen
Wel voorzichtig afnemen dan heb je geen schade
Nu de verlichting nog aanbrengen en geschikte reiziger  figuren zoeken, want veel van de Preiser modelletjes zijn toch veel te modern.

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *