Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

transfo - lampjes en schakelaars

Gestart door belair, 04 november 2006, 23:00:46 PM

belair

Als de ene lamp min en min krijgt gaat hij niet branden, plus en plus ook niet. Waarom zou dit niet werken. KISS [:D]
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

Als de ene lamp min en min krijgt gaat hij niet branden, plus en plus ook niet. Waarom zou dit niet werken. KISS [:D]
mvg
Luc



Lees boven ,we zeggen toch het werkt wel,mits.
er rijspanning of digitalspanning is.

wim ysbeer

belair

Wim, er zit toch altijd spanning op als je met de baan bezig bent.
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

Wim, er zit toch altijd spanning op als je met de baan bezig bent.
Luc



Vertel wat je bedoeld[?][?][?]
Schrijf desnoods 5 regels,maar schrijf wat je eigenlijk wil zeggen of vragen,zo snapt niemand er iets van.

ik schreef het werkt alleen goed bij digitaal.
Heb jij digitaal[?]

wim ysbeer

belair

Ja Wim ik rij digitaal, en nu je het zegt snap ik het ook, digitaal is een constante zelfde spanning tegenover analoog wordt die altijd maar veranderd naar gelang de snelheid van de trein. Is het zo dat jij bedoeld?
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

Ja Wim ik rij digitaal, en nu je het zegt snap ik het ook, digitaal is een constante zelfde spanning tegenover analoog wordt die altijd maar veranderd naar gelang de snelheid van de trein. Is het zo dat jij bedoeld?
mvg
Luc



Dat was bedoeld inderdaad.

wim ysbeer

marklinfreakske

zeg vraagje jullie gebruiken een wisselspanningstransfo voor jullie wissel zo te zien. maar ik heb in MSM gelezen dat ze ergens de gelijkstroomvoeding gebruiken voor de wissel( ik gebruik marklin wisselspoelen voor C-rails) zodat ze ze niet kunnen
doorbranden kan iemand dit een beetje toelichten :) want kan dit dan ook niet gebeuren bij een

mvg, Brecht

ysbeer

2 dingen
Gelijkstroom trafos hebben een houten kern,uit het aantal jaarringen is het vermogen af te lezen.

Dit is natuurlijk flauwe kul,maar ik bedoel er bestaan geen gelijkstroom trafos.
Alleen wisselspannings is te transformeren.

In MSM heeft een schakeling gestan voor het veilig schakelen van wissel met een spoel.
Let wel dit is een schakeling.
Met pure gelijkspanning blaas je net zo makkelijk spoelen op als met wisselspannig.
Gelijkspanning maakt wel minder herrie (soms)

wim ysbeer

marklinfreakske

hmm van elektriciteit weet ik genoeg hoor [;)] ben bijna afgestudeerd in de richting electronica in het VTI.
maar dus ik had zo iets op hoe kan ineens gelijkspanning ervoor zorgen dat je je speolen niet opblaast dus jah ik maar even lekker gevraagd aan jullie [:)]

mvg, Brecht

ysbeer

citaat:
Geplaatst door marklinfreakske

hmm van elektriciteit weet ik genoeg hoor [;)] ben bijna afgestudeerd in de richting electronica in het VTI.
maar dus ik had zo iets op hoe kan ineens gelijkspanning ervoor zorgen dat je je speolen niet opblaast dus jah ik maar even lekker gevraagd aan jullie [:)]

mvg, Brecht



Waarin afgestudeerd,ik lees niet zo goed zeker.[:(!]
Ik dus maar even lekker geantwoord aan jou.
wim ysbeer.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinfreakske

....hoe kan ineens gelijkspanning ervoor zorgen dat je je speolen niet opblaast ....

Bij gelijkspanning is het eenvoudiger om er een schakeling tussen te zetten die de tijdsduur van de stroom door de spoelen begrenst.
Kijk b.v. eens hier

Enneh, o ja, als je elektronica studeert, wil je dat woord dan wel correct spellen?[8D]

belair

@Wim Ysbeer
Klopt Wim, ik gebruik een 15V wisselstroom transfo om mijn wissels aan te sturen. Op de motor heb ik een PL13 van Peco gemonteerd om het hartstuk van de wissel te polariseren en tergelijker tijd de stand van mijn wissel door te geven aan het bedieningsbord door middel van een LED.(Via de PL13) Geeft dat enig probleem om een LED te voeden met wisselstroom?
Ik dacht toch dat Roco met gelijkstroom werkt. Want de voeding voor de LED's komt van de voeding op mijn sporen, dus zou dit normaal gelijkstroom moeten zijn, niet?.
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

@Wim Ysbeer
Klopt Wim, ik gebruik een 15V wisselstroom transfo om mijn wissels aan te sturen. Op de motor heb ik een PL13 van Peco gemonteerd om het hartstuk van de wissel te polariseren en tergelijker tijd de stand van mijn wissel door te geven aan het bedieningsbord door middel van een LED.(Via de PL13) Geeft dat enig probleem om een LED te voeden met wisselstroom?
Ik dacht toch dat Roco met gelijkstroom werkt. Want de voeding voor de LED's komt van de voeding op mijn sporen, dus zou dit normaal gelijkstroom moeten zijn, niet?.
mvg
Luc



Digitaalspanning is geen gelijkspannig.
Als eerst moet je in serie met die led een weerstand zetten van ik denk 1500 ohm.
Als tweede zou ik ook een diode in serie zetten,de led zal een sperspanning van circa 20 volt niet erg waarderen,

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Volgens de boekjes mag een led maximaal 5 volt in sperrichting hebben. Maar in de praktijk valt dat erg mee. Ik heb eens voor proef een led op 16 volt wisselspanning gezet met alleen een weerstand van 1k in serie. Na een week de proef gestopt, de led was nog steeds heel.

belair

@Wim,
in de elektronica zaak zeiden ze 860 Ohm weerstand voor 15V, hoe kom je aan 20Volt Wim?
Kun je eens uitleggen hoe dit in elkaar zit et in serie plaatsen van een diode en eenweerstand in serie zetten, ik weet Wim misschien wat afgezaagd maar voor mij is dit echt het begin in elektronica.
Ook de uitdrukking in sperrichting, wat wordt daar mee bedoeld?
mvg
Luc