Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Gebuisd

Gestart door Val-Rikard, 21 augustus 2021, 20:49:30 PM

Val-Rikard

Rechts van het baantje in opbouw moest ik nog iets verzinnen om de overgang naar het schaduwstation te maskeren.
Dat was voor mij het moment om deze pijpleiding te bouwen naar  inspiratie van één in Charleroi.




rixke rail

Ik ben al een paar keer met de trein naar Charleroi gereden, op weg naar iets leuker,en dit is heel herkenbaar ...  ;D
Top, Rik !
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

ziet er veel belovend uit ! ;)

svvander

Prachtig... alvast niet gebuisd qua idee en uitvoering!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

DIORAMABOUWER

Goed idee Rik, is eens iets helemaal anders dan een brug, bomen ,......mooi
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

SuSke

Sfeerscheppend en inspirerend.

Met de nodige dichterlijke vrijheden (beroepsmisvorming  ;D)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2021, 13:06:22 PM
Sfeerscheppend en inspirerend.

Met de nodige dichterlijke vrijheden (beroepsmisvorming  ;D)

Ik wil altijd bijleren Sus, welke dichterlijke vrijheden ?  :)

SuSke

De verbindingen van de flenzen waar geen flenskragen zitten.
De balg onderaan die ingesloten zit tussen 2 vaste punten en daardoor niet kan werken (uitzetten of krimpen) in functie van de horizontale  buis.
Het stuk boven op de betonnen balk zit tussen 2 vaste punten, waardoor alle krachten moeten opgenomen worden door de betonbalk en passeert langs de opleg van de buis. Wat bezwijkt op termijn hangt af van wat het sterkst is, maar waarschijnlijk zal een ankerpunt uitscheuren.

Allemaal dingen die mij opvallen, meestal details.
Maar die niet storend werken in de plaatsing van het geheel omdat het merendeel van de toeschouwers de details niet kent en naar het totaalplaatje kijkt. Vandaar de "dichterlijke" vrijheid.

Het is gewoon knap wat je neerzet Rik, zonder commentaar. Maar mijn oog valt en let net op de details en dat is letterlijk beroepsmisvorming.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2021, 16:54:35 PM
De verbindingen van de flenzen waar geen flenskragen zitten.
De balg onderaan die ingesloten zit tussen 2 vaste punten en daardoor niet kan werken (uitzetten of krimpen) in functie van de horizontale  buis.
Het stuk boven op de betonnen balk zit tussen 2 vaste punten, waardoor alle krachten moeten opgenomen worden door de betonbalk en passeert langs de opleg van de buis. Wat bezwijkt op termijn hangt af van wat het sterkst is, maar waarschijnlijk zal een ankerpunt uitscheuren.
Is dit niet de titel van dit draadje: "Gebuisd"?  :)
Citaat van: SuSke op 22 augustus 2021, 16:54:35 PM
Het is gewoon knap wat je neerzet.
Kan ik alleen maar bevestigen.
Paul

RUNE

Als we dan toch aan't miere..... zijn, hier een foto van een deel van een buizenstelsel dat er op het baantje Terminus gaat komen.
Assjeblief Rik voor je documen...

Knipsel by rudi nelissen, on Flickr


Havoc

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2021, 16:54:35 PM
De verbindingen van de flenzen waar geen flenskragen zitten.
Kan het niet dat dit buizen zijn in een isolatiemateriaal zodat je de flensen niet ziet?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Val-Rikard

Dag Sus,

Ik heb gekeken hoe één en ander in zijn werk gaat bij de buis die ik als voorbeeld nam in Charleroi.
Op deze wijze kwam dit tot stand, spreek me tegen als mijn redenering fout is.
Ik volgde  hierbij de volgende redenering;



Hier een bovenaanzicht van de echte buis;



De dragende verbinding;



De accordeon verbinding;



Het model;






RUNE

Denk dat we op hetzelfde buizenstelsel zijn gaan zien.  Ik ben wat verder langs de lijn gaan zien in de buurt van de schroothandelaar. ;)

SuSke

#13
Kijk even naar de details, want het gaat inderdaad over een balg die de uitzetting opvangt.
De ene kant staat de rol vast terwijl aan de andere kant de rol een zekere speling heeft.
En die rollen zijn er niet, vandaar dat ik uitga van een vaste niet beweegbare verbinding.
Zijn dus 2 totaal verschillende dingen.

De beugel in de bocht is inderdaad een vast punt dat op die plek de waterslag (coup bèlier) van het gepompte medium moet opvangen.

De dwarsverbindingen zijn geen bouten maar, raar maar waar, een ladder om over de buis te klimmen om de andere kant te inspecteren.

Citaat van: Havoc op 22 augustus 2021, 19:12:59 PM
Kan het niet dat dit buizen zijn in een isolatiemateriaal zodat je de flensen niet ziet?

Het zou kunnen dat het om een geïsoleerde leiding gaat, maar dan is de aansluiting van de steunflenzen vrij raar uitgevoerd. Zeker zoals ik het zie op de foto.

Citaat van: RUNE op 22 augustus 2021, 18:00:42 PM
Als we dan toch aan't miere..... zijn,

Vandaar ook dat ik zeg dat het 'dichterlijke vrijheden' zijn. En als ik de foto's bekijk van het gekopieerde systeem, zitten die er dus wel degelijk in.
En ik ga ook niet pretenderen dat ik het mooier zal kunnen maken dan Rik.

Laat me stellen dat het niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste grote buis is die ik professioneel (laat) wegleg(gen) samen met de nodige ondersteuningen en funderingen. Dixit de 'beroepsmisvorming'.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Dag Suske,

Hoe kon ik daar over kijken, je ziet soms andere dingen dan dat er in werkelijkheid zijn.
Ik ben dus niet gebuisd maar gerold  ;D.