Welk rijtuig achter de 63

Gestart door Peter, 23 augustus 2021, 10:30:04 AM

Peter

Een oude foto uit mijn verzameling. De kwaliteit is wel minder omdat het een kopie van mijn dia's is.
Genomen vermoedelijk begin jaren 70 op de lijn tussen Berchem en Mortsel.
De 63 met een sleep M1 ? rijtuigen. Maar welke wagen is het achter de 63 en bestaat deze in model?

foto 1 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Dag Peter,

dat lijkt me een RIC bagagewagon.

LSModels / ModelWorld heeft een set aangekondigd met een RIC bagagewagen.

In het echt waren er wel verschillende versies van deze wagons. Verschillende lengten, verschillende vorm en configuratie van de vigie of geen vigie meer.

Het model van LSM/MW is trouwens een andere configuratie dan op je foto.

ACFI.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ACFI op 23 augustus 2021, 11:06:25 AMHet model van LSM/MW is trouwens een andere configuratie dan op je foto.
wat bedoel je hiermee ? Bedoel je dat het in een Internationale trein zit ?

ACFI

#3
Op de foto van Peter, staat de vigie in het midden van het rijtuig. Bij het model van LSM/MW staat het op een van beide uiteinden.


(c) LS Models

Ik dacht dat het RIC bagagerijtuig in deel 1 van Metalen Rijtuigen stond van Vandenberghen, maar blijkbaar enkel I1, K1, L en M1 rijtuigen.

ACFI

Metpetergaathetbeter

nu je het zegt begrijp ik wat je bedoeld, hij staat elders en lijkt van een ander (schijnt door te lopen tot op het dak) type ! Ik vrees dat het wellicht bij het meest bekende zal blijven.....vraag is van welk type waren de blauwe generator-wagons om een dieselloc te begeleiden om wagons van stroom te voorzien)

rixke rail

Met de uitkijk in het midden, dat kan dan elleen een PW-D van 14 m zijn :
17201 tot 17212      UIC # 51 88 92 - 40 922 tot 933 of
77001 tot 77010      UIC # 50 88 92 - 26 001 tot 010 of
77011 tot 77015                                66 901 tot 905
of één van de vroegere radiowagens :
77101 tot 77108                                26 011 tot 018
Zéker géén generatorwagen bij m1-rijtuigen, dat waren wel dergelijke wagens maar herkenbaar aan de verluchtinguitbouw i.p.v. de uitkijk.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

jodo

Achter de lok inderdaad een RIC pakwagen.
Deze bestonden zoals eerder gemeld in korte en lange versie.
Ze reden zowel in binnenland als in internationale treinen.
De korte versie heeft ook een hele tijd in de posttreinen diensten verzekerd.
Later werden enkele exemplaren omgebouwd tot generatorpakwagen.

Metpetergaathetbeter

#7
Citaat van: jodo op 23 augustus 2021, 17:16:08 PM
Later werden enkele exemplaren omgebouwd tot generatorpakwagen.
ik heb in Gent Sint Pieters de Post (op het dienstperron) dacht ik met 3 van die wagons bezig gezien, ook gewoon in aantal M1'en (3-4 ?)die volgeladen werden met zaken post tss de banken ! En dat voor de komst van die Poststellen (ref. VBV zijn post-stellen)na 19.00 uur


Metpetergaathetbeter

en die generatorwagons hadden een licht blauwe kleur vandaar wij (ik denk voor iedereen te spreken)dat wel door hadden dat het ging om een ordinair ;D bagagerijtuig