Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

simpele ampere meter per kring

Gestart door Dirk, 20 augustus 2021, 10:56:46 AM

Dirk

goedemorgen allen,
Ik heb op mijn baan 2 stroomkringen, (boosters) nu zou ik voor elke kring graag willen weten hoeveel amp er gebruikt wordt tijdens het gebruik. Ik heb hier nog enkele metertjes van ali liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Hoe speel ik dat klaar? heeft er iemand een simpel schemaatje dat ik kan bouwen?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

janieburton

 

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

brug gelijkrichter en tussen zetten denk ik
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Ik zou die in de voeding vóór de boosters opnemen als dat kan. Dan heb je geen last van polariteiten en die "hoogfrequente" signalen (*). Of dat kan hangt natuurlijk af van welke toestellen en hoe je ze gebruikt.

(*) geen HF is de zin van radiosignalen maar voor zo'n metertje is DCC "hoogfrequent".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Belgaboy

Ik heb zo'n drie meters ingebouwd om de spanning en verbruik in het oog te houden. Links de voeding voor de centrale en twee 15V voedingen voor de accessoires (wissels, overweg,...) en de verlichting. (huisjes, perronverlichting, straatverlichting,...)



Deze zijn aangesloten volgens onderstaand schema:

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

dani

1.  "gelijkrichter tussen zetten"  :  dat werkt wel als je enkel de spanning wil meten, maar dan heb je nog steeds geen nauwkeurige meting (sinusgolf / blokgolf / gelijkriginv , V2 = 1,41)
2.  hoe ga je stroom meten met een gelijkrichter  ?   De stroom moet DOOR je meettoestel, dus dat wil zeggen dat alles ACHTER je meter ook ineens gelijkspanning krijgt.  Weg digitaal signaal, weg omkeren van  rijrichting...

Dus dat lijkt me niet de beste manier.   Tanzij iemand me een schema kan bezorgen van hoe je dat doet ...
Bij mijn weten heb je daarvoor een tangvormige meter voor nodig  (of een andere manier van meten met een inductieve opnemer)

Volgens mij de enige  (niet al te nauwkeurige ) manier  is via een SHUNT weerstand   die je in je strmmkring opneemt en waarover je de (heel kleine) spanningsval gaat meten ten gevolge van de stroom die er door loopt.  Dus dan meet je ook weer geen echter stroom met je meter.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Dani ik reageer op de posting van de TS

"Ik heb op mijn baan 2 stroomkringen, (boosters) nu zou ik voor elke kring graag willen weten hoeveel amp er gebruikt wordt tijdens het gebruik."

ik zie nergens staan dat hij digitaal rijd ????
ook niet of hij wissel stroom of gelijkstroom rijd .
dus een gelijkrichter voor de spanning en de meter tussen de voeding naar de baan voor de stroom .
de shunt zit reeds in de meter ingebouwd .


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: dani op 20 augustus 2021, 15:14:57 PM
1.  "gelijkrichter tussen zetten"  :  dat werkt wel als je enkel de spanning wil meten, maar dan heb je nog steeds geen nauwkeurige meting (sinusgolf / blokgolf / gelijkriginv , V2 = 1,41)
2.  hoe ga je stroom meten met een gelijkrichter  ?   De stroom moet DOOR je meettoestel, dus dat wil zeggen dat alles ACHTER je meter ook ineens gelijkspanning krijgt.  Weg digitaal signaal, weg omkeren van  rijrichting...

Dus dat lijkt me niet de beste manier.   Tanzij iemand me een schema kan bezorgen van hoe je dat doet ...

Met een analoge meter kan je een DC ampéremeter in een brug zetten en zo AC meten:

Je verliest wel 2 keer de diodespanning.

Probleem hier is dat dit een elektronische meter is. En dat de shunt niet elektrisch gescheiden is van de voeding. Dus voor zo'n paneelmetertje lukt dat niet.

Vandaar dat mijn voorstel is om VOOR de booster te meten als dat kan.

Andere optie is om een Hall-sensor te gebruiken en die aan je voltmetertje te hangen. Voordeel is dat er geen elektrisch contact is met het circuit da je meet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

Citaat van: raf op 20 augustus 2021, 15:47:44 PM
Dani ik reageer op de posting van de TS

"Ik heb op mijn baan 2 stroomkringen, (boosters) nu zou ik voor elke kring graag willen weten hoeveel amp er gebruikt wordt tijdens het gebruik."

ik zie nergens staan dat hij digitaal rijd ????


Bijschrift gelezen?
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: Havoc op 20 augustus 2021, 16:22:56 PM
Dus voor zo'n paneelmetertje lukt dat niet.

My point exactly .....   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: raf op 20 augustus 2021, 15:47:44 PM
ik zie nergens staan dat hij digitaal rijd ????
Ik wel, in zijn onderschrift

Citaat van: raf op 20 augustus 2021, 15:47:44 PM
ook niet of hij wissel stroom of gelijkstroom rijd .
zie hoger...  En zelf s ALS hij   analoog 2 rail rijdt, dan zit je nog met omdraaien van de polariteit op de sporen voor achteruit rijden.

Citaat van: raf op 20 augustus 2021, 15:47:44 PM
dus een gelijkrichter voor de spanning en de meter tussen de voeding naar de baan voor de stroom .
NIET dus want dan kan geen enkele trein meer achteruit  als dit een  analoge baan zou zijn
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?